1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A környezeti nevelés gyökerei Magyarországon

Adalékok "Az ember és környezete" - témakör oktatásának hazai múltjából (XVIII-XX. század)

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: InfoGroup Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 158 oldal
Sorozatcím: Körlánc könyvek
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-423-130-6
Megjegyzés: Fekete-fehér reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bevezetésül egy kötethez. Tanulmányozva az európai, s benne a magyar nevelés múltjának klasszikus szerzőit, egyértelmű az olvasó benyomása: szerintük az oktatással megalapozott nevelés... Tovább

Előszó

Bevezetésül egy kötethez. Tanulmányozva az európai, s benne a magyar nevelés múltjának klasszikus szerzőit, egyértelmű az olvasó benyomása: szerintük az oktatással megalapozott nevelés középpontjában az erkölcsi nevelés áll. Ennek lényege és célja: e nevelés-nevelődés folyamatában az ember igyekszik - szilárd igazodási pontok alapján - helyes viszonyt kialakítani önmagával valamint helyes viszonyt kialakítani az őt körülvevő szűkebb-tágabb emberi környezettel mindkét irányú viszonyt a gondolkodás, a magatartás, a cselekvés egységében formálva. Tulajdonképpen e kettős - önmaga és emberi környezete közegében funkcionáló - viszonyrendszerbeli neveltsége határozza meg az ember viszonyát környezetének további tényezőihez: a természeti környezethez, illetőleg az épített környezethez. Ha - eltekintve a korábbi művek sokaságától - csupán az európai nemzeti nyelvű nevelési szakkönyvek és iskolai tankönyvek megjelenésétől, a 18. század második felétől vizsgáljuk ezek tartalmát, abból is kiderül, hogy az európai oktatás, a nevelés, az iskola, a pedagógia szakemberei (akárcsak a korábbi századokban) fontos szerepet tulajdonítottak annak, hogy a növendékek - a jövendő felnőttek - alaposan megismerjék közelebbi, távolabbi környezetüket, nem csupán az emberi környezetet, hanem a természeti és az épített környezetet is. Számos tantárgy, tankönyv, tanterv-fejezet foglalkozott ezzel. A környezet megismerése az egyik legfőbb feladata volt az európai oktatásnak, nevelésnek, az iskolának az elmúlt régi időszakokban. Vissza

Tartalom

Mészáros István: Az ember és környezete mint neveléstörténeti téma
Bevezetőül egy kötethez 5
Havas Péter: A környezeti nevelés történeti metszetben 9
Fehér Katalin: A környezeti nevelés története Magyarországon (1777-1868) 17
I. A felvilágosodás kora 18
1. A felvilágosodás korának oktatási-nevelési szabályrendeletei és a környezeti
nevelés 18
2. A felvilágosodás időszakában megjelent neveléstudományi
művek környezeti nevelési vonatkozásai 24
3. A felvilágosodás kori tankönyvek környezeti nevelési
vonatkozásai 27
II. A reformkor 33
1. A reformkori tantervek környezeti nevelési vonatkozásai 33
2. A reformkori neveléstudomány és a környezeti nevelés 35
3. A reformkori tankönyvek környezeti nevelési vonatkozásai 39
III. Az önkényuralom és az abszolutizmus kora 45
1. Az önkényuralom és az abszolutizmus korának tanügyi szabályzatai és a környezeti nevelés 45
2. A korszakban megjelent neveléstudományi művek környezeti
nevelési vonatkozásai 47
3. Az abszolutizmus korának tankönyvei és a környezeti nevelés 48
Jegyzetek 53
Müllerné Seres Ágota: A környezeti nevelés a magyar népiskolákban
és tanítóképzőkben 1868 és 1948 között 59
Bevezetés 59
I A népiskolai tantervek 63
Jegyzetek 76
II. A tanítóképzős tantervek 78
Jegyzetek 83
III. Kiemelt törvények és rendelkezések 85
Jegyzetek 91
IV. Népiskolai tankönyvek 92
Jegyzetek 106
V. Tanítóképzős szakkönyvek 110
Jegyzetek 114
I sz. melléklet 115
II. sz. melléklet 125
Simon István: A környezeti nevelés története a bentlakásos intézményekben 133
Természeti és környezeti nevelés múltja a bentlakásos intézményekben 137
Székesegyházi iskola, városi plébániai iskola 137
A középkori egyetemek kollégiumai, bursái, nátiói 139
A kollégium típusú iskola 140
Az állami tanítóképezdék internátusai 143
A századvég, a századforduló és a 20. század internátusai, diákotthonai,
tanulóotthonai 145
Ferencz József Nevelőintézet 145
Eötvös Kollégium 148
Györffy István Kollégium 150
NÉKOSZ 151
Diákotthonok, kollégiumok 1959 után 152
Függelék 155
Jegyzetek 157
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem