Előszó
Az Edzéselmélet és módszertan a Magyar Testnevelési Egyetem valamennyi szakán, valamint a tanárképző intézményekben 1967 óta kötelező szaktárgy. Négy évtizeddel ezelőtt kapott a Testnevelési Főiskolán e könyv szerzője a tárgy oktatására megbízást. Kezdetben az edzői szakon, majd az 1965-66-os tanévtől a tanári, ezt követően a szervezői szakon kaptak a hallgatók a tárgyban előadásokat, vettek részt szemináriumi foglalkozásokon.
A szaktárgy alakulását jelző történelmi fejlődés azokat igazolta, akik már évtizedekkel ezelőtt szorgalmazták a sportgyakorlat elméleti megalapozását. Ma a fejlett sportélettel rendelkező országokat nemcsak a kiváló sporteredmények különböztetik meg másoktól, hanem a versenyzők előkészítésének, kiválasztásának tudományos megalapozottsága is.
A "Sportelmélet és módszertan c. könyvem tartalma, felépítése fő vonalakban követi az "Edzéselmélet és módszertan c. művemet. A mű címében található változás jelzi a változás lényegét. Eszerint a szerző jobban összpontosított a versenysportban jelentkező kihívásokra, mindenekelőtt a gyermek és a serdülők edzésének követelményeire. Jelen kiadás bővített változatban kerül a szakavatottak asztalára. A függelék időszerű témákat tartalmaz.
Lemondok a terminológiai vitáról. A sporton meghatározott szabályok szerint időtöltésként vagy versenyszerűen folytatott testedzést értek mind az iskolában, mind a sportklubban. Könyvem feltehetően egyértelművé teszi állásfoglalásomat. A sportnak az egészség és a személyiség fejlődése szolgálatában kell állnia.
Országunkban a testnevelő tanárok, a sportszervezők és az edzők kellően értékelik a sportelmélet szerepét. Nagyon pozitív jelenség ez, még akkor is, ha a tudományos kutatás területén - sajnos egy, másfél évtizeddel - lemaradtunk a legjobbaktól. Amikor a sportvezetés jelentős támogatást adott a sporttudomány fejlesztésére a sporttal szembeni társadalmi méretű állásfoglalás nagyon kedvezően alakult. Mindez reményt ad arra, hogy a sporttudomány támogatása növekszik a jövőben és ezzel felzárkózhatunk a legjobbakhoz.
Tankönyvemet azzal a reménnyel ajánlom szakemberek és az érdeklődők kezébe, hogy felismerik, van még rejtett tartalék a sportteljesítmények, csúcsok javítására törekvő nevelői-edzői tevékenység számára.
A Szerző
Vissza