Előszó
Kedves Hallgatóm!
Tisztelettel köszöntöm Önt, aki vállalkozott arra, hogy munkája mellett, távoktatási formában tanulmányozza a Statisztika c. tantárgyat, ami a statisztika - mára már meglehetősen nagy tudományterület - ú.n. általános statisztikai módszereit tárgyalja. A tananyagunk tehát mind terjedelmében, mint mélységében csak "válogatásnak" tekinthető. Egyrészt azon témaköröket tartalmazza, amelyeket az üzemmérnökképzésben nélkülözhetetlennek ítélünk, másrészt tiszteletben kell tartanunk azt az időmennyiséget (kredit,), amelyet a képzési program a tantárgyunknak engedélyezett.
A statisztika I. és II. távoktatási jegyzet, a szükséges ismereteket, teljes egészében tartalmazza!
Ugyanakkor a statisztikai témakörök tanulmányozásához szerencsésen sok és jó szakirodalom (jegyzet, tankönyv, példatárak) is rendelkezésre áll, hiszen a felsőoktatásban számos szakon oktatott tantárgy.
Így lehetősége van Önnek arra, hogy egy-egy problémát, amelynek a megértése esetleg nehézséget okoz más irodalomban is tanulmányozzon. Ehhez is segítséget kívánunk nyújtani, amikor fehívjuk a figyelmét arra, hogy főiskolánk két statisztikai tárgyú jegyzetet is forgalmaz:
"A" jegyzet száma: J 19-384
(Molnár Mihályné dr : Statisztika c. jegyzet, amelyet a közlekedésmérnöki szakos hallgatók használnak).
"B" jegyzet száma: J10-1753
(Kerékgyártó Györgyné - Mundruczó György : Statisztikai módszerek a gazdasági elemzésében c. jegyzet, amelyet az üzemgazdász szakos hallgatók használnak).
Minden témakör végén jeleztük, hogy a tárgyalt probléma A és B jegyzetek, mely oldalán található.
Nagyon jó szakkönyv még a témában:
Köves Pál-Párniczky Gábor : Általános statisztika c. munkája, amely a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó gondozásában már többször is megjelent.
A távoktatásban általában, de a statisztikában különösen fontos, hogy Ön rendszeresen foglalkozzon a tananyaggal.
A tanulás új típusú kikapcsolódás ugyanakkor nehéz munka.
Ne legyen csalódott, ha az ütem tartása eleinte nehézségekbe ütközik. Mind a távtanulás, mind a statisztika tanulmányozása új dolog Önnek, tehát természetszerűleg nagy vállalkozás.
Feltétlenül gyűjtse össze azokat a problémákat, amelyek gondot okoznak!
A jegyzet szélén hagyott bőséges margó éppe azt a célt szolgálja, hogy azonnal jegyezze fel kérdéseit! Ezek egy részét a tananyag ismétlése, vagy más jegyzetben való tanulmányozása után Önmaga meg fogja válaszolni.
A többit a szervezett csoportos konzultáció vagy az egyéni konzultáció során közösen meg fogjuk válaszolni.
Nem szabad hagynia, hogy megoldatlan kérdése maradjon. Soha ne gondolja azt, "hogy a többiek már értik, csak én nem tanultam eleget". Akinek kérdése van, az már eleget tanult ahhoz, hogy a kérdésére választ kapjon, akkor is ha további tanulás szükséges még a tananyag birtokbavételéhez.
A statisztika tanulmányozása egyébként is rendkívül aktív munkálkodást igényel. Az adott módszer elméletének, képletének, jelentéstartalmának megtanulása ugyanis önmagában nem elegendő (ez még csak passzív tudás). Az adott metodikát a gyakorlatban is alkalmazni kell, sőt a kapott eredményeket értékelni is szükséges. (Ezt próbáljuk modellezni a "példamegoldásokkal" és a "szöveges elemzésekkel"). Így a kiadott példacsoportok megoldása, feladatok beadása és azok konzultatív értékelése elengedhetetlen része - s talpasztalni fogja, hogy milyen hasznos része - az Ön tanulásának.
Már a tanulás során tapasztalni fogja, hogy a statisztikai ismeretek révén, milyen hasznos eszköz kerül az Ön birtokába, amivel munkáját, vezetői tevékenységét, s általában a valóság megismerését új dimenziókban is gyakorolhatja és racionálisabbá teheti.
Ha Ön tanult már Számítástechnika tantágyat, vagy jártas a PC-ek használatában, új ismereteinek birtokában szívesebben fog statisztika szoftverekkel dolgozni, azok eredményeit könnyen fogja értelmezni. Ha módja van rá, már a szükséges feladatokat is készítse PC-vel.
Mindehhez kíván sok sikert
a Szerző
Vissza