1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A festészeti műelemzés alapkérdései (dedikált példány)

A vertikális műelemzés módszertana

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Flaccus Kiadó Kft.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 347 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 19 cm
ISBN: 978-615-5278-50-1
Megjegyzés: Sipos Endre szerző által dedikált példány. Színes reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A hagyományos művészettörténeti szemlélet horizontális karakterű. A művészettörténész vizsgálódásának középpontjában nem maga a műalkotás, hanem a történelmi korszakhoz kapcsolódó stíluskorszak áll. Egy-egy általános probléma, egy-egy általános jellemvonás. A műalkotások pedig alátámasztják, demonstrálják ezeket a jellemvonásokat. Magáról a műről, az eredményről kevés szó esik.
Sipos Endre könyve a vertikális műelemzés módszerét mutatja be. A vertikális műelemzés során nem csak a stíluskorszakokra jellemző ábrázolási sajátosságokra derül fény, hanem olyan egyéni mélylélektani mozzanatokra is, melyek eddig elrejtőztek a felületesen szemlélődő tekintetek elől.
Ez nem jelenti azt, hogy a vertikális irányú műelemzés feleslegessé teszi a horizontális-történeti jellegű megismerési módot. Éppen ellenkezőleg. Csak kiegészítésről lehet szó. Komplementer viszonyról, azaz abszolút egységről. A vertikális, strukturalista műelemzés nem szorítja ki, hanem inkább kiegészíteni, elmélyíteni... Tovább

Fülszöveg

A hagyományos művészettörténeti szemlélet horizontális karakterű. A művészettörténész vizsgálódásának középpontjában nem maga a műalkotás, hanem a történelmi korszakhoz kapcsolódó stíluskorszak áll. Egy-egy általános probléma, egy-egy általános jellemvonás. A műalkotások pedig alátámasztják, demonstrálják ezeket a jellemvonásokat. Magáról a műről, az eredményről kevés szó esik.
Sipos Endre könyve a vertikális műelemzés módszerét mutatja be. A vertikális műelemzés során nem csak a stíluskorszakokra jellemző ábrázolási sajátosságokra derül fény, hanem olyan egyéni mélylélektani mozzanatokra is, melyek eddig elrejtőztek a felületesen szemlélődő tekintetek elől.
Ez nem jelenti azt, hogy a vertikális irányú műelemzés feleslegessé teszi a horizontális-történeti jellegű megismerési módot. Éppen ellenkezőleg. Csak kiegészítésről lehet szó. Komplementer viszonyról, azaz abszolút egységről. A vertikális, strukturalista műelemzés nem szorítja ki, hanem inkább kiegészíteni, elmélyíteni kívánja azt az ismeretanyagot, amit a művészettörténeti tanulmányaink során szereztünk. Vissza

Tartalom

Bevezető 7
Az őselemek kifejezési lehetőségei 14
Az anyag általános fogalma 15
Az anyag egyedi fogalma 18
Az anyag különös fogalma 22
Őselemek: a föld 36
Őselemek: a víz 43
Őselemek: a tűz 50
Őselemek: a levegő 57
A természeti forma és a geometriai forma 64
A forma általános fogalma 64
A forma egyedi fogalma 71
A forma különös fogalma 78
Az organikus forma 85
A geometrikus forma 92
A forma, mint szerkezet, erőviszony 99
A forma súlya és tömege 106
A térbeli viszonyok kifejezési lehetőségei 113
A tér általános fogalma 113
A tér egyedi fogalma 120
A tér különös fogalma 127
A belső tér 134
A külső tér 140
Távolságok 147
Képi helyek 154
A színek, mint a fény gyermekei 161
A fény és a szín általános fogalma 161
A fény és a szín egyedi fogalma 168
A fény és a szín különös fogalma 173
Föld-festés 180
Víz-festés 187
Tűz-festés 194
Levegő-festés 201
A tudatosan megkomponált világ 208
A kompozíció általános fogalma 208
A kompozíció egyedi fogalma 215
A kompozíció különös fogalma 220
A horizontális kompozíciós erőtér 225
Vertikális erőtér 230
Diagonális erőtér 235
Centrális erőtér 242
A lelki történések megtestesülése a műalkotásban 247
A lélek fogalma 247
A kompozícióban megvalósuló lelki történések 255
A kép színvilágából kiolvasható lelki történések 262
A képi tér üzenete 267
A kép formarendjében megtestesülő lelki tartalom 272
Az őselemekből sugárzó érzések 279
Az alkotó és befogadó folyamat egysége 286
Szellemi történések megtestesülése a műalkotásban 293
A szellem fogalma 293
A kompozícióban megvalósuló szellem 300
A fény és színviszonyok szellemi tartalma 307
A képi tér logikai felépítése 314
A kép formarendjében megnyilvánuló szellem 319
Az átszellemített anyag üzenete 324
Az alkotás és befogadás közös szellemi útja 329
Képjegyzék 336
Felhasznált szakirodalom 347

Sipos Endre

Sipos Endre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sipos Endre könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A festészeti műelemzés alapkérdései (dedikált példány) A festészeti műelemzés alapkérdései (dedikált példány) A festészeti műelemzés alapkérdései (dedikált példány) A festészeti műelemzés alapkérdései (dedikált példány) A festészeti műelemzés alapkérdései (dedikált példány) A festészeti műelemzés alapkérdései (dedikált példány)

Hibátlan példány.

A címlapon a szerző, Sipos Endre névre szóló dedikációja látható.

Állapot:
7.800 ,-Ft
39 pont kapható
Kosárba