Előszó | 7 |
Bevezetés a sportpedagógiába | 11 |
A sportpedagógia tárgya, jellege, feladatai | 13 |
A sportpedagógia interdisziciplináris kapcsolatai, helye a tudományok rendszerében | 20 |
A sportpedagógiai kutatások tudományos módszerei | 22 |
Összefoglaló kérdések | 35 |
A sport társadalmunkban és az egyén életében | 35 |
A sport társadalmi jelentősége, szerepe | 37 |
A sport társadalmi, emberi tevékenység | 37 |
A sport kapcsolata az általános emberi kultúrával és a testkultúrával | 38 |
A sport kapcsolatai a mindennapi munkával, a honvédelemmel | 40 |
A sport hatása a szociális és emberi kapcsolatok alakulására | 41 |
A sport és az egészségvédelem | 42 |
Az egészség értelmezése, kapcsolata a sporttal | 42 |
A sport az egészségre nevelés alapvető eszköze | 44 |
Az egészségre nevelés feladatai, folyamata, terültei általában és lehetőségei a sportban | 46 |
Életrend-szabad idő-sport | 48 |
A sportolás helye az ember életrendjében, tevékenységstruktúrájában | 48 |
A helyes életrend és testi kulturáltság kilakítása a sport segítségével | 51 |
A sporttevékenység célja a teljesítményfokozás | 54 |
A tevékenységről általában és a sporttevékenység jellemzői | 54 |
A teljesítményfokozás a sporttevékenység alapvető célja | 55 |
Személyiségfejlesztés és teljesítményfokozás | 58 |
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat | 61 |
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat | 63 |
A sport és a nevelési folyamat összefüggései | 63 |
A nevelés és oktatás összhangja a sportban | 66 |
A sportoló nevelésének főbb színterei és ezek kapcsolata | 68 |
A különböző nevelési színterek együttműködésének szükségessége; a nevelési ráhatások egysége, mint alapvető pedagógiai elv | 68 |
Egyéb nevelési hatások a sportban | 71 |
Az edző és a sportoló kapcsolata | 72 |
A sportoló nevelésének fontos feltétele az edzővel való helyes kapcsolata | 72 |
A sportoló és edző kapcsolatának sajátosságai az általános pedagógiai szituációihoz viszonyítva | 73 |
Az edző tekintélye - az edző mint pedagógus. Az edző pedagógiai modelljei | 75 |
A sportoló személyisége | 78 |
A teljesítménymotiváltság a sportolói személyiségfejlesztés középpontjában | 82 |
Az érdeklődés, irányultság fejlesztése, ébren tartása | 84 |
Az igénynívó - önértékelési képesség értéktudat kialakítása; állandósítása és fejlesztése | 94 |
Önállóságra, aktivitásra nevelés | 98 |
Kitartásra, önfegyelemre, küzdeni tudásra nevelés | 99 |
A kreativitás jelentősége a különböző sportágakban, a sportoló magatartásában, kreativitásra nevelés a sportban | 106 |
A transzfer, mint általános pedagógiai kérdés a sportban | 108 |
Konfliktushelyzetek és stresszhatások leküzdése a sportban | 110 |
A konfliktusok forrásai a sportban; az igénynívó és teljesítmény ellentmondásai | 110 |
Siker és kudarc elviselésére nevelés, a sikerlélmény transzferálása | 113 |
Teljesítőképesség-határok kitágítása, fájdalomtűrésre nevelés | 115 |
A személyek közötti kapcsolatokból fakadó konfliktushelyzetek leküzdése a sportban | 116 |
Sportágválasztás - pályaválasztás a sportban | 117 |
Adottságok - tehetség figyelembevétele a sportágválasztásnál (kiválasztási lehetőségek, irányíthatóság) | 117 |
A korai szakosítás pedagógiai problémái | 120 |
Életeszmény-sport és pályaválasztás összefüggései | 121 |
Értelmi nevelés a sportban | 122 |
Az értelmi képességek fejlesztése a sporttevékenység segítségével | 124 |
A sportolók általános műveltségének fejlesztése | 128 |
Az erkölcsi tulajdonságok szerepe és fejlesztése a sportban | 130 |
A sport erkölcsfejlesztő hatása | 130 |
Munkára nevelés a sportban | 132 |
Akarati nevelés a sportban | 135 |
A szocialista hazafiságra nevelés a sportban | 138 |
Szexuális nevelés a sportban | 140 |
A sportolók humanizmusra nevelése | 142 |
Az esztétikai befogadóképesség és kifejezőkészség fejlesztése a sportban | 144 |
A sport befogadóképesség és kifejezőkészség fejlesztése a sportban | 144 |
Az érzékszervi funkciók fejlesztése - mint az esztétikai befogadóképesség alapja | 146 |
Az esztétikai alkotókészség fejlesztése a sport eszközeivel | 149 |
A sportoló nevelése a kollektívában | 150 |
A kollektíva jelentősége a sportoló közösségi emberré formálásában | 150 |
A sport közösségfejlesztő tényezői | 152 |
A sportközösség strukturális sajátosságai | 155 |
A sportoló nevelésének módszerei a kollektívában | 159 |
A sportoló világnézeti nevelése | 160 |
A nevelési irányelvek és a nevelés tervezése a sportban | 162 |
A nevelőmunka módszerei a sportban | 163 |
A nevelési módszer értelmezése; megválasztását befolyásoló körülmények | 163 |
Nevelési célzatú beszélgetések a sportban | 165 |
A társak, az edző, az élsportolók személyes példája | 166 |
A követelés | 167 |
A gyakoroltatás - a szokások kiépítése | 167 |
Ellenőrzés - önellenőrzés | 168 |
Buzdítás - büntetés | 168 |
Összefoglaló kérdések | 170 |
Az oktatás általános kérdései a sportban | 173 |
A mozgásos cselekvésoktatás | 175 |
Mit jelent a teljesítőképes tudás a sportban? | 175 |
A mozgásos cselekvés, mint a sportoktatás sajátos tartalma | 177 |
Miért beszélünk mozgásos cselekvésről és nemcsak egyszerűen mozgások oktatásáról a sportban? | 177 |
A készség | 179 |
A készség és a mozgásos cselekvésoktatási folyamat viszonya | 180 |
A mozgásos cselekvésoktatás sajátosságai a sportban | 181 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának pedagógiai struktúrája | 188 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának megindítása, motiválás | 188 |
Az ismeretfeldolgozás az új mozgásos cselekvés oktatási folyamatának első átfogó szakasza | 191 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának második fő szakasza; a gyakorlati alkalmazás, a készségformálás (automatizáció) | 195 |
Kísérletek a hagyámonyos mozgásos cselekvésoktatási folyamat eredményesebbé tételére | 196 |
Az oktatómunka módszerei, eljárásai a sportoktatásban | 200 |
A sportoktatás alapvető elvei | 206 |
Összefoglaló kérdések | 214 |
Mellékletek | 215 |
Irodalom | 222 |
Tárgymutató | 225 |