Előszó
Részlet:
"Útmutató a tankönyv használatához
A könyv jelrendszere és kiemelései segítenek a tananyag elsajátításában.
- A kidolgozott példák gondolatmenete mintát ad a módszerek, eljárások megértéséhez és a további feladatok megoldásához.
- A legfontosabb definíciókat és tételeket színes kiemelés jelzi.
- A tananyag apró betűvel szedett részei és a bordó színnel megjelölt kidolgozott mintapéldák a mélyebb megértést segítik. Ezek az ismeretek szükségesek az emelt szintű érettségihez.
- A margón ábrák, az adott lecke főbb vázlatpontjai, ismétlő, magyarázó részek, valamint matematikatörténeti érdekességek találhatók.
A mintapéldák és a kitűzött feladatok nehézségét három különböző színnel jelöltük:
Sárga: elemi szintű gyakorló feladatok, amelyek megoldása, begyakorlása
nélkülözhetetlen a továbbhaladáshoz. Kék: a középszintű érettséginek megfelelő színvonalú feladatok. Bordó: az emelt szintű érettségire való felkészülést segítő problémák, feladatok.
Ezek a színkódok megfelelnek a Mozaik Kiadó Sokszínű matematika feladatgyűjteményeiben alkalmazott jelöléseknek. A feladatgyűjtemény-sorozat több mint 3000, a gyakorláshoz, az órai munkához és az érettségi felkészüléshez is alkalmas feladatot tartalmaz.
A kitűzött feladatok végeredményei megtalálhatók a www.mozaik.info.hu honlapon.
A tankönyv feldolgozásához további segédanyagokat kínál a www.mozaweb.hu oldal.
Néhány megszívlelendő jó tanács és megjegyzés azoktól, akik nagyon magas szinten művelték és ismerték a matematika tudományát. Adjanak ezek alapot és biztatást mindazoknak, akik szeretnék a könyvben szereplő módszereket, összefüggéseket elsajátítani.
A problémamegoldás csakúgy gyakorlat kérdése, mint az úszás, sízés vagy zongorázás. Megtanulni is csak utánzás és gyakorlás útján lehet. Nem adhatok kulcsot mely minden ajtót megnyit, és minden problémát megold, de adhatok utánozható, jó példákat és sok alkalmat a gyakorlásra. Aki úszni akar tanulni, annak vízbe kell ugrania, aki problémákat megoldani akar tanulni, annak problémák megoldását kell gyakorolnia. (Pólya György)
Nyomot hagy emlékezetünkben az, amit egyszer magunknak kellett kitalálnunk, követhetjük majd ismét ezt a nyomot, ha arra szükségünk támad. (G.C. Lichtenberg)
A matematikában - ellentétben a mindennapos tapasztalattal más területeken -általában annak van szerencséje, aki azt megérdemli. (Rényi Alfréd)
A matematika olyan játszma, ellentétben a sakkal, ahol visszaléphetünk egy lépést. Csak az utolsó lépés számít. (Erdős Pál)
Tapasztalati tény, hogy a világ a logikus gondolkodás törvényei szerint működik Azt viszont nem tudom, hogy a világ miért úgy van megalkotva, hogy benne logikusan gondolkodva lehessen eligazodni. (R. L. Dobrusin)
Eredményes munkát és tanulást kívánnak a Szerzők."
Vissza