Előszó | 9 |
Bevezetés a kreatológiába | 13 |
A mérhető jellegek harangalakú eloszlása | 14 |
Az értelmi képesség | 16 |
A mentális képességek struktúrája és a specifikus mentális képességek | 19 |
A kreativitás | 25 |
A motiváció | 31 |
A kiemelkedő mentális képességek | 33 |
A kivételes szellemi teljesítmény feltételei | 37 |
A tehetség és tálentum eredete | 41 |
A biológiai öröklődés szabályai | 42 |
A mentális adottságok öröklődése | 46 |
A család | 51 |
Az iskola | 57 |
A kortárs csoportok | 63 |
A társadalom | 66 |
A veleszületett adottság és a megnyilvánuló képesség | 73 |
A tálentum 4x2+1 faktoros modellje | 75 |
A tálentum-vesztés megállítása | 79 |
A Terman-féle "legokosabb gyermekek" nyomonkövetes vizsgálat | 83 |
Lewis M. Terman és vizsgálata | 83 |
A legokosabb gyermek fizikai és egészségi állapota | 89 |
A nyomonkövetéses vizsgálat és főbb eredményei | 91 |
Az egészségi állapot alakulása | 96 |
Általános tanulságok | 105 |
A "sors"-faktor | 109 |
A születés előtti veszteségek | 109 |
A megszületettek korai halála - a "Békássy Ferenc jelenség" | 115 |
A sors-faktor és a tehetségtípusok | 118 |
A zenei tehetség | 118 |
A matematikai tehetség | 120 |
A költői tehetség | 121 |
A betegség és az alkotás | 123 |
A "zseni és őrült hasonlósága" nézet megalapozói | 123 |
A skizofrénia (tudathasadás) | 127 |
A skizofrénia eredete | 128 |
Csontváry példája | 132 |
A tudományos vizsgálatok eredménye | 134 |
A kedélybetegségek | 137 |
A kedélybetegségek okai | 142 |
Babits Mihály | 146 |
A géniuszok kedélybetegségének értékelése | 148 |
A szélsőséges kedély és az alkotás | 152 |
Egyéb idegbajok és lelki betegségek | 155 |
A epilepszia | 155 |
Az ideggyengeség: a neurózis | 156 |
A Sidis- és a Wiener-modell | 158 |
A fogyatékosságok | 162 |
Az értelmi fogyatékosság (Picasso) | 162 |
Az autizmus (Az Esőember) | 166 |
A látási fogyatékosok (Claude Monet) | 169 |
A hallási fogyatékosok (Betthoven) | 171 |
A mozgássérültek (A Hawking-csoda) | 173 |
A szexuális orientáció zavara | 178 |
Gyakoriságuk | 178 |
A homoszexualitás eredete | 181 |
Általános tanulságok | 187 |
A tehetség és az alkotókészség befolyásolhatósága | 191 |
A tehetségvédelem és tehetségfejlesztés természettudományos lehetőségei | 191 |
A felkészülés a fogamzásra | 197 |
A magzat védelme | 197 |
A csecsemők agyának képlékenysége | 206 |
Az alkotókészség ártalmas csiholása | 214 |
A dohányzás | 215 |
A mértéktelen italozás | 221 |
Kábítószerek | 225 |
Eugénika helyett eufénika | 229 |
Az eugénika | 229 |
Az orvosi genetika | 232 |
A járhatatlan út | 234 |
A gyakori komplex betegségek megelőzhetősége | 237 |
Az eufénika | 239 |
Eufénika a kreatológiában | 242 |
A fejlesztés jobb, mint a korrekció! | 245 |
A géniuszok társadalmi-orvosi védelme | 248 |