A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ellenponttan

Az egyszerű, a kettős és az utánzó ellenpont (kánon) elmélete

Szerző
Budapest
Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 108 oldal
Sorozatcím: Zeneköltészettan
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottarészletekkel. Írta Siklós Albert az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tanára. Rozsnyai Károly 952. számú kiadása. 112 példával. Gyakorlati része külön két hangjegyfüzetben.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bevezető.

Az összhangzattan - a "Zeneköltészettan" első kötete - az akkordok szerkesztésével, valamint összefűzéseinek szabályaival foglalkozik. Ismervén már a négyszólamú tétel szerkezetének... Tovább

Előszó

Bevezető.

Az összhangzattan - a "Zeneköltészettan" első kötete - az akkordok szerkesztésével, valamint összefűzéseinek szabályaival foglalkozik. Ismervén már a négyszólamú tétel szerkezetének minden titkát, az összhangzattan legutolsó fejezete a harmónizálást tárgyalja, vagyis a zenei szerkesztésnek azt a módját, melynél az adott témához, a cantus firmus-hoz, a hangzatok vonzási törvényeinek felismerésével, megfelelő akkordokat illesztünk. Az ellenponttan ezzel szemben arra tanít meg, hogyan találhatunk ki egy adott dallamhoz egy másikat, hogyan fejleszthetjük ki a jelentéktelen középszólamot a többszólamú szerkesztés számottevő tényezőjévé, midőn annak olyan alakot kölcsönzünk, hogy az mintegy túllépi hangzatkitöltő szerepét és a "cantus firmus" vetélytársává szegődik. Az ellenpontozó szólamnak tehát ugyanabban a külső, tetszetős formában kell megjelennie, mint minden muzikális dallamnak: hangjai között melódikus összefüggést kell találnunk, harmónikus, esetleg ritmikus szerkezetében változatosságot kell átéreznünk, nem nélkülözhetjük benne azonkívül a dallam vonalának nagyívü hullámzását sem. A harmonizáló és az ellenpontozó munka lényegének különbségét körülbelül a kidolgozás módjában kereshetjük: a harmonizálásnál inkább függőleges irányban dolgozunk, midőn a cantus firmus alá vagy fölé rójjuk az akkordok egyes alkotórészeit, mig az ellenpontozásnál vízszintes irányban dolgozunk, mert arra is törekszünk, hogy az ellenpontozó szólamban, vagy valamennyi szólamban összefüggő dallam jelentkezzék.
Az ellenpont (latinul: Contrapunctus, németül: Kontrapunht, franciául: Contrepoint) a firenzei madrigálisták ars nova-jával egyidőben bukkan fel, midőn a 14. század folyamán, a megelőző századok stílusával szemben, az ismert cantus firmus-októl függetlenül kitalált dallamhoz ez utóbbit támogató alsó szólamot írtak, kettőjük közé esetleg töltő szólamokat ékeltek. Vissza

Tartalom

Bevezető 1
I. Fejezet. Egyszerű ellenpont 4
1. A cantus firmus minden hangjegyével szemben egy-egy hangjegy 5
2. A cautus firmus minden hangjegyével szemben két vagy több egyenlő értékű hangjegy 7
3. A lekötött (szinkópás) ellenpont 16
4. Az előző három faj kombinációja 19
5. Váltakozó ellenpont 19
6. Cifrázott vagy virágos ellenpont (contrapunctus floridus) . 19
II. Fejezet. Kettős ellenpont 33
1. Oktáv-ellenpont 34
2. A decima-ellenpont 43
3. A duodecima-ellenpont 48
4. Három, négy és öt téma együtt 50
III. Fejezet. Utánzó ellenpont 57
1. A független kánon 66
a) Egyszerű kánon 67
A kétszólamú, kánon 67
A többszólamú kánon 81
b) Kettős kánon 88
2. A kötött kánon 91
a) A korál mint kánon 92
b) A korál fölé írt kánon 96
c) Az előző kombinációk egyesítése 106
Tárgymutató 108

Siklós Albert

Siklós Albert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Siklós Albert könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem