1.066.403

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nemzeterősités

Kultúrával Neveléssel Előkelőséggel

Szerző
Budapest
Kiadó: Stephaneum Nyomda és Könyvkiadó R. T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 295 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Stephaneum nyomda és könyvkiadó R. T., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1915-ik év juniusának egyik verőfényes késő délutánján, vacsora közben és után, amikor a német első gárdahadosztálynak parancsnoka vezérkari tisztjével, a hadosztályparancsnokunk látogatását... Tovább

Előszó

Az 1915-ik év juniusának egyik verőfényes késő délutánján, vacsora közben és után, amikor a német első gárdahadosztálynak parancsnoka vezérkari tisztjével, a hadosztályparancsnokunk látogatását adta vissza, egy szép orosz-lengyel kastélynak parkos udvarán, az Auguszta gárdaezred zenekarát élveztük és én a karmesterben és különösen a zenekarban gyönyörködtem. Mekkora külső kultúra egy ilyen gárda altiszti karban!
Miután a gárdahadossztályparancsnok vezérkari tisztjével a kastély ebédlőjében együtt volt törzsünk részétől elbúcsúzott, a zenekart a kastély mögött felállított lombsátorban vendégeltük meg. A vacsorát messziről néztem és láttam, hogy az öltözködést, modort és az evés technikáját tekintve, micsoda a különbség egy gárdaezred zenelegénységi kara és a mi heterogén középosztályunk között. Hogy mit tesz a nevelés és mit tesz a kultúra... Vissza

Tartalom

Előszó3
A kultúráról7
A kultúra-fogalom felbontásánál a belső ember, külső ember és az embert körülvevő anyag jön tekintetbe11
Az ember testének az anyagtól való elválasztása13
A társadalmat a hármas kultúra tartja össze16
Foglalkozás-elosztás (differenciáció)17
Szociális differenciáció vagyis osztályképződés17
Gazdasági differenciáció vagyis a hivatásokra való tagolás18
A falu kialakulása18
A város kialakulása18
Javak kicserélése (integráció)18
A civilizáció19
A kultúra meghatározása21
Individuálizmus27
Kollektivizmus28
Szolidarizmus29
Arisztokratikus államforma30
A mi kultúránkról32
Középosztályunk a tulajdonképeni kultúra hordozója33
A mi magyar nemzetünk szükséglete is a nyugati kultúrnépek életének és szükségleteinek megismeréséből ered34
A német középosztályon is meg lehet állapítani az alacsonyfokú külső kultúrát36
<<Nem rejlik-e például az angol nép ereje, talán a forma és önállóság elvének egymással való szerencsés megegyeztetésében>>38
Egész munkánk folyamán a szociológiának rövid ismertetése mellett, a külső kultúra fogalmának megismertetését tűztük ki célul39
Minden anyagi kultúra helyes fejlődése a külső kultúra fejlődésétől, illetve fejlettségétől függ40
Tabella a főkultúrák tárgyairól41
A zsidófaj kiegyensúlyozott hármas kultúrája41
A külső kultúra úgy a vallás, mint nálunk az állam részéről is a nemtörődömség homályában tespedett, a nyugati kultúrát pedig nem jól láttuk meg; nem lehetett harmónikus a hármas kultúránk43
<<Mi általában a demokratizmus? Általános törekvés az arisztokratizmus felé>>45
Bele kell vinni az iskolába a külső kultúra tanítását is46
Csak azt kell tanítani, ami az életre okvetlenül szükséges47
Csak gentleman tanárok, illetve tanítók tudnak csak gentlemaneket nevelni49
A higiéniáról51
A fényről52
Napfürdő55
A nyaralás kérdése56
Napközi otthon58
Tengeri hoszpisz59
Erdei iskola59
A melegről61
A levegőről62
A vízről (fürdésről)62
Bidéről66
A mosakodásról. Mi különösképen a legfontosabbat, a lefekvés előtti mosakodást és a lefekvés előtti szájmosást hagyjuk el67
A fogak ápolása68
A kezek ápolása68
A kisdedkortól kezdve, azaz a gyermek egyéves korától kezdve mossuk meg a gyermeknek a kezét minden étkezés előtt236
Hajunk tisztántartása és ápolása69
Az alvás69
Az angol gyermeket 4-5 éves koráig már 6 órakor lefektetik73
Az alvásról, a csecsemő-, a kisded- és tanköteles korban. A gyermek keze a takaró fölött maradjon74
A nemi betegségekről74
Az étrendről és élelemről78
Az ivásról82
Az ivóvízről82
Sör, bor és pálinka82
A dohányzás85
A haláltól való félelemről86
A higiéniáról, ha az ember tartózkodási helyét változtatja87
A testgyakorlatokról92
A mozgás, gimnasztika és erőgyakorlat legyen már az első évtől kezdve a gyermek nevelésénél a vezérfonal. Amerikában és az északi államokban már 2 éves korukban tanulnak a gyermekek úszni93
Gyakran már a bölcsőben kezdődik a csecsemő egészségének megrontása94
Játékdélutánok intézménye96
Óraközi szünetek alatt a tanulók 2 perces tornagyakorlatokat végezzenek97
Antik gimnasztika98
Modern sport99
A sport minden neme csak mértékkel való az iskolás fiúknak100
A cserkész-mozgalomról100
A nyári szünidőt is fel kellene hasznáni a testgyakorlatokra101
Budapesti Középiskolai Atlétikai Klub101
A korcsolyázásról102
A testgyakorlatok terén eddig mit is tettünk104
A gyógytornázásról104
Úszómesterképző tanfolyam105
Vasvármegyei tűzoltó szövetség106
A legújabb testnevelésről szóló törvényjavaslat106
Spárta106
Vezessük be az iskolába a régi katonai <<Tornatanítás>> tanítását110
Vezessük be az iskolába a postagalambászatot111
Vezessük be az iskolába a kutyasportot113
Kerékpározás, motorkerékpározás, motorcsónak, repülősport, sielés, lovasbandérium117
Leányok testgyakorlatai117
Lipcsei mintatorna és sportiskola118
Gyalogsági gyakorlati szabályzatunkról119
Milyen testgyakorlatokat vigyünk be az iskolába?120
Űzzünk házi testgyakorlatokat, ha nincs időnk a sportra124
Az öltözködésről127
A kis gyermek lábát már a bölcsőben rontjuk129
Az angol-amerikai nadrágöltözet kis gyermekek részére a legpraktikusabb130
A fiúk öltözködésénél nagyon fontos a jó nadrágszabás130
A nők öltözködéséről130
A férfi öltözködésről134
Az ingről134
A pyjamáról139
Az ágyról140
Alsónadrág141
Harisnya141
Zsebkendő141
A lábbeliről142
Átlag 2 centiméterrel hosszabb cipőt kell viselni mint a lábunk146
A kaptafáról148
A lábszárvédőkről148
Lovaglócsizma149
A keztyű150
Frakk, szmoking, gérok, zsakett, szakkó151
Felsőkabát153
Zubbony153
Gallér153
A ruha konzerválása154
Az utazószerelékeinkről155
A lakásról157
A talaj157
Egészséges építésű ház158
Háló- és fürdőszoba a legfontosabb158
A lakószoba különféle okokból egészségtelen lehet162
Az ideális otthonok kiállításáról164
Asszony és lakáskultúra168
A gyermekszobáról169
A szellőzésről173
A fűtésről175
Az iskola épülete176
Az iskolapadról177
Mentőszekrénnyel legyen felszerelve a tornaterem és a játszótér is178
A falusi tanító lakása mintalakás legyen178
A külföldi piros-fehér-zöld 178
Az ablakkereteket és ajtókat mind fehérre kellene festenünk179
A zöld szín180
Az építési rendeletet épen úgy be kellene tartani a falunak mint a városnak181
A modorról182
Az udvariasság ligája184
Országos mozgalom a káromkodás ellen187
A gyermekkel való bánásmód188
A névjegyről189
A bemutatás és bemutatkozásról192
A köszönésről194
Jobbra hajts195
A meghajlásról198
A kézfogásról197
A kézcsókról197
A tegezésről198
Az irodalmi nyelvről199
Az éneklésről201
A beszédről202
A halk beszédről203
A gyemek kiabálása nem a boldogság jele, hanem egyszerűen rossz szokás204
A hallgatás iskolájáról205
A pontosságról207
A saját lakásunkban való viselkedésről208
A szállóról209
A vendéglői életről211
A saját feleségről215
A magyar társaságról217
Jó modor a bridzsnél219
Mindenütt és mindig jó modorúak legyünk221
A szép evés technikája222
Az asztal és szék egymáshoz való aránya223
Magasságkülönbség az asztal és szék között 26 cm legyen224
Az arányt a gyermekeknél is be kell tartani225
Szeretjük étkezés közben a zenét226
Kanáltartás226
Az előétel evése227
Késsel és villával való evés227
Késtartás228
Villatartás228
A kést soha ne vezessük a szánkba228
A főzelék evése (csak villával)229
Villával eendő húsnemek229
Különböző ételnemek evése229
És hogyan is merje magát egy ember művelt embernek tartani, ha még nem is tud enni231
Poharainkat rendesen csunyán fogjuk232
A koccintásnak se vagyunk barátai232
A fekete kávéval bontsunk asztalt232
Fogpiszkálót ne adjunk az asztalra232
Aki egyedül ül az asztalnál234
A tyúk is kikaparja236
A XVIII. században Lipót Frigyes anhalti herceg panaszkodva írja, hogy a lovagi tornát, a vívást, úszást, sőt a tudományok és művészetek megértését is könnyebb megtanulni, mint a késsel, villával való bánást236
A gyermek evéséről a kisded-, tanköteles- és serdülőkorban236
A gyermek vacsorája 6-1/2 7 órakor legyen. A serdült egyék naponta ötször, de mindig keveset és szoktassuk le az esti vízivásról74
A külső kultúra értékéről és megszerzéséről237
Jelen könyvünk egy kis könyvtárt pótol
Elérheti a külső kultúra tudását a legtöbb ember, ha a tanítását belevisszük az iskolába241
A papról242
Legsürgősebb teendő a papi reform242
Nem tanítják a papokat a gyermekeket szeretni és a gyermekek útján a felnőttekhez férkőzni245
A legmodernebb dolog és most már elmélet is a szociológia245
Hogy papságunk harmónikusan képzett legyen, belé kell nevelni a külső kultúrát is245
A tanítóról247
Hellén felfogás szerint a tanító a szülők előtt sorolt247
Tekintélyének lejáratása kiszámíthatatlan kárral jár249
Azért nagyobb takintély falun a zsidó vigéc, vagy szatócs, mert az elegánsan és vasalt nadrágban jár249
<<Az iskola feladata nem az, hogy egyes szellemóriásokat produkáljon, hanem, hogy a normális szellemet az elérhető műveltségi magaslatra emelje>>252
Az iskola ne legyen kevésbé nevelő hely, mint a szülői ház253
Nevelni annyit tesz, mint az egyén és társadalom belső, külső és anyagi kultúrértékeit összhangban és párhuzamosan fejleszteni és ezeket a jövő nemzedék életelveinek mozgató rugóivá tenni253
<<Minden nevelés szoktatás, maga a szoktatás pedig a nevelhetés fundmentuma>>253
De ugyan hány családnak van gondja rá, hogy a serdülő egészségtant, vagy pedagógiát is tanuljon254
Naponta egy kis külső kultúrát tanítani255
A gyermeket nemcsak rászoktatni, de a külső kultúrának végrehajtását ellenőriznie is kell255
A közvélemény nevelő hatása256
Jól nevelt és képzett kultúrtanítókat258
Tanítóképezdei tanárképzőiskola258
Állampolgárrá való nevelés alapfogalmai259
Tanyai iskolák261
Népfőiskolák és szabadoktatási gyakorlatok261
<<A magyar gyermekeknek írni, olvasni, Istent dícsérni, a hazát szeretni meg kell tanulni, nem kell iskolacélra palotákat emelni, a kunyhót és a vityillót is fel lehet avatni kultúrtemplommá>>262
A jegyzőről
<<A falu jegyzője integráns része a magyar társadalom történeti szervezetének>>263
A jegyző a falu mindene és mégis a községnek feje a bíró264
A jegyzőképzés reformjánál is a legnagyobb szerepet az elsőrangú tanár játsza267
A község kiépítéséről270
<<A község az első láncszem, mely az embert a család után az államhoz fűz>>270
Önkormányzat, centralizáció270
Törvényjavaslattervezet271
Községszövetségek272
A pap a belső kultúra képviselője272
A tanító a külső és belső kultúrának nevelője és az anyagi kultúra tanítója272
A jegyző az anyagi kultúrát irányítja, fejleszti273
A falusi orvos273
Közegészségügyünk és a falu275
Vándorgyűléseken agitációs előadásokat kell tartani a népnek275
Milyen tudatlan a vidék asszonya275
Az orvos is segítsen a nép nevelése körül276
Faluszövetség276
Fiatal lányok barátnői277
Legyen világosság277
Gazdáink is vezettessék be a villanyt278
Hogyan élnek Amerikában a tanyai nők278
Az új típusú, jó példát mutató pap, tanító és jegyző nevelő kiképzését tartjuk a legfontosabbnak és elodázhatatlannak281
Befejezés282
Átfogó ismerteket tartalmazó könyvre volna szükségünk282
A szociológiát elnevezhetnők kultúrológiának, kultúrtannak is284

Sipos Károly

Sipos Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sipos Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem