Előszó
A Sportpszichológia elsősorban a gyakorlatban dolgozó szakemberek számára íródott. Régi és jogos követelés ugyanis, hogy azok, akik közvetlenül felelősek a különböző sportágak teljesítmény-színvonaláért, az egyes tudományterületekről hasznosítható segítséget kapjanak.
Sportban az oktatás, edzés, a különböző szintű és jelentőségű versenyekre való felkészítés sokrétű, összetett folyamat, ennek megfelelően igényes felkészülést is kíván a szakemberektől. Az ilyen sokszempontú felkészülés azonban könnyen azt a veszélyt rejti magában, hogy a sokféle tananyag egymástól mintegy elszakítottan, különváltan él az edzők tudatában és sokszor csak nagy nehézségek árán képesek a különböző tudományágak területéről szerzett ismereteiket kapcsolatba hozni a gyakorlati oktató-nevelő munkájukkal.
Ez az előbbi megállapítás különösen aktuális a sportpszichológia vonatkozásában. Miért? Egy rövid, pár mondatból álló történeti áttekintés megadja rá a választ. Az első olympiai játékokon azok a versenyzők győztek, akik természetes tehetséggel rendelkeztek. Ezt követték azok az idők, amikor a technikai vagy taktikai újítások révén lehetett bajnoki éremhez jutni. Később már inkább a jó fiziológiai edzettség dominált. Ma elmondhatjuk, hogy a világ élvonalbeli sportolói nagyjából ugyanazt csinálják edzéseken, ugyanúgy készülnek fel, nincsenek edzési titkok. Éppen ezért a pszichikai szempontok egyre nagyobb szerephez jutnak. Ma már azok lesznek győztesek, akik pszichikailag is jól fel lettek készítve, ezért nőtt meg az érdeklődés a sportpszichológia, pontosabban a teljesítmény-pszichológia iránt.
Mégis hogyan lehet a pszichológiai ismereteket felhasználni, alkalmazni a gyakorlati munkában? Milyen lehetőség adódik arra, hogy a felkutatott és bizonyított pszichikai törvényeket alkalmazhassuk? Egyáltalán lehet-e mérni a pszichikai felkészítés hatását, objektíve ki lehet-e mutatni gólokban, pontszámokban, centiméterekben vagy másodpercekben?
Ezek a leírt - és le nem írt, de minden bizonnyal meglevő - kérdések nemcsak a pszichológia iránti érdeklődést mutatják, hanem egyúttal azt is, hogy a gyakorlati szakmai- és a pszichológiai ismeretek mintegy egymástól elkülönülnek az edzők tudásanyagában.
Vissza