1.063.262

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sportpedagógia

Segédedzői tanfolyam anyaga

Szerző
Budapest
Kiadó: OTSH Testnevelési és Sport Főosztály
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A neveléstörténet fiatal tudomány, önálló tárgya van és a társadalomtudományok csoportjába tartozik. Vizsgálja a neveléstörténet fejlődési folyamatát, a nevelés gyakorlatát, elméletét, valamint a... Tovább

Előszó

A neveléstörténet fiatal tudomány, önálló tárgya van és a társadalomtudományok csoportjába tartozik. Vizsgálja a neveléstörténet fejlődési folyamatát, a nevelés gyakorlatát, elméletét, valamint a nevelési intézmények és a neveléspolitika történetét az ember megjelenésének időszakától napjainkig. Összefoglalja, elemzi az évszázadokon át gyűjtött nevelési dokumentumokat, pedagógiai tapasztalatokat.
Mi késztethet a neveléstörténet tanulmányozására? Szükségszerű, hogy megismerjük az elmúlt évszázadok haladó neveléstörténeti hagyományait. Ez hozzásegít neveléstudományi törekvéseink helyes értékeléséhez és továbbfejlesztéséhez. A jelen pedagógiai problémák megoldásához szükség van a nevelés törvényszerűségeinek alapos ismeretére, hiszen "A pedagógia múltbeli eredményei szervesen beleépülnek a jelenkor pedagógiájába" (Vág 0.1969.).
A neveléstörténeten belül - természetesen nem elszakadva a neveléstörténet egészétől - fő hangsúlyt a testi nevelés nyomon követésére kívánjuk helyezni. Úgy gondoljuk, nem túlzott követelmény a nevelés gyakorlati és elméleti dokumentumainak feltárása és megismerése, természetesen anélkül, hogy a teljesség igényével lépnénk fel. A továbbiakban a testi nevelés történetét fejlődési folyamatában vizsgálva, a hagyományos periódusok alapján határoljuk el, mivel jobb megoldást nem találtunk. Vissza

Tartalom

A) FEJEZETEK A TESTI NEVELÉS TÖRTÉNETE KÖRÉBŐL 3
1. Az őskor (I.e. 700.000-től 4.000-ig) 5
Az ősközösségi társadalom testi nevelése 5
2. Az ókor (I.e.4.000-től i.sz.476-ig) 6
A rabszolgatartó társadalom testi nevelése 6
2.1.Spárta testi nevelése 7
2.2. Athén testi nevelése 7
2.3. Róma testi nevelése 8
3. A középkor (476-tól 1640-ig) 9
A feudalista társadalom testi nevelése 9
A reneszánsz kor testi nevelése 9
4. Az újkor (1640-től 1917-ig) 10
A kapitalista társadalom testi nevelése 10
A modern sport kialakulása 12
5. Legújabb kor (1917-től napjainkig) 13
Az imperializmus testi nevelése 13
A szocialista társadalom testi nevelése 14
B) A SPORTPEDAGÓGIA ÁLTALÁNOS ALAPJAI (BEVEZETÉS A SPORTPEDAGÓGIÁBA) 15
I. A sportpedagógia jellemzése 17
II. A sportpedagógia fogalma 19
1. A sportpedagógia tárgya 18
2. A nevelés és a sport pedagógia társadalmi szerepe 21
2.1. A nevelés és a sportpedagógia társadalmi jellege 21
2.2. A nevelés és a sportpedagógia történeti jellege 21
2.3. A nevelés és a sportpedagógia felépítmény jellege 22
2.4. A nevelés és a sportpedagógia osztály jellege 22
2.5. A nevelés és a sportpedagógia pártos jellege 22
2.6. A nevelés és a sportpedagógia nemzeti jellege 23
III. Tudományok - pedagógia - sportpedagógia
1. Tudományok
2. Pedagógia . 24
3. Sportpedagógia 25
IV. A sportpedagógia társtudományai 28
V. Nevelhetőség és a nevelés lehetősége
VI. A sportnevelés cél- és feladatrendszere 33
1. A nevelési cél dialektikája 33
2. A sportnevelés fő feladatainak dialektikája 35
VII. A sportpedagógia színterei 33
1. A család 39
2. Az óvoda 40
3. Az iskola 40
4. A sportiskolák 41
5. A sportegyesületek 41
6. A munkahely 42
7. A tömegszervezetek 43
8. A néphadsereg 43
9. A népművelés 43
C) SPORTNEVELÉS 45
I. A sportnevelés folyamata 47
1. A nevelés mint társadalmi folyamat 47
1.1. a szervezett pedagógiai hatások 48
1.2. a szervezett társadalmi hatások 48
1.3. A spontán társadalmi hatások 49
1.3. a. Egyértelműen fejlődő jellegűek 49
1.3.6. Edző jellegűek : 49
1.3.c. Romboló jellegűek 49
2. A nevelés mint a személyiségformálás folyamata 50
3. A nevelés a sportoktató és a sportolók közös és tudatos együttműködésének folyamata 51
3.1. autokratikus 52
3.2. demokratikus 52
3.3. anarchikus 52
II. Sportpedagógiai alapelvek 53
1. A sportpedagógiai alapelvek fogalma 53
2. A sportpedagógiai alapelvek tartalma és fő jellemzői 54
2.1. Az eszmeiség és céltudatosság elve 54
2.2. A tevékenység (aktivitás) elve 54
2.3. A tervszerűség és tudományos tervezés elve 55
2.4. A tudományosság elve 55
2.5. A közösség nevelő erejének elve 56
2.6. A rendszeresség, következetesség és folyamatosság elve ..." 57
2.7. Az életkori sajátosságok és érthetőség elve 57
2.8. A szemléletesség elve 58
2.9. A szilárdság elve 58
2.10. A követelmény és a tisztelet elve 59
2.11. Az elmélet és a gyakorlat egységének elve 59
2.12 A jó tulajdonságokra való támaszkodás elve 60
III. A testi nevelés 61
1. A testi nevelés jellemzése 61
2. A testi nevelés célja 61
3. A testi nevelés feladatai, tartalma és módszerei 61
3.1. A szervezet normális fejlődésének biztosítása,
az egészség megvédése, a különböző betegségek elleni védettség megszerzése 62
3.2. Az egészséges életrend, életritmus megteremtése 63
3.3. A szervezet sokoldalú edzése 63
3.4. A testi képességek fejlesztése 64
3.5. A mozgáskultúra és a mozgásigény fejlesztése 64
3.6. A rendszeres testnevelés és a sportolás igényének felkeltése 65
3.7. Az akarat fejlesztése 66
IV. Az erkölcsi nevelés 67
1. Az erkölcs jellemzése 67
2. Az erkölcs fogalma 67
3. A sporterkölcs értelmezése 67
4. A sporterkölcs történeti és osztály jellege 68
4.1. A burzsoá sporterkölcs jellemzése 69
4.2. A szocialista sporterkölcs mint a sportnevelés fő feladata 70
5. A sportolók erkölcsi nevelésének feladatai és tartalma 70
5.1. Az erkölcsi ismeretek 70
5.2. Az erkölcsi érzelmek 71
5.2.1. A hazaszeretet és hazafiság 71
5.2.2. A humanitásra nevelés 73
5.2.3. A munkára nevelés 74
5.2.4. Az igazságra nevelés 74
5.2.5. A lelkiismeretességre nevelés 75
5.3. Az erkölcsi meggyőződés 75
5.4. Az erkölcsi szokások 75
6. A sportolók erkölcsi nevelésének módszerei 76
6.1. A meggyőzés 77
6.2. A gyakorlás 77
6.2.1. Az életrend és a napirend 78
6.2.2. A tudatos gyakorlás 78
6.3. Az ellenőrzés 79
6.4. Az értékelés 79
V. Nevelés a sportolóközösségben 80
1. A közösség fogalma 80
1.1. Az iskolai osztályközösségek. . 80
1.2. Az általános ifjúsági sportoló közösségek 80
1.3. Az ifjúsági-felnőtt sportolóközösségek 81
1.4. A felnőtt sportoló közösségek 81
2. A sportoló közösség fogalmának fő jegyei 81
2.1. A közös cél 81
2.2. A közös tevékenység 82
2.3. A munka közös megszervezése 82
2.4. Szervesen összefügg minden más közösség 82
3. A sportoló közösségek kialakítása és fejlődése 83
4. Nevelés a sportoló közösségben 84
5. A makarenkói törvényszerűségek érvényesülése
a sportoló közösségekben 84
5.1. Az elsődleges sportoló közösség 85
5.2. Közösségi ráhatás, párhuzamos ráhatás a sportoló - közösségben 85
5.3. Hagyományok, a sportolóközösségek esztétikája 86
5.4. A sportoló közösségek távlatai 86
5.5. A sportolóközösség rétegeződése 87
5.6. A sportolói közvélemény 88
VI. A sportolók értelmi nevelése 89
1. Az értelmi nevelés jellemzése 89
2. A sportolók értelmi nevelésének célja és feladatai 90
VII. A sportolók világnézeti nevelése 92
1. A világnézeti nevelés fogalma 92
2. A sportolók világnézeti nevelésének feladatai 92
3. A világnézeti nevelés helye a sportnevelésben 94
3.1. A világnézet és a sportolók értelmi nevelése 94
3.2. A világnézet és a sportolók erkölcsi nevelése 95
3.3. A világnézet és a sportolók esztétikai nevelése 95
VIII. A sportolók esztétikai nevelése -96
1. Az esztétikai nevelés fogalma és célja 96
2. A sportolók esztétikai nevelésének tartalma 96
3. A sportesztétika pszichológiai alapjairól
4. A sportesztétika tárgya és feladatai 98
4.1. Az emberi környezet esztétikuma 98
4.2. A tárgyi környezet esztétikuma 99
4.3. A természeti környezet esztétikuma 99
4.4. A művészeti alkotások esztétikuma 100
5. A sportolók esztétikai nevelésének módszerei 100
IX. A politechnikai nevelés 103
D) SPORTOKTATÁS 105
X; A sportoktatás jellemzése 107
II. A sportoktatás fogalma 108
III. A sportoktatás alapfogalmai 110
1. Ismeret 110
2. Jártasság 111
3. Készség
4. Képesség 114
IV. A sportoktatás és mozgástanulás 116
V. A mozgásoktatás folyamata 118
VI. A sportoktatás szervezeti formái 120
VII. A sportmozgások oktatásának módszerei 123
1. Szóbeli információk 124
1.1. Elbeszélés 124
1.2. Előadás 125
1.3. Magyarázat 125
1.4. Beszélgetés 125
1.5. Vita 125
2. Szemléltetés (bemutatás) 126
V.
2.1. Közvetlen szemléltetés 126
2.2. Közvetett szemléltetés 127
3. Gyakorlás 128
3.1. Hibajavítás 130
3.2. Ismétlés 131
4. Ellenőrzés, értékelés 131
LEXIKON
IRODALOM 13g
AJÁNLOTT IRODALOM 142
TARTALOMJEGYZÉK 143

Győri Pál

Győri Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Győri Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem