A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zeneesztétikai (zenetudományi) jegyzetek

Kézirat gyanánt

Szerző
Budapest
Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zenemű-Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 150 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Neuwald Illés utódai könyvnyomda, Budapest. Kézirat gyanánt. Rozsnyai Károly kiadása, 1573. sz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az esztétika
Az esztétika (széptan, szépműtan, izléstan) a művészetek filozófiája; tudományosan fejtegeti a szépet s ennek ellentétét a rútat, valamint a szépnek variációit: a bájost, fenségest,... Tovább

Előszó

Az esztétika
Az esztétika (széptan, szépműtan, izléstan) a művészetek filozófiája; tudományosan fejtegeti a szépet s ennek ellentétét a rútat, valamint a szépnek variációit: a bájost, fenségest, nevetségest, tragikust, stb.
Az „esztétika" szó a görög aisthézis-bői ered (érzéki észlelés, érzékszerveinkkel való észrevétel). Baumgarten Gottlieb Sándor hallei tanár (szül. 1714. Berlin, megh. 1762. Odera-Frankfurt) alkotta e szót egy tudomány számára, mely a szépet filozófiai alapon taglalja. A Leibnitz-Wolff iskola tanításait egy speciális irányban fejlesztette tovább, mert elsőnek hivta fel a figyelmet a szépre, mint a tudás külön ágára. Korszakalkotó műve: az Aesthetica acroamatica 1750-ben jelent meg.
Az ókorban a kalokagathia szóval a szépség és jóság erkölcsi együvétartozását fejezték ki. Csak az szép, ami jó is. Plató, bár a szép fogalmának definiálását állandóan kerülte, dialógusaiban, a Symposionban ismételten reátér, és arra a konklúzióra jut, hogy a szép az idea miatt szép, mely benne tükröződik. (Esztétikai idealizmus.) Aristotelesnél „a határozatlan elméleti megvilágítású alapelveknek a priori metafizikai megsejtése helyett konkrét tényeknek a posteriori lélektani fejtegetését" találjuk. Érdekes, hogy míg a logikáról, metafizikáról, lélektanról, etikáról, politikáról és retorikáról külön könyveket írt, addig a szépről nem írt külön értekezést, mondhatnók, nem ismerte el a szép bölcseletét. Elmélete: a rend és arányosság elve. Vissza

Tartalom

Beveztés3
Az esztétika föladata, története3
A zeneesztétika fejlődése és irodalma5
A zene eredete7
Elméletek a zene eredetéről7
Őskori hangszerek8
A hangmagasság (Akusztikai rész)10
Az akusztika10
Rezgő mozgások11
Harmónikus felsőhangok elmélete12
A természetes hangsor13
A fizikai, fiziológiai és zenei hangsor15
A temperált hansor története15
A temperált hangsor értékei18
A temperált hangsor előnyei és hátránya19
Temperált hangsorok a 19. és 20. században20
Éneklés természetes skálában22
A természetes hangsor a gyakorlatban22
Harmónikus felsőhangok a mindennapi gyakorlatban24
Mesterséges felsőhangok26
Felsőhangok meghallása, észrevétele27
Legmélyebb és legmagasabb hang28
Szirénák29
Normál-, vagy kamarahang30
Magas és mély hangok asszociációi31
Hanglebegés32
Kombinációs hangok33
A fül34
Hallási elméletek35
A hagszín (Az akusztika folytatása)37
A felsőhangok száma és a hang szinezete közti összefüggés37
A rezonancia38
Felsőhangok elemzése rezonátorokkal38
A rezonancia szerepe a hangszergyártásban39
Húrok rezgése40
A levegő longitudinális rezgése42
Lemezek, pálcák43
Hangszerek felosztása44
Autofón hagszerek45
Dobfélék48
Ajaksípok49
Nyelvsípok51
Fúvóhangszerek színezete55
Hangszerek tölcséres fúvókával56
Klaviaturás (polifon) fúvóhangszerek62
Pengetett hangszerek67
Vonós hangszerek68
Kalapáccsal ütött húros hangszerek70
A zenekar kialakulása72
Hangszerelés története80
Partiturairás fejlődése82
A zenekarok elhelyezése84
A karmesterség. Retusirozás84
A hangszín asszociációi86
A gége. Hangvétel. Vokálisok87
Énekhang terjedelme91
Énekkar fejlődése92
A hangerősség (Dinamika)93
Dinamikus asszociációk93
Dinamikai jelek94
A dinamika fejlődése95
Különféle hangszerek dinamikája97
Az időtartam (Tempo, Ritmus, Agógika)98
A tempo, ütem, metrika, ritmus, agógika megkülönböztetése98
A ritmus99
A tempo100
A metronom101
A metrum102
Táncok103
Thésis és arsis105
Ritmikus kombinációk106
Agógika106
Asszociációk107
Hangsor, hangviszony, hangzat108
A hangsor lényege108
Hangfaj, hangnem109
Törzshangsor110
Uj hangsorok111
Hangnemek karaktere113
A hangok és színek analógiája114
Hangközök elmélete115
Dúr- és moll-akkordok117
Monódia, homifónia és polifónia118
Az összhangzattan módszerei122
Párhuzamos oktávák és kvintek124
Dallam és forma125
A dallam története125
Monodisztikus és harmóniákon épülő dallam126
Analitikus és szintetikus műélvezés127
A forma alapfogalma128
Frázis, motivum, mondat, periodus, téma129
A szimmetrikus alapképlet kifejlesztése130
A hangnem, a téma és a forma viszonya131
A komponálás technikája132
A hanszeres zene műformái136
A vikális zene műformái139
Abszolut és hangfestő (programm-) zene. A stílus142
Abszolut zene142
Programmzene143
A hangfestő zene eszközei és fajai143
A promgrammzene multja146
A stílus a mávészetekben146
A zenei stílusok147
Klasszicizmus148
Romanticizmus148
Naturalizmus149
Impresszionizmus149

Siklós Albert

Siklós Albert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Siklós Albert könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem