1.067.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sportpedagógia

Főiskolai jegyzet a tanári és edzői szak részére/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 183 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 514 példányban. Tankönyvi szám: J 13-91. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A sportpedagógia elnevezésű tárgy oktatását a Magyar Testnevelési Főiskolán az 1965/66-os tanévben vezették be először a nappali tanári tagozaton. Ettől kezdve egyre szélesedő körben a tanári levelező, majd az edzői tagozatokon is sor került oktatására.
Célkitűzését - egyben a tárgy bevezetésének indoklását a jóváhagyott programból idézzük:
"... A sportpedagógia oktatása során célunk, hogy hallgatóink az általános pedagógiai törvényszerűségek birtokában alkalmat kapjanak arra, hogy a sportban jelentkező speciális pedagógiai megnyilvánulásokat vizsgálhassák.
Hallgatóink képzésében figyelembe kell vennünk azt a sokrétű társadalmi Igényt, melyet a leendő testnevelő tanárnak ki kell elégítenie. Az iskolai testnevelés mellett egyre fokozottabb mértékben válik a testnevelő a tanulók pedagógiai Irányítás mellett eltöltött szabadidejének egyik legjelentősebb tényezőjévé. Ezen túlmenően számolnunk kell azzal is, hogy sportéletünk széles aktívahálózata ma már el sem képzelhető nélkülük.... Tovább

Fülszöveg

A sportpedagógia elnevezésű tárgy oktatását a Magyar Testnevelési Főiskolán az 1965/66-os tanévben vezették be először a nappali tanári tagozaton. Ettől kezdve egyre szélesedő körben a tanári levelező, majd az edzői tagozatokon is sor került oktatására.
Célkitűzését - egyben a tárgy bevezetésének indoklását a jóváhagyott programból idézzük:
"... A sportpedagógia oktatása során célunk, hogy hallgatóink az általános pedagógiai törvényszerűségek birtokában alkalmat kapjanak arra, hogy a sportban jelentkező speciális pedagógiai megnyilvánulásokat vizsgálhassák.
Hallgatóink képzésében figyelembe kell vennünk azt a sokrétű társadalmi Igényt, melyet a leendő testnevelő tanárnak ki kell elégítenie. Az iskolai testnevelés mellett egyre fokozottabb mértékben válik a testnevelő a tanulók pedagógiai Irányítás mellett eltöltött szabadidejének egyik legjelentősebb tényezőjévé. Ezen túlmenően számolnunk kell azzal is, hogy sportéletünk széles aktívahálózata ma már el sem képzelhető nélkülük.
Mindkét területen egyaránt sajátosan jutnak érvényre az általános pedagógiai tételek, elvek, ezeknek vizsgálata a sportpedagógia oktatásának keretében történik meg. Eszerint a sportpedagógia - a tanárképzés esetében - leendő szakembereink speciális Irányú képzését szolgálja. Az edzőképzésben természetszerűleg még fokozottabb jelentőségű a sportpedagógia oktatása. Az általános pedagógiában tanultak e tárgy segítségével válnak életszerűvé, a sportéletben működő szakemberek számára.
A sportpedagógia - mint főiskolai diszciplína tematikáját, jellegzetesen neveléselméleti profilját, sport szociológiai, sportpszichológiai vonatkozásait - e tárgy elhelyezkedése a többi főiskolai studium között - erősen befolyásolja.
- A neveléselméleti profil kidomborítását szükségessé teszt az, hogy hallgatóink ezzel párhuzamosan a testneveléselméletben és az edzéselméletben nagyon sok - a sportra vonatkozó - oktatáselméleti kérdést tárgyalnak. Vissza

Tartalom

Bevezető 3
I. fejezet
A sportpedagógia értelmezése 5
I. A sportpedagógia helye a pedagógiai studiumok körében 5
1. A sportpedagógia értelmezése, tárgya, jelentősége 5
II. A sportpedagógiai kutatások során alkalmazott kutatási módszerek 8
1. A pedagógiai megfigyelés alkalmazása a sportban 9
2. Az exploráció alkalmazása, a sportpedagógiai kutatásoknál 13
3. Felmérések kérdőívek alapján 13
4. Kísérlet 15
Irodalom 16
II. fejezet
A sport jelentősége az ember életében; A sport társadalmi funkciója; a sport szerepe az ember fejlesztésében 17
I. A sport jelentősége az ember életében 17
1. A sport sajátos emberi tevékenységér 17
2. A sport az emberek közötti kapcsolatok megteremtésének eszköze 21
II. A sport társadalmi funkciót 22
1. A sport a technikai forradalmat, a termelés fokozását
elősegítő társadalmi tényező 22
2. A sport szerepe a szabadidő eltöltésében 23
3. A sport a honvédelem szolgálatában 25
4. A sport a mozgásműveltség átszármaztatásának eszköze,
az egyetemes emberi kultúra fejlődését szolgáló társadalmi tényező 27
III. A sport szerepe az ember fejlesztésében 28
1. Az iskolai tömegsport és élsport értelmezése, szerepük az egyén fejlesztésében; a sport, mint nevelési tényező 28
2. A sport az egészséges életmódra nevelés, a testi kulturáltság megszerzésének
eszköze 30
3. Az aktív és passzív sportolás pedagógiai hatása 32
4. A sport az egyén szabadideje eltöltésére nevelésének egyik jelentős formája 34
Irodalom 36
III. fejezet
A sportolás folyamata, mint nevelési folyamat helye és szerepe az ember nevelésének általános rendszerében 37
1. A sport és nevelési rendszerünk összefüggései 37
2. Az edző és sportoló kölcsönösen egymásra ható tevékenysége, mint nevelési folyamat. A pedagógiai Ismeretek jelentősége az edzői munkában 39
3. A nevelés színterei a sportban és ezek hatása az edző munkájára 41
4. Az iskolai nevelőmunka hatása az edzői tevékenységre 41
5. A családi nevelés és az edzői tevékenység 42
6. Az edző és a sportoló munkahelyének kapcsolata 43
Irodalom 45
IV. fejezet
A sportoló nevelésében szerepet játszó főbb személyi tényezők 46
1. Az edző szerepe a sportoló nevelésében 46
2. Az edző pedagógiai modellje 48
3. A sportkörnyezet személyi tényezőinek hatása a sportolóra 55
4. A szurkoló szerepe a sportoló nevelésében 55
5. Tömegkommunikációs eszközök, mint a sportolók nevelésének jelentős tényezői 55
Irodalom 57
V. fejezet
Néhány a sport szempontjából alapvető személyiségjegy fejlesztése 58
I. A sport iránti érdeklődés fejlesztése 60
1. A sport iránti érdeklődésről általában 60
2. A sport Iránti érdeklődést fejlesztő személyi tényezők 66
3. Az edző feladatai a sport iránti érdeklődés fejlesztésében 69
Irodalom 71
II. Az igénynivó fejlesztése a sportban 73
1. Az igénynivóról általában 73
2. A standard és aktuális igénynivó 74
3. Az igénynivó és önértékelés. 75
4. Az igénynivó fejlesztése 76
VI. A siker és kudarcra való nevelés 78
1. A siker és kudarcról általában 78
2. A siker és kudarcélményt befolyásoló tényezők, az edző szerepe a siker és kudarcra való nevelésben 79
IV. Az aktivitás jelentősége és fejlesztése a sporttal 81
Irodalom 84
VI. fejezet
Értelmi nevelés a sportban 85
I. Az értelmi képességek fejlesztése a sporttevékenység segítségével 87
1. A sport nevelő hatása a megismerőtevékenységünkre 88
2. A sport felhasználása a lelki élet megőrző folyamatainak fejlesztésében 91
3. Az alkotó gondolkodás fejlesztése a sportban 91
II. A sportolók általános műveltségének fejlesztése 92
Irodalom 95
VII. fejezet
A sport szerepe és lehetőségei az esztétikai nevelésben 96
I. A sportmozgás esztétikuma 96
II. Esztétikai nevelés a sportban 98
1. Az esztétikai nevelés feladatai 99
Irodalom 104
VIII. fejezet
A sport erkölcsi nevelőhatása 105
I. A sport szerepe a tömegek és az egyén erkölcsi szemléletének és gyakorlatának formálásában 105
. 1. A sport hatása a tömegek erkölcsi fejlődésére 105
í 2. A sport jelentős eszköze az Ifjúság erkölcsi nevelésének 106
n. A sportoló munkára nevelése 108
' 1. A sport szerepe a munkabírás fejlesztésében 108
1 2. A sportoktató tennivalója a sportolók munkára nevelésében 110
IIL A sportolók tudatos fegyelemre nevelése 111
1. A sportolók tudatos fegyelemre nevelésének feltételei 111
2. Az önfegyelem fejlesztésének módjai 114
IV. Az akaratfejlesztés a sportban 116
1. Az akarat szerepe, jelentősége a sportban 116
2. A nehézségek tudatos leküzdésére nevelés a sporton keresztül 117
3. Az akarat fejlesztésének módjai 117
V. A sportolók szocialista hazafiságra való nevelése 120
1. A szocialista hazafiságra nevelés eszközei a sportban 121
VI. A sportolók humanizmusra való nevelése 123
1. Az edző feladatai a humanizmusra nevelésben 123
Irodalom 125
IX. fejezet
A közösségi nevelés feladatai a sportban 127
1. A sport jelentősége a közösségi ember nevelésében 127
2» A sport közösségfejlesztő tényezői.. 130
3. A sportközösségek strukturális sajátosságai 133
4. A közösségi nevelés módszerei a szakosztályi kollektíva kialakítása érdekében 138
Irodalom 140
X. fejezet
A nevelőmunka módszerei a sportban 141
1. A nevelési célzatú beszélgetések 142
2. A társak, az edző, az élsportolók személyes példája 143
A sportbéli nagyságok, mint eszményképek 143
3. A követelés 144
4. A gyakoroltatás; a szokások kiépítése 145
5. Ellenőrzés - önellenőrzés 145
6. A buzdítás - büntetés 146
XI. fejezet
A sportmozgások oktatásának folyamata 149
I. Az oktatási folyamat értelmezése és sajátosságai a sportmozgások oktatásában 149
1. A mozgásoktatás folyamatjellege 149
2* A mozgásoktatás Irányítottsága 151
3. A mozgásoktatásban résztvevő sportoló aktivitása 152
II. A mozgásoktatás folyamarának szerkezeti elemei, főbb pedagógiai mozzanatai (struktúrája) 159
1. A mozgásoktatás folyamatának megindítása, motiválása 159
2. Az új mozgás oktatásának első átfogó szakasza: az Ismeretfeldolgozás 162
3. A mozgásoktatás folyamatának, második fő szakasza: a gyakorlati alkalmazása, a készségformálás (automatizáció) 166
Irodalom 169
XII. fejezet
Az oktatómunka módszerei, eljárásai, eszközei a sportban 171
U A szóbeli kifejtés 173
2. A beszélgetés 174
3. A szemléltetés 174
4. A gyakoroltatás 175
5. Az önálló munkák felhasználása 177
6. Az ellenőrzés és értékelés sajátosságai a sportmozgások oktatásában 177
Irodalom 178
Tartalomjegyzék 179

Bíróné Dr. Nagy Edit

Bíróné Dr. Nagy Edit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bíróné Dr. Nagy Edit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem