kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Intézmény |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 603 oldal |
Sorozatcím: | A Tantervelmélet forrásai |
Kötetszám: | 23 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | 963-682-498-3 |
Horánszky Nándor: Mérlegen a tantervelmélet forrásai című sorozat tizennyolc éve | 9 |
Egyes iskolatípusok tantervei | 27 |
Mészáros István: Felekezeti népiskoláink tanterveinek történeti alakulása | 29 |
Visszatekintés | 29 |
Eötvös mintája nyomán (1896-1905) | 38 |
Egy különleges tantervi-tantárgyi struktúra | 49 |
Állami - felekezeti tantervi kölcsönhatások (1905-1925) | 53 |
Nem magyar tannyelvű felekezeti népiskolák | 62 |
Tantervek, megcsappant számban (1925-1940) | 66 |
Nyolc osztályban (1940-1948) | 77 |
Népiskolai (állami, katolikus, protestáns, zsidó) tantervek | 86 |
Jegyzetek, bibliográfia | 90 |
Simon Gyula: A polgári iskolai tantervekről | 93 |
A polgári iskola törvénybe foglalása és fejlődése 1919-ig | 94 |
A polgári iskola virágkora és megszűnése | 97 |
Jegyzetek | 104 |
Zibolen Endre: Az organisationsentwurf és a nyolcosztályos magyarországi gimnázium | 107 |
Az "Organisationsentwurf" | 107 |
Az Organisationsentwurf keletkezése | 107 |
A szerzők | 109 |
Az Organisationsentwurf iskolaszervezete | 112 |
Az Organisationsentwurf műveltségfelfogása | 114 |
Az Organisationsentwurf bevezetése Magyarországon | 116 |
A magyar középiskola a provizóriumtól az 1883. évi XXX. törvényig | 125 |
Eötvös József reformkísérlete | 128 |
A zavar tovább tart. (Az 1870-es évek) | 130 |
"Egy racionális gimnáziumi tanterv példája" | 132 |
A fejlődés csúcsa és az azt követő időszak | 137 |
Irodalom | 140 |
Jegyzetek | 142 |
Felkai László: A XIX. századvégi gimnáziumi tantervek | 145 |
Az 1874. évi tanterv előzményei | 145 |
Az 1879. évi gimnáziumi tantervben érvényre jutó elvek | 147 |
Az 1899. évi gimnáziumi tanterv | 156 |
Jegyzetek | 160 |
Antall József: Az 1934. évi középiskolai törvény és vitája | 163 |
Bevezetés | 163 |
A magyar középiskola történetéből | 166 |
Jegyzetek és irodalom | 177 |
Mészáros István: A felekezeti gimnáziumi tantervek történeti alakulása | 181 |
Az első hazai tantervek | 181 |
Az Entwurf évtizede (1850-1860) | 183 |
Felekezeti gimnáziumi tantervek (1861-1948) | 188 |
Jegyzetek | 207 |
Felkai László: A magyarországi zsidó iskolák tanterveinek áttekintése | 211 |
A zsidó iskolázás alakulása és a korabeli tantervek 1867-ig | 211 |
A dualizmus kora (1867-1918). (Elemi iskola, polgári iskola, tanítóképző intézet, középiskola, egyéb zsidó tanintézetek) | 219 |
A két világháború közötti időszak (1919-1941). (Elemi iskola, polgári iskola, tanítóképző intézet, középiskola, egyéb zsidó tanintézetek) | 241 |
Kitekintés a második világháborút követő évekre | 255 |
Jegyzetek | 261 |
Tanterv- és műveltségfelfogások | 269 |
Mann Miklós: Kultuszminiszterek és a műveltségkép alakulása a dualizmus korában | 271 |
Eötvös József | 273 |
Pauler Tivadar | 276 |
Trefort Ágoston | 279 |
Csáky Albin | 288 |
Eötvös Loránd | 293 |
Wlassics Gyula | 294 |
Berzeviczky Albert | 300 |
Lukács György | 303 |
Apponyi Albert | 306 |
Zichy János | 309 |
Jankovich Béla | 311 |
Jegyzetek és hivatkozások | 314 |
Kékes-Szabó Mihály - Pukánszky Béla: Oktatáselméleti koncepciók és a tanárképzés gyakorlata a kolozsvári-szegedi egyetemen (1872-1934) | 319 |
Bevezetés | 319 |
A tanárképzés kereteinek kialakulása | 322 |
Az elméleti és gyakorlati tanárképzés jellemzői a századfordulóig | 325 |
Szamosi János | 327 |
Felméri Lajos | 333 |
Felekezeti törekvések a gyakorlati tanárképzés érdekében | 342 |
Schneller István személyiségpedagógiára alapozott didaktikája | 345 |
Szintézis és továbblépés - Imre Sándor didaktikája | 355 |
Összegzés | 361 |
Irodalom | 362 |
Jegyzetek | 365 |
Ravasz János: Schneller István és Imre Sándor pedagógiai felfogásának körvonalai | 371 |
Schneller István | 371 |
A személyiség pedagógiája | 371 |
Javaslat a felső osztályaiban differenciált, az egyetemre hatékonyabban előkészítő középiskolára | 376 |
A kolozsvári tanárképző intézet reform-középiskolája | 388 |
Imre Sándor | 390 |
Életéről és munkáiról | 390 |
Célok, tanterv és folyamatok | 397 |
Irodalom | 400 |
Ballér Endre: Nagy László tantervfelfogása és hatása | 403 |
Nagy László és a tanterv | 404 |
A tanítóképzés tantervi reformjáért | 404 |
A népiskola új tantervi koncepciójának kialakítása | 406 |
"A Didaktika gyermekfejlődéstani alapon" tantervelméleti koncepciója | 408 |
Nagy László hatása a korabeli tantervekre és kísérletekre | 428 |
Jegyzetek | 436 |
Mészáros István: Kornis Gyula neveléstudományi-közoktatás-politikai tevékenységének korszaka (1920-1931) | 439 |
Művelődéselméleti felfogása | 440 |
Kultúrpolitikai nézetei | 442 |
Tantervi alapelvei | 444 |
Jegyzetek | 448 |
Németh András: Weszely Ödön pedagógiai munkásságának tanterv- és művelődéselméleti vonatkozásai | 449 |
Tankönyvírói munkássága | 450 |
A népiskola tantervelméleti kérdései | 451 |
A polgári iskola tantervelméleti kérdései | 454 |
Weszely véleménye a tanítóképző tantervéről | 455 |
Főbb elméleti műveinek tantervelméleti vonatkozásai | 456 |
Jegyzetek | 461 |
Zibolen Endre: Prohászka Lajos tantervelmélete | 463 |
Életrajzi adatok | 463 |
Kultúrfilozófia és pedagógia | 464 |
Prohászka pedagógiai rendszere | 467 |
"A tanterv elmélete" | 478 |
Jegyzetek | 479 |
Kontra György: Karácsony Sándor műveltségfelfogása | 481 |
Karácsony Sándor és a korabeli pedagógia | 481 |
Társaslélektan - iskolai művelődés | 484 |
Nyelv, magyar nyelv, iskolai nyelv | 489 |
Karácsony Sándor műveltségfelfogása könyvei tükrében | 491 |
Összegezés | 500 |
Jegyzetek és irodalom | 501 |
Vecsey Beatrix: Németh László műveltségképe | 507 |
Ahogy a nemzet fölemelkedhet. (Európai perspektívával - a "szocialista szerzetesrendektől" az értelmiségi társadalomig) | 508 |
Ahol a tanultság műveltséggé válhat. (A mesterségesen előállított életdarabtól a valóságos élet feladatainak fölismeréséig) | 512 |
Amikor tudásunk és magatartásunk egyet jelent. (A "Szent Lehet"-től a megoldott életig) | 528 |
Jegyzetek és hivatkozások | 532 |
Irodalom | 536 |
Báthory Zoltán: Meditáció pedagógiáról, tantervről | 537 |
Kiss Árpád neveléstudományi munkássága | 537 |
Jegyzetek | 544 |
Irodalom | 545 |
Ballér Endre: Faludi Szilárd tantervelmélete | 547 |
Tantervelméleti örökségünk | 547 |
Faludi tantervelméleti munkásságának első szakasza | 548 |
A disszertáció szintézise | 551 |
Faludi koncepciójának időszerűsége | 552 |
Kitekintés külföldre | 555 |
Ballér Endre: A tantervtől a curriculumig. (A tantervelmélet fejlődése) | 557 |
Nem tudják, de teszik? | 557 |
Az önálló tantervelmélet kialakulása, fő irányzatai | 558 |
A tantervelmélet új útjai | 562 |
Jegyzetek | 569 |
Szebenyi Péter: Az 1920-as évek szovjet tantervei | 573 |
Jegyzetek | 583 |
Szebenyi Péter: Tantervfajták külföldön az 1980-as években | 585 |
Névmutató | 591 |
Összefoglaló | 601 |
Summary | 602 |
Zusammenfassung | 602 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.