Előszó | 7 |
Bevezetés a sportpedagógiába | 11 |
A sportpedagógia tárgya, jellege, feladatai | 13 |
A sportpedagógia interdiszciplináris kapcsolatai, helye a tudományok rendszerében | 14 |
A sportpedagógia és a sporttudomány | 19 |
A sportpedagógiai kutatások tudományos módszerei | 22 |
Összefoglaló kérdések | 32 |
A sport társadalmunkban és az egyén életében | 35 |
A sport társadalmi jelentősége, szerepe | 37 |
A sport társadalmi, emberi tevékenység | 37 |
A sport kapcsolata az általános emberi kultúrával és a testkultúrával; értékteremtő funkciója | 38 |
A sport kapcsolata a mindennapi munkával, a honvédelemmel; munkáltató és honvédő funkciója | 40 |
A sport hatása a szociális és emberi kapcsolatok alakulására, szocializáló funkciója | 41 |
A sport és az egészségvédelem | 42 |
Az egészség értelmezése, kapcsolata a sporttal | 42 |
A sport az egészségre nevelés alapvető eszköze; egészségvédő funkciója | 44 |
Az egészségre nevelés feladatai, folyamata, területe általában és lehetőségei a sportban | 47 |
Életrend - szabadiő - sport | 49 |
A sportolás helye az ember életrendjében, tevékenységstruktúrájában | 49 |
A helyes étrend és a testi kulturáltság kialakítása a sport segítségével | 51 |
A sport egyéb funckiói a mai társadalomban | 54 |
Az olimpiai eszme - a sport és a békepolitika | 54 |
A profizmus-amatőrizmus; aavgy látszatamatőrizmus? | 54 |
A kor szellemének hatása a mai sportra | 55 |
A sporttevékenység célja a teljesítményfokozás | 57 |
A tevékenységről általában és a sporttevékenység jellemzői | 57 |
A sporttevékenység különböző értelmezése | 59 |
Személyiségfejlesztés és teljesítményfokozás a sporttevékenységben | 61 |
Összefoglaló kérdések | 62 |
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat | 65 |
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat | 67 |
A sport és a nevelési folyamat összefüggései | 67 |
A sportoló nevelésének főbb színterei és ezek kapcsolatai | 72 |
A különböző nevelési színterek együttműködésének szükségessége: a nevelési ráhatások egysége mint alapvető pedagógiai elv | 72 |
Egyéb nevelési hatások a sportban | 75 |
Az edző és a sportoló kapcsolata | 77 |
A sportoló nevelésének fontos feltétele az edzővel való helyes kapcsolata | 77 |
A sportoló és az edző kapcsolatának sajátosságai az általános pedagógiai szituációhoz viszonyítva | 78 |
Az edző tekintélye - az edző mint pedagógus. Az edző pedagógiai modellje | 79 |
Összefoglaló kérdések | 84 |
Cél- és feladatrendszer a sportban, a sportolók személyiségfejlesztésének céljai | 87 |
Pedagógiai célunk a sportolók személyiségfejlesztése | 89 |
Milyen a sportoló személyisége? | 90 |
A teljesítménymotíváltság a sportolók személyiségfejlesztésének középpontjában | 91 |
Sportágválasztás-pályaválasztás a sportban | 93 |
Adottságok-tehetség figyelembevétele a sportágválasztásakor (kiválasztási lehetősége, irányíthatóság) | 93 |
A korai szakosítás pedagógiai problémái | 95 |
Életeszmény - sport és pályaválasztás összefüggései | 97 |
A transzfer mint általános pedagógiai kérdés a sportban | 98 |
Konfliktushelyzetek és stresszhatások leküzdése a sportban | 100 |
A sportolói "szerepkör" mint konfliktushordozó | 100 |
A konfliktusok forrásai a sportban; az igénynívó és a teljesítmény ellentmondásai | 101 |
Siker és kudarc elviselésére nevelés, a sikerélmény transzferálása | 103 |
Teljesítőképesség-határok kitágítása, fájdalomtűrésre nevelés | 105 |
A személyek közötti kapcsolatokból fakadó konfliktushelyzetek leküzdése a sportban | 106 |
Az érdeklődés, irányultság fejlesztése, ébrentartása | 107 |
A sport iránti érdeklődést kiváltó tényezők | 108 |
A sport iránti érdeklődés alakulása a környezeti tényezők hatására | 109 |
A sport iránti érdeklődést fejlesztő személyi tényezők | 111 |
Az edző feladatai a sport iránti érdeklődés fejlesztésében | 115 |
Az igénynívó - önértékelési képesség, értéktudat kialakítása, állandósítása és fejlesztése | 115 |
Az igénynívóról általában | 116 |
A standard és az aktuális igénynívó | 117 |
Az igénynívó és önértékelés | 118 |
Az igénynívó fejlesztése | 119 |
A verseny jelentősége | 120 |
Önállóságra, aktivitásra nevelés | 120 |
Kitartásra, önfegyelemre, küzdeni tudásra nevelés | 122 |
A kitartásra nevelés | 122 |
A sportolók tudatos fegyelemre nevelésének feltételei és módjai | 123 |
A küzdőképesség fejlesztése | 126 |
A kreativitás jelentősége a különböző sportágakban a sportoló magatartásában, kreativitásra nevelés a sportban | 128 |
A sportoló világnézeti nevelése | 132 |
A sportoló nevelése a kollektívában | 134 |
A kollektíva jelentősége a sportoló közösségi emberré formálásában | 134 |
A sport közösségfejlesztő tényezői | 136 |
A sportközösségek strukturális sajátosságai | 138 |
A sportoló nevelésének módszerei a kollektívában | 142 |
Az értelmi nevelés feladatai a sportban | 143 |
az értelmi képesség fejlesztése a sporttevékenység segítségével | 145 |
A sportolók általános alapműveltségének fejlesztése | 149 |
Az erkölcsi tulajdonságok szerepe és fejlesztése a sportban | 151 |
A sport erkölcsfejlesztő hatása | 151 |
Munkára nevelés a sportban | 153 |
Akarati nevelés a sportban | 155 |
A hazafiságra nevelés a sportban | 158 |
Szexuális nevelés a sportban | 160 |
A sportolók humanizmusra nevelése | 162 |
Az esztétikai befogadóképesség és kifejezőképeszség fejlesztése a sportban | 163 |
A sport esztétikai hatása és jelentősége a sporttevékenységben | 163 |
Az érzékszervi funkciók fejlesztése mint az esztétikai befogadóképesség alapja | 166 |
Az esztétikai alkotókészség fejlesztése a sport eszközeivel | 168 |
A nevelés tervezése a sportban | 169 |
Összefoglaló kérdések | 170 |
Az oktatás általános elméleti és gyakorlati kérdései a sportban | 177 |
Az oktatás értelmezése a sportban | 179 |
A modern tudományos eredmények hatása a sportoktatás értelmezésére | 179 |
A fiziológia és a kibernetika hatása a sportoktatásra | 180 |
Pszichológiai szempontok a sportoktatásban | 183 |
A nevelés és oktatás összhangja a sportban | 186 |
A sportoktatás sajátos célja: a teljesítőképes tudás fejlesztése | 187 |
A mozgásos cselekvés mint a sportoktatás sajátos tartalma | 188 |
Miért beszélünk mozgásos cselekvésről és nemcsak egyszerűen mozgások oktatásáról a sportban? | 189 |
A készségkialakítás - cselekvéstanulás | 190 |
A mozgásos cselekvés oktatásának folyamata | 193 |
A készség és a mozgásos cselekvés oktatási folyamatának viszonya | 193 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának sjaátosságai a sportban | 194 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának pedagógiai struktúrája | 200 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának megindítása, motiválása | 200 |
Az ismeretfeldolgozás az új mozgásos cselekvés oktatási folyamatának első átfogó szakasza | 203 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának második fő szakasza: a gyakorlati alkalmazás, a készségformálás (automatizáció) | 206 |
Kísérletek a mozgásos cselekvés hagyományos oktatási folyamatának eredményesebbé tételére | 207 |
Összefoglaló kérdések | 210 |
A pedagógiai munka módszertana a sportban | 215 |
A módszer megválasztását befolyásoló tényezők a sportban | 217 |
Oktatási módszerek a sportban | 220 |
A szóbeli kiejtés alkalmazása a sportoktatásban | 221 |
A beszélgetés | 222 |
A szemléltetés módszere | 223 |
A gyakoroltatás | 225 |
A hibajavítás | 225 |
A segítségnyújtás (asszisztálás) | 225 |
Az önálló munkák | 226 |
Az ellenőrzés és az értékelés sajátosságai a sportmozgások oktatásában | 227 |
Nevelés módszerek a sportban | 228 |
Nevelési célzató beszélgetések a sportban | 228 |
A társak, az edző, az élsportolók személyes példája | 229 |
A követelés | 230 |
A gyakoroltatás - a szokások kiépítése | 231 |
Az ellenőrzés - az önellenőrzés | 231 |
A buzdítás - a büntetés | 232 |
Mellékletek | 235 |
Irodalom | 247 |
Tárgymutató | 253 |