Előszó
A már ismert, negyedik osztályos tankönyvben a nyelv kommunikatív funkcióját szem előtt tartva, kötött beszédhelyzetekben, meghatározott nyelvtani anyagra épülő párbeszédekben szerveztük tananyaggá...
Tovább
Előszó
A már ismert, negyedik osztályos tankönyvben a nyelv kommunikatív funkcióját szem előtt tartva, kötött beszédhelyzetekben, meghatározott nyelvtani anyagra épülő párbeszédekben szerveztük tananyaggá a nyelvet.
A jelen kötet szintén készségcentrikus, ám írott köznyelvi szövegből kiindulva az értést, olvasást és beszédkészséget - ez utóbbit elsődlegesen mint gondolataink kifejezésének eszközét - együtt kívánja fejleszteni. A szövegek mind információtartalmuk, mind terjedelmük révén lehetőséget biztosítanak a hallás utáni értés haladó szintű fejlesztésére.
A tankönyv két részre tagolódik: az első részben a már alapfokon ismert hétköznapi témákat emeltük magasabb intellektuális és nyelvi szintre, a második részben országismereti témák találhatók hat-hat didaktikai egységben.
Az egységek felépítése:
adott témát hordozó szöveg
szöveghez, illetve témához kapcsolódó analitikus és kreatív jellegű gyakorlatok
nyelvtani gyakorlatok
antológia
Az első hat egység az antológiától eltekintve szinte teljes egészében törzsanyagként értékelhető, lévén, hogy az állami nyelvvizsga témaköreit taglalja. A heti óraszám, a tanulócsoportok összetétele, pályaorientáció és más pedagógiai érvek alapján csökkenthető az általunk törzsanyagnak értékelt nyelvi anyag. A csökkentés lehetőségét egy-egy gyakorlat elhagyásában, esetleg egy egység kihagyásában látjuk. Nem helyes a szövegek lerövidítése, ugyanis rövidítéssel a látszólag feleslegesnek vélt, ám éppen a megértést könnyítő redundanciákat hagyhatnánk el. Természetesen a valóság által igényelt egyre magasabb szintű nyelvismeret is megfelelő mennyiségű és szintű nyelvi eszköztárat kíván. A kiegészítő anyagként kezelhető részeket "K" betűvel jeleztük.
A törzsanyag bővítését, egy téma más-más aspektusból való megközelítését, esetenként irodalmi, művészi szintre emelését szolgálja az egységeket záró tematikus gyűjtemény.
Vissza