1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Misztikus levelek I-II.

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Kairosz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 964 oldal
Sorozatcím: Teológia
Kötetszám: 7-8
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN: 978-963-662-536-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Benincasa Katalin 1347. március 25-én született Sienában mint a család huszonötödik gyermeke. Hatéves, amikor Isten először részesíti látomásban. Hétévesen szüzességi fogadalmat tesz, tizenöt évesen belép Szent Domonkos harmadrendjébe, a Bűnbánó Nővérek közé. Krisztus eljegyezte őt és szívet cserélt vele, majd 1375. április 1-jén Pisában, a Szent Katalin-templomban stigmáival is megajándékozta. Életét az egyház megújulásáért és a pápa meg az egymással is versengő városok közötti békéért folytatott munka, imádság és vezeklés töltötte ki. Betegeket, szegényeket ápolt, miközben maga is szüntelenül betegeskedett. Élete utolsó hat évében egyetlen tápláléka az Oltáriszentség volt. 1380-ban, Rómában halt meg. Életrajzát Capuai Boldog Rajmund, a gyóntatója írta meg. 1970. szeptember 27-én VI. Pál egyházdoktorrá avatta.

Tartalom

I. kötet

Előszó az első - 1983-as - kiadáshoz 27

Édesanyjának, Lapa asszonynak 31
Az önismeretből fakad a hála; a hálából a türelem. A türelmes lélek teljes vigassággal várhatja az örök életet

Andrea De' Vitroni papnak 32
A világosságban fogja megismerni papi méltóságát. Meg kell szabadulni az önszeretet felhőjétől, mert megfoszt a világosságtól. A Lélek várát a lelkiismeret őrzi

Casole prépostjának és Glacomo di Manzinak Casoléba 37
Nem követheti a Bárányt az, akiben gyűlölet van. A felebarát iránti gyűlöletet az önmagunk iránti gyűlölettel, az érzéki szeretetet az Isten szeretetével lehet elűzni. A lélektől a kegyelem életét senki sem veheti el,
ezért senki sem árthat neki annyit, amennyit ő árt önmagának, amikor
gyűlölködik. Az embert a gyűlölet és a szeretet emeli fel a keresztre

Egy bebörtönzött karthauzi szerzetesnek 44
A lélek, aki ismeri önmagát, a legnagyobb kegyelemnek tartja a szenvedést. Ha az akarat nem egyezik bele a bűnbe, semmiféle kísértés vagy küzdelem nem árthat az embernek

5. Montalcinói Francesco úrnak, a világi jog tudósának 46
Az örök élet boldogságának alapja az Isten akaratával megbékélt akarat.
A szenvedés oka ebben az életben is, a pokolban is az önakarat. Mi
módon lehet megszabadulni ettől az akarattól. Isten mindent üdvösségünk érdekében enged megtörténni. Férfias lovagként viselje a betegség csapását

Édesanyjának, Lapa asszonynak 51
A türelem mutatja meg, hogy a lélek vágyakozik Isten dicsőségére és a lelkek üdvössége után. A türelmes lélek mindent békésen és elégedetten fogad. Semmi sem tűnik szenvedésnek, ha az akarat egyesült Isten akaratával. Ajánlja fel akaratát és leányát Istennek, hogy örömben éljen

Péter, ostiai bíborosnak 52
A szeretet himnusza. Meneküljön az önszeretettől, hogy az igaz szeretet
kötelékeivel megkötözötten teljesíteni tudja legátusi küldetését

Justus testvérnek, a montolivétói priornak 55
A szomjazó Krisztusnak adunk inni, amikor felebarátunk üdvösségéért
fáradozunk. Fogadja be a felvételét kérő ifjút. Isten nem személyválogató, hanem szent és jó vágyaink szerint ítél meg minket

Marco Bindi kereskedőnek 59
A türelem megszerzésének négy feltétele. Kifejezi részvétét és bátorítja:
a szenvedésekben is Isten gondviselését lássa

Három bátyjának Firenzébe 66
Őrizzék meg a szeretet egységét. Hajtsák meg fejüket Isten és egymás előtt

Egy magasrangú főpapnak 67
Az Úr Jézus látomásban tanítja Katalint a szent vágy és a testi szenvedések
keresztjéről. A szeretet szólította létbe a teremtményt és a szeretet tartja
fenn. Az önszeretet szolgai félelmet és halált szül. A rossz főpapok bűnei

Nizzai Antal ágostonos remetének a Selva di Lagói San Leonardo-remeteségbe 73
Az önakarat kétféle lehet: érzéki és lelki. A lelki önakarat csapdájáról. Az
Úr látomásban tanítja szolgálóját. Az alázatos lélek ismeri önmagát, ezért
nem bízik a saját akaratában, hanem Istenre hagyatkozik. Akiben él a lelki önakarat, az csak a vigasztalásokért és édességekért keresi Istent

Testvérének, Benincasának Firenzébe 76
Legyen türelmes, hogy elnyerje fáradozásainak gyümölcsét, az örök
életet. Három támpont az élet küzdelmeihez. A szülők iránti háláról

Nicolaccio di Caterino Petroninak Sienába 78
A felebaráti szeretet az istenszeretetből forrásozik. A jócselekedetekkel
soha nem szabad felhagyni, még a halálos bűn állapotában sem. Véges
és végtelen jutalmuk

Testvérének, Benincasának Firenzébe 80
Türelemre buzdít Jób példájával. Amikor az emberi segítség elégtelen,
Isten siet segítségünkre

Egy férfinak, akinek elhallgatja a nevét 81
Isten iránti köteles adósságunk a szeretet. A bűnnel az ember elveszíti
a teremtésben kapott méltóságát és az ördög adósa lesz. Adóslevelünket
Krisztus tépte szét a kereszten. Isten irgalma nagyobb minden gonoszságunknál

Don Martinónak, a vallumbrosai szerzetesrend passignanói apátjának 86
Lelkünk kertjében az ész és a szabad akarat a kertész. A kert legértékesebb virágai a szeretet és az engedelmesség. Ezek illatát fűszerezi a többi erény. A kert őre a lelki ismeret kutyája. Ennek eledeléről

Az unokahúgának, Nannának, Benincasa leánykájának Firenzébe 89
Az öt szűzről szóló példabeszéd magyarázata. Szívünkben az alázatosság
olaját és a szentséges hit világosságát kell hordoznunk. A világ az emberi
dicséretek és hízelgések olaját árulja

Biringhieri Degli Arzocchinak, Asciano plébánosnak 93
Isten szolgája illatos virág az Egyház kertjében. A bűnös nemcsak önmagának árt, hanem a környezetét is megrontja. Az embert elkísérik a tettei az ítéletre, ahol önmaga fogja megítélni magát. A bűn kötelékeiből a szeretet szabadít ki minket

Della Fonte Tamás domonkos testvérnek San Quiricóba 96
A Vér himnusza. Isten szeretetét a Vér nyilatkoztatja ki nekünk. A Tőle
megrészegült lélek elveszíti önakaratát, mindent Isten jótéteményeként
fogad és őriz

Unokahúgának, Eugénia nővérnek, a montepulcianói Szent Ágnes-kolostorba 98
Az angyalok eledele, a szent vágy egyesíti a lelket Istennel. Az imádság
három fajtája a szüntelen, a szóbeli és a benső imádság. A lélek számára
olyan az imádság, mint egy édesanya

Don Martinónak, a vallumbrosai szerzetesrend apátjának 105
Ádámban elvadult, termékeden gyümölcsfa lett az ember: az engedetlenség megkeserítette minden gyümölcsét. Ezt a keserűséget az Ige engedelmessége vette el. A szeretet oltson rá minket az igaz termőfára, a keresztre

Bernabo Viscontinak, Milánó urának.
E levelet a Viscontitól jött követekkel küldte 108
Az ember legnagyobb kincse a tulajdon lelke. Ne ítélkezzünk, hogy ne
ítéltessünk. Aki nincs egységben a pápával, a földi Krisztussal, az nem
részesedhet az égi Krisztus Vérének gyümölcseiből

Bernabo Visconti hitvesének 116
A feleség hivatása az, hogy közvetítő legyen a rábízottak (férje és gyermekei), valamint Isten között. Hivatását csak akkor tudja betölteni, ha szeretetben él. Hol és hogyan találja meg a szeretetet. A világ dolgai önmagukban nem rosszak, hanem az ember rendetlen érzülete rossz, amivel feléjük fordul. Isten számon fogja kérni a szülőktől gyermekeiket

A sienai Szent Márta-kolostor apátnőjének és Niccolosa nővérnek 124
Az imádságban Istennek és a felebarátnak egyszerre szolgál a lélek. A
Szentlélek pecsétje a Fiú emberi lelkén és Máriában. Az Anya a fa, a Fiú
az oltvány rajta; mindkettőjüket a gyűlölet és szeretet kése sebezte meg.
A szeretetet az engedelmesség bizonyítja. Engedelmeskedni csak az alázatos lélek képes. A szentek példája vezessen minket

Páduai Jacomo testvérnek, a firenzei Monte Oliveto-zárda priorjának 130
Az élő hit a kereszt erejében gyökerezik. Akiben ez a hit elmozdította a
bűnök és víciumok hegyeit, az igaz önismeretben, és Isten benne levő
jóságának ismeretében él

A sienai területen fekvő Monté Oliveto főapátjának 133
A szeretet himnusza. Isten szeretetére a felebaráti szeretettel válaszolunk. A lelkek üdvössége mint táplálék éltet minket. Az elöljáró különösen is kötelezve van a szeretetre

A Siena melletti olivetánus testvérek priorjának 136
A Jó Pásztor és Zakeus példája. Isten előtt akkora az ember, amekkora
a szeretete. A magasba emelt lélek mindent magához vonz, mert Isten
mindent a lélek szolgálatára teremtett

Niccolo di Ghida, Giovanni Zerri és Niccolo di Jacomo di Vannuzzo olivetánus szerzeteseknek 139
Az Ige testté lett, hogy megtanítson minket az igazság útjára. Katedrája
a kereszt. A szerzetes a Rend hajójában biztonságban kel át a viharos
tengeren. Az engedelmesség erényéről

A Szűz Máriáról nevezett Monte Oliveto szerzet néhány noviciusának 144
A szeretet és az engedelmesség Pászhája. Az erények kőfala a Vér erejéből ledönthetetlen. Aki szerzetben él, nem a saját, hanem a Rend karjaival hajózik az élet tengerén. A lelki vigasztalások keresésének csapdájáról.
Az elöljáró akarata Isten akaratát tükrözi az engedelmes alárendelt számára

Niccolo di Ghida olivetanus szerzetes testvérnek 150
Aki ismeri önmagát, ismeri Istent is. A két celláról. Az ostoba szeretet
nem szolgál a felebarátnak, hanem árt neki. A fegyelmezetlen lélek szétszóródik és kiüresedik a világban

Ágnes asszonynak, Orsó Malavolti úr özvegyének 154
A türelmetlenség a gőg veleje. A kárhozottak szenvedése végtelen, mert
a lélek nem hal meg soha. A világban élő lélek türelmetlenségének oka
a mulandó javakhoz való ragaszkodás. A világtól elszakadt lélek türelmetlenségének oka az, hogy szenvedés nélkül akarja követni Krisztust. Az alázatos lélek jutalmát Máriában nyilatkoztatta ki Isten

Don Jacomo karthauzi szerzetesnek, a Siena közelében fekvő pontignánói kolostorba 163
Az erény a szorongatásban mutatkozik meg. Jelenlétét a türelem, hiányát
a türelmetlenség bizonyítja. A kétféle türelmetlenség. Az önszeretet következménye a hitetlenség, az engedetlenség és az ítélkezés. A teremtmények sokféleségében Isten gazdagsága és nagysága mutatkozik meg. Az
ember méltósága: Istenben láthat

Della Fonte Tamás domonkos testvérnek, amikor a San Quiricói kórházukban volt 173
A lelki cella olyan, mint egy kút, benne a föld a magunk nyomorúságának, a víz Isten jóságának ismerete. A Krisztus képmásává formálódott lélek lakást készít Istennel

Cristofano di Gano Guidini úrnak 176
A szülők és a mennyei Atya iránti engedelmességről. A lelkiismeretesség
látszatával is megfoghat minket az ördög. Választásainkban két szempont vezessen minket: Isten dicsősége és a lelkek üdvössége

ANTONIO di CIOLO ÚRNAK 177
Senki sem adhat mást, csak ami a sajátja. A világ szenvedését, Isten a
maga tökéletes tisztaságát és örömét adja a vele egyesült léleknek. Az
ember méltósága: Isten magának teremtette őt. A teremtett dolgok nem
elégíthetik ki a lelket, mert kevesebbek és kisebbek nála

Francesco di Vanni Malavoltinak Sienába 182
A tékozló fiú példájával hívogatja eltévedt fiát. Ismerje be a bűnét és ne
féljen a megszégyenüléstől. Önmagunk nyomorúságát és Isten jóságát
egyszerre kell látnunk

A sienai Pietro di Giovanni Venturénak 183
A kitartás alapja a szeretet. Szeretni csak az tud, aki észre tudja venni,
hogy őt is szeretik. Ezt az önszeretet miatt nem látja meg a lélek. A teljes
üdvtörténet Isten szeretetének műve

Matteo di Giovanni Colombininek Sienába 186
Az önszeretet felhője és a világosság nem lehet együtt a lélekben. Erővel
és erőfeszítésekkel kell együttműködni a kegyelemmel. Isten orvos, aki
minden betegségünkre a megfelelő gyógyszert adja. Ráhagyatkozva kell
elrendeznünk életünket

Alexiának 190
A Teremtőt mértéktelenül, a teremtményt mértékkel kell szeretnünk. A felebaráti szeretet az istenszeretetből táplálkozik. Mértéke: az önmagunk iránti szeretet. A léleknek az önismeretre és az istenismeretre egyformán szüksége van. Napirendi tanácsok

Caterina di Scetto Domonkos-rendi mantellátának 194
Az erények az Isten iránti szeretetben fogannak meg, és a felebarát iránti szeretetben jönnek világra. Az igaz szeretet és szolgálat mindén lelki és anyagi érdektől mentes. A Szentléleknek akar törvényt szabni az, aki a felebarátja felett ítélkezik

Cortonai Simon Domonkos-rendi testvérnek 197
A szolgai félelem önszeretetből származik. A szeretet szabadít meg tőle, amit a Vérben talál meg a lélek. Isten nem enged több megpróbáltatást, mint amennyit el tudunk viselni. Az ördög, a világ és az érzékiség elleni harcban erősödik meg a lélek

PÉTER ÚRNAK, SEMIGNÁNÓI PAPNAK 200
Krisztus az O papjait a Szeretet edényévé tette, nem hordozhatnak tehát gyűlöletet magukban. A papok bűnei. Amilyen mértékben megbocsátunk egymásnak, Isten olyan mértékben bocsát meg nekünk

EGY ISMERETLEN NEVŰ CSALÁDAPÁNAK 204
Isten parancsainak megtartásában az erény szerelme és a bűn gyűlölete segíti az embert. A kereszten találunk rá mindkettőre. Isten minden fáradozást megjutalmaz

Ágnes asszonynak, Orso Malavolti úr özvegyének 206
Montepulcianói Szent Ágnes és Mária Magdolna szeretetének és alázatának követésére buzdít. Magdolna szeretetét a keresztnél, kitartását a sírnál mutatta meg

Sano di Macónak és más lelki fiainak 209
A hűség forrása a hit és a szeretet. A béres az ajándékot szereti, nem az ajándékozót. Isten nélkül semmi sem történik a világban. A hűséges lélek az O akaratát látja és ítéli meg mindenben, ezért nem ítélkezik a felebarátja felett. Isten szolgája nem szolga, hanem uralkodó

Angliai Vilmos ágostonos remete testvérnek 214
A hétféle világosságról. Az egyik az általános világosság: nélküle senkinek sem lehet kegyelmi élete. A másik a tökéletes életformára, azaz a szerzetességre meghívottak világossága. A vezeklés és a szent vágy asztáláról. A vezeklés ne legyen cél, csak eszköz, amely az önakarat megölésében segíti az embert

Orvietói Daniellának, Szent Domonkos Rendje ruháját viselő nővérnek 220
A szent vágy asztalánál táplálkozó lélek az örök élet zálogát ízleli. Boldogsága még nem tökéletes, mert még szenvedni tud. Mások hibáit önmagunkban kell megmutatnunk és feddenünk. Ne engedjük, hogy az ördög a szeretet köntösében félrevezessen és ítélkezésbe vigyen minket. Életünk alapját nem a vezeklésbe, hanem önakaratunk megölésébe kell vernünk.

Angliai Vilmos bakkalaureus testvérnek, aki a leccetói ágostonos kolostorban van 226
Isten két hívó szava Ábrahámban és Krisztusban hangzott el. Ki kell költöznünk az érzéki önszeretet földjéről és követnünk kell Krisztust, aki élete odaadásával megmutatta a szeretet útját. Néhány értesítés a keresztesháború szervezéséről

A vallumbrosai rendház szerzeteseinek Passignanóba 229
Az igaz szerzetes illatos virág a szent szerzet kertjében. Az alázatosság jele az engedelmesség. Az engedelmes szeretetből mond le a saját akaratáról. A testi-lelki tisztaság alázatosság és engedelmesség következménye

Benedetta asszonynak, a volterrai Belforti Bocchino úr özvegyének Firenzébe 233
Az új ember a megfeszített Krisztus türelmével visel minden megpróbáltatást. Az égi orvos orvossága csak az érzékiség számára keserű, az értelem meglátja benne Isten szeretetét. A szülők nem tekinthetik sajátjuknak a gyermekeiket, hanem csak Istentől kölcsönbe kapott ajándéknak

Sano di Macónak Sienába 235
A kánaáni asszony példája. A lélek oszlopai a hit, a remény és a szeretet. Isten a szabad akaratban a legnagyobb kincset adta az embernek. A teremtés rendje szerint a teremtett dolgok az embernek, az ember Istennek szolgád. A bűn által az ember eladja magát az ördögnek, és neki szolgál. Az adóslevelet Krisztus tépte szét a kereszten

Bartolomea asszonynak, Andrea Mei hitvesének, Sienába 239
Isten a kegyelmet mindig közvetítő által adja. A végtelen Isten és a véges ember között csak az Istenember közvetíthet. Krisztus és közöttünk az erények közvetítenek. A lelki önakarat csapdájáról

Montalcinói Miklós domonkos rendi szerzetesnek 245
A megfeszített Krisztus lépcsőt készített a testéből, hogy felemelkedhessünk az Ö békéjéig. A három lépcső: a lábak, a megnyitott oldal, és a száj. Az első lépcsőre az érzület felemelkedésével, a másodikra a szeretet titkának megismerésével, a harmadikra az egyesülésből fakadó béke megtalálásával jut fel a lélek

Giovanni di Bindo di Duccio olivetánus testvérnek 247
A kitartást csak szenvedés és fáradság árán lehet megszerezni. A világ fiai a maguk módján okosabbak, mint a fény fiai. Az ördög a törvényesség látszatával is kivonhatja a szerzetest a Rendből. A bűn súlya és utálatossága valamint az igazságosság és az irgalom bősége a Vérben mutatkozik meg. A jóban való kitartás gyümölcse a-szeretet. Ne keressünk üres társalgást a lelkiek ürügyén

Tisztelendő Angliai Vilmos, bakkalaureus szerzetesnek, ágostonos remetének Selva di Lagóba 252
A test a lélek által, a lélek Isten által él. Amint az Ige beoltódott Máriába, úgy kell nekünk beoltódnunk a kereszt, az élet fájába. A lélek léte végtelen, ezért csak a végtelen tudja a vágyát kielégíteni

A LlGNAIA MELLETTI HEGYEN LÉVŐ SZENT PÉTER-KOLOSTOR APÁTNŐJÉNEK ÉS NŐVÉREINEK FIRENZÉBE 255
Az igaz és királyi menyasszony mindenben követi Jegyesét. A lélek hozománya a szabad akarat, amit a szerzetes a fogadalomtételkor ad át a Jegyesnek. A hármas fogadalom három oszlop, amelyek biztonságban tartják a
lélek városát. Az a szerzetes, aki az egyik fogadalmat megszegi, megszegi a többit is. Mécses a szív: olaja az alázatosság, világosságát az önmagunk és Isten megismeréséből származó szeretet tüze adja. Ezt a mécsest a szent félelem keze tartja. A szolgai félelem lefelé fordítja; olaja kiömlik, lángja kialszik

A Szent Domonkos Rendje ruhájába öltözött Francesca di Francesco di Tolomeinek, amikor beteg volt 261
Az érzékiség szeretete türelmetlenné, Isten szeretete türelmessé tesz. Isten szeretetét a Vér nyilatkoztatja ki

Három firenzei hölgynek 263
Ismernünk kell önmagunkat, Istentől való függőségünket, az idő értékét és Isten jótéteményeit ahhoz, hogy eljussunk a tökéletességre. Hogyan kell elűzni a test és a lélek álmosságát. Egy tanácsadót kövessünk

A firenzei conte di conte spirituálisnak 266
Aki szeret, az hisz annak, akit szeret, és hittel szolgál neki. Miért bocsát ránk Isten küzdelmeket és szenvedéseket. A „boldog bűn". Isten az, aki megőrzi a lélekben a jó akaratot a kísértések és szenvedések idején. A hitetlenség férgét a gyűlölet és a szeretet kétélű kése öli meg

A firenzei Pietro di Tommaso de'Bardinak 271
Akiben nincs a hit világossága, abban szeretet sincs. A jótettekkel a halálos bűn állapotában sem szabad felhagyni, mert Isten minden jót megjutalmaz. Aki emberben bízik, csalódni fog

A firenzei Santa Maria Delli Scalzi-kolostor apátnőjének 275
Másokat csak az táplálhat az erényekkel, aki előzőleg önmagát táplálta velük. A szeretet tejét a megfeszített Krisztus emberségének közvetítésével szívjuk magunkba. A jó vezető a jó és szent élet példájával vezet. Aki igazán engedelmes, az nem kutatja a parancs okát. A jó elöljáró nem hagyja a hibát büntetlenül, nehogy a rábízottak a másik életben bűnhődjenek

Pazza Giovanna asszonynak 281
Isten akkor ismer minket a magáénak, ha szeretjük értelmes teremtményeit. A türelem a megfeszített Krisztusban található meg. A Vér himnusza. A megfeszített Krisztus feltárt oldalának borospincéjében megrészegül és megnyugszik a lélek

Laudomia asszonynak, a firenzei Carlo Delli Strozzi hitvesének 285
Aki Istennek szolgál, uralkodik a világon és önmaga érzékiségén. Isten és a világ között nincs semmi hasonlóság. A bűn lényege az, hogy az ember azt szereti, amit Isten gyűlöl, és azt gyűlöli, amit Ő szeret. Mindent kölcsön és használatra kapunk ebben az életben, egyedül csak a kegyelem egészen a miénk

Egy spirituálisnak Firenzébe 288
Az ördög csapdájától és önmagunk gyengeségétől csak a kereszt és a megfeszített Krisztus erejébe vetett hit ment meg minket. A lélek csak a kiművelt lelkiismeret szavára támaszkodhat. ítélkezni csak annak van joga, aki eljutott Isten látásának világosságára

Tolomei Máté domonkos testvérnek 290
A felebarátnak kell hasznára lennünk azzal, amivel Istennek nem lehetünk hasznára. A szolga, a barát és a fiú szeretete. Aki eljutott a fiúi szeretetre, az szolga is, és barát is az igazságban. Az erős szeretet a Szentlélek ajándéka. Krisztus a Szentlélek eljövetelekor tért vissza a tanítványokhoz

Pietro Canigianinak, Firenzébe 298
A lélek menyegzős ruhája a szeretet. Önszeretet és istenszeretet nem lehet egyszerre a lélekben. Az önszeretetet a bűn gyűlölete űzi el. A lélek hálájának bizonyítéka az erény, hálátlanságáé a bűn. A lélek képességeit
a szeretet rendezi el Istenben

A sienai Pavola nővérnek és tanítványainak, amikor Flesoléban voltak 304
Aki nem él szeretetben, nem képes Istennek tetsző cselekedetre. A kereszt viadalában Krisztus legyőzte a világ fejedelmét. Az Ő Pászkája az Atya akaratának teljesítése volt

Giacomo Degli Orsini bíborosnak 308
A szeretet oltotta bele Krisztust a kereszt fájába. A kereszt az Ő katedrája, ahonnan tetteinek követésére tanít minket. Önismeret és istenismeret kell ahhoz, hogy az ember mindent türelemmel viseljen el. A szeretet ereje mindig egyesíti az embert azzal, amit szeret. Erőt a gyenge csak a nála erősebből meríthet. A főpapoknak az erények tükrévé kell válniuk a világiak
számára

Capuai Rajmund Domonkos-rendi testvérnek 315
Mi vagyunk az a föld, amely megtartotta a keresztet. Mi vagyunk az az edény, amely felfogta a Vért. A Vér himnusza. Vessen le magáról minden teremtményt, hogy a Vérben ölthesse magára őket

Capuai Rajmund Domonkos-rendi testvérnek 319
Serénység nélkül se megszerezni, se megőrizni nem lehet az erényt. Istent dicsőítenünk, a felebarátot szolgálnunk kell. A türelem himnusza.
A lélek az erények közül egyedül a szeretetet viszi magával a mennybe, de a szeretet valamennyi erény gyümölcsét magában foglalja

Neri di Landocciónak 325
A hanyagság oka a hálátlanság. Aki hálás a Teremtőjének, az szüntelenül imádkozik

Luiginak, a sienai Luigi Gallerani úr fiának, Ascianóba 325
A kitartás nyer koronát, nem a kezdeményezés. Az erőt a kereszt adja a kitartáshoz. Isten a legfőbb öröm és gazdagság, tökéletes békét ad a ráhagyatkozó léleknek

Giovanna di Capo asszonynak és Fracescának Sienába 327
A szerető lelket a múló idő állandóan gazdagítja. Az isteni szeretet ruháját a szeretet és a gyűlölet adja ránk. Aki megismerte Isten szeretetét, nem keres, és nem akar mást, csak Isten akaratának teljesítését

Az apostoli nuncius apátnak 331
A szeretet köteléke köti az Egyház tagjait Krisztushoz és egymáshoz. Ezt a kötelet tűzben találjuk meg. A tűz maga Isten, aki felmelegíti, megvilágosítja és magához hasonlóvá formálja az embert. Válasz a főpap három kérdésére. A legnagyobb kegyetlenség a hibák elnézése és nem javítása

Stricca asszonynak, Cione di Sandro De' Salimbeni hitvesének 337
A hit szent és jó cselekedeteket követel. Hitünk tárgya Isten és az a jósága. Az örök életben minden fáradság elnyeri jutalmát. A szenvedéseket Isten szeretetből bocsátja ránk. Az idő rövidsége miatt minden szenvedésünk kicsi

Benedetta grófnőnek, a sienai Giovanni d'Agnolino Salimbeni leányának 340
Aki istennek szolgál, az egész világ felett uralkodik. A világ dolgai önmagukban jók, de az ember rossz akarata rosszá teszi őket. A világ állhatatlansága elől Istenhez meneküljünk, aki nem változik. Mécses a szív. Nem követheti Krisztust az, aki nem tudja egészen elhagyni a világot

Agnolino grófnak a Sienai Giovanni d'Agnolino Salimbeni fiának 344
Lelkünk városát állandóan védenünk kell az ördög, a test és a világ ellen. A kapuba a lelkiismeret kutyáját kell őrként állítani. Ennek eledele a tűz, itala a Vér. A lelkiismerettől vezetett értelem felismeri a barátot és az
ellenséget. Ne adjon a világ szavára, amikor nővére lelki üdvösségéről van szó

Iza asszonynak Giovanni d'Agnolino salimbeni leányának 349
Ne törődjön az emberek véleményével, akik hátráltatni akarják a megfeszített Krisztus útján. Legalább annyi bátorság legyen bennünk a jóra, amennyi adott esetben a világért van bennünk

Pantasilea asszonynak, Ranuccio da Farnese hitvesének 351
Minden szorongatás, amit ebben az életben viselünk el, üdvösségünk oka és eszköze. Szeretetünk az állapotbeli kötelességek teljesítése közben válik rendezett szeretetté. A szülőknek gyermekeik lelkét is táplálniuk
kell, nemcsak a testét

Édesanyjának, Lapa asszonynak és Cecca asszonynak a Montepulcianói Szent Ágnes-kolostorba 355
Amikor távol kell lennünk a szeretteinktől, tanuljunk Máriától, aki az apostolok szétoszlása után egészen magára maradt. A szülő boldogsága az, hogy gyermeke Istennek él

A Siena városát védő uraknak és a főkapitánynak Sant' Antimóból 356
Előbb önmagán kell uralkodni annak, akinek mások felett kell uralkodnia. Az igazságtalanság oka a csekély világosság. Aki halálos bűnben van, nem segíthet sem magán, sem másokon. Isten jó és igaz szolgáinak kell hinni, nem a rágalmazóknak

Salvi di Misser Pietrónak, sienai aranyművesnek 362
Fel kell nyitnunk az értelem szemét, ha látni akarunk vele. Az Atyában nincs szenvedés, ezért csak a megfeszített Krisztus által juthatunk el Hozzá. Válasz egy levélre, amely a sienaiak gyanakvásáról és rágalmairól értesítette Katalint. Isten szolgái csak az ördög és a bűn ellen szövetkeznek

A Siena városát védelmező uraknak 369
Az embernek csak a saját lelke felett van igazi hatalma, minden más hatalmat csak kölcsönkap. Az igazságtalanság oka a szolgai félelem. Krisztus előbb megbocsátja azt a sértést, amelyik Ot éri, mint amelyik a szolgáit. Anyagi javainkat is csak az erényes élet őrzi meg

Nera asszonynak, Szent Domonkos mantellátái perjelnőjének Rocca D'Agnolinóból 375
A hibákat mindig javítani kell. Az elöljáró ne a saját véleményét vagy a rágalmazók tanácsait kövesse a javításban. Tiszteletben kell tartani a különféle utakat és módokat, melyekkel Isten az Ő szolgáit vezeti

Dominici Bertalan és d'Antonio Tamás Domonkosrendi testvéreknek, amikor pisában voltak 377
Az értelmes lélek, ha elveszíti az uralmat önmaga felett, állattá válik. A gyűlölet és a szeretet lábaival fel kell lépnünk emberségünk, azaz érzékiségünk szamarára, ha be akarunk vonulni a mennyei Jeruzsálembe

Gabrielle di Davino Piccolomininek 380
Egyedül a kitartás nyer koronát. A lélek fegyverzete a szeretet és a gyűlölet kétélű kardja, a szeretet páncélja és Krisztus Vérének bíborszínű ruhája. A világ szégyelli Krisztus szolgájának vallani magát, de nem szégyelli a saját gonoszságát

Bertalan Domonkos-rendi testvéreinek Firenzébe 384
Az új ember a Szentlélek tüzébe öltözik. Az Atya a mi ágyunk, a Fiú az eledelünk, a Lélek a ruhánk. Minden nap húsvét van. Aki nem halad előre, az már vissza is fordult

Niccolo Soderininek Firenzébe 387
Az Atya ránk bízta a szabad akarat és az idő kincsét, hogy gazdálkodjunk vele. E kinccsel vagy az örök életet, vagy a világ hiúságait vásároljuk meg. A keresztesháborúra buzdít

Angelo da Ricasolinak 391
Krisztus a kereszten üdvösségünkre szomjazott. Amint az Ő testét (a lándzsa) megnyitotta értünk, úgy kell nekünk is feláldoznunk magunkat felebarátainkért. Krisztus emberi természete volt az a hordó, amely magába rejtette az isteni természet borát

Della Fonte Tamás Domonkos-rendi testvérnek Sienába 393
Nem méltó az ember arra, hogy az üldözéseknek és a rágalmaknak ugyanazt a ruháját viselje, amelyet Krisztus viselt. Az érzékenykedés földjéről fel kell emelkednünk a kereszt magasságába

Dominici Bertalan testvérnek, amikor Firenzében biblikus volt 395
A szeretet műve minden. Ne az ajándékra, hanem az ajándékozóra figyeljünk. Minden történés mögött Isten szeretetét lássuk, mert mindenben az O szeretete nyilvánul meg

Pietro del Monté Őrgrófnak 396
Isten a mi segítőnk, ezért nem kell félnünk ellenségeinktől. Ő ajándékozta nekünk a szabad akarat fegyverét. Az ember legnagyobb ellensége önmaga

Francesco Tebaldi testvérnek, a Gorgona szigetén lévő karthauzi-kolostorba 400
Isten csak azért engedi meg a megpróbáltatásokat és kísértéseket, hogy kitartásunkat növelje és erősítse. Az ördög a jó látszatával támaszt bizalmatlanságot az elöljárók iránt. Az ember önmaga elől nem menekülhet el, ezért nem szabad elmenekülni a nehézségek elől

Nella asszonynak, a pisai Niccolo Buonconti úr hitvesének 405
Türelem nélkül nem tetszhetünk Istennek. Az erény a felebarátaink szolgálatában bizonyosodik be. A türelmetlenség nem szünteti meg a fáradságot, inkább csak növeli, mert a fáradságot az Isten akaratával ellenkező akarat okozza

Catarinának, Orsolyának és más pisai asszonyoknak 409
Az önismeret edényében találja meg a lélek a Vért, melyet a szeretet és az igazság hintett az emberért. Az ellentétek csak érlelik bennünk az erényt és az egységet

A firenzei Francesco Tebaldinak Gorgona szigetére 412
A világosság vezet el minket önismeretünk házába és az imádság őriz meg benne. E ház legfőbb ellensége az érzékiség, melynek cinkosai a világ és az ördög. Az ellenük folytatott harcban az isteni szeretet tüze segíti a lelket. Isten szeretetének legfőbb bizonysága, hogy megteremtett, majd a Bárány vérében újjáteremtett minket. Az imádság három fajtája. Az isteni szeretet tüzében sírt könnyek. Aki igazán engedelmes, annak semmi sem okoz szenvedést, hiszen nem a saját akaratát keresi

Niera asszonynak, Gherardo Gambacorti hitvesének, Písába 420
Nem lehet egyszerre két ellentétes szeretetben élni. Minden vícium a kevélységből születik. Az Istenszeretet tölti meg a lelket az erényekkel

Giovanni Perotti tímárnak, Luccába 423
Mi elvadult gyümölcsfák vagyunk. Rá kell oltódnunk a keresztre, hogy a türelem és a szeretet gyümölcseit megteremjük magunknak is, másoknak is

Krisztusban Ranieri testvérnek, a pisai Szent Katalin domonkos zárda szerzetesének 425
Szent Pál fegyverzetében harcoljon három ellensége ellen. Váljon hasonlóvá a megfeszített Krisztushoz

Giovanni Perotti Luccai tímárnak és hitvesének, Lippa asszonynak 429
Krisztus mint tűzszekér jött el, hogy elvegye tőlünk a bűn ridegségét és felöltöztessen a szeretet menyegzős ruhájába. A menyegzőre a kereszten hívott meg bennünket

Jegyzetek 431
Szent Katalin életének kronológiája 469
Bibliográfia 473

II. kötet

Előszó az első, 1983-as kiadáshoz 21

Franceschina asszonynak, Luccába 25
Aki látja Isten szeretetét, az viszonozni is akarja azt. E viszonzás közben
válik hasonlóvá a megfeszített Krisztushoz és ízleli meg az örök élet javát

Mellina asszonynak, Bartolomeo Balbani hitvesének, luccába 27
Isten felé az egyetlen közvetítő a szeretet. A teremtmények és minden más akadályként állnak közénk, ha nem Istenben birtokoljuk és szeretjük őket. A tanítványok is elhagyták egymást és Máriát

Bartolomea asszonynak, a luccai Salvatico özvegyének 33
A szabad akarat az a kincs, amelyen megvásárolható az örök élet. Isten szolgái mindig örülnek. A gyűlölet, a szeretet és a türelem pajzsa minden támadás ellen megvédi a lelket. Magdolna példája

KOLOMBA asszonynak, LUCCÁBA 38
Korának és állapotának megfelelően kell élnie az embernek. Aki az emberek tetszését keresi, elveszíti Istent. Mária és Szent Jeromos tanítása

A sienai Tolomei Máté domonkos testvérnek Rómába, és Niccolo di francia karthauzi szerzetesnek, Belriguardóba 43
Amíg csak élünk, harcolnunk kell a saját gyengeségünk és az ördög ellen. A lélek fegyvere az erősség, a türelem és a szeretet. A harcokban ismerjük meg jobban önmagunkat és Isten jóságát, aki nem rak ránk nagyobb terhet annál, mint amekkorát el tudunk viselni. Az akarat beleegyezésétől lesz valami erényes vagy bűnös cselekedet

Niccolo de'Frati olivetánus testvérnek
a firenzei kolostorba 49
Az Ószövetség igaz embereiben erősebb volt a szent vágy a Megváltó
után, mint bennünk az O követésére. Az ördög elmenekül a szeretet tüzében égő lélektől, mint a légy a forró fazéktól

Egy testvérnek, aki kilépett a Rendből 51
Világosság nélkül nem lehet megismerni az igazságot. Aki nem ismeri
az igazságot, nem adja meg adósságát Istennek, önmagának és a felebarátjának. A megkülönböztetés erénye a lélek igaz ismerete Istenről
és önmagáról. Isten készebb a megbocsátásra, mint mi a bűnre. Az önismeret sírjáról a gyűlölet és a szeretet angyalai hengerítik el a követ, hogy
a lélek megtalálja a feltámadt Krisztust

Ágnes asszonynak, a firenzei Francesco Sarto
hitvesének 59
Az alázatosság dicsérete. Aki beteg, ne böjtöljön, csak a szent vágy növelésére figyeljen

A Szűz Mária Társaság priorjának és tagjainak 60
Krisztus az ellenségeiért halt meg. Érzékiségünket a halál gondolatával
fékezhetjük meg. Mindig csak a jelen pillanat a miénk. Mária mint tűzszekér hozta el nekünk az isteni szeretet tüzét. Krisztus követőit a szeretetről lehet megismerni. A kitartó imádságot mindig teljesíti Isten

A bolognai Don Giovanni Sabbatini és a sienai
Don Taddeo de'Malavolti karthauzi szerzeteseknek
Belriguardóba 67
A szenvedések és fáradalmak csak ahhoz adnak anyagot, hogy megerősödjünk az erényben és növekedjünk a tökéletességben. Ne ragaszkodjunk a megszokott vigasztalásokhoz, hogy Isten közvetlenül adhassa
magát nekünk

A cervaiai szerzeteseknek, valamint
Giovanni di Bindo, Niccolo di Ghida és más fiainak
a Siena melletti olivetánus kolostorba 70
A keresztség két fajtája: a vízkeresztség és a tűz- és vérkeresztség. Az utóbbiban a Szentlélek által szüntelenül részesedik az ember. A sötétség és küzdelmek idején Istent a jó akaratban találjuk meg, mert ha nem élne bennünk
a kegyelem, nem tudnánk ellene mondani az ördögnek és a bűnnek

Tora asszonynak, Pietro Gambacorti úr leányának,
Pisába 76
A világnak semmi hasonlósága sincs Istennel. A lelket csak Isten töltheti
be és elégítheti ki. Az imádság-anya jótéteményei

AZ orvtetói matteo di tomucciónak 79
Három gonosz szél támadja a lelket: az ördög, a világ és a test. Ne ítélkezzünk a magunk beteg látása szerint. A gyanakvás és a féltékenység
férgét az ész világos ítéletei űzik ki. A lélek gyógyszerei az imádság, a
virrasztás és a vezeklés
Niccolo di Vezzano bolognai kanonoknak 87
Minden erényt világossággal szerzünk meg. Ehhez szeretetre és gyűlöletre van szükségünk: mindkettőt önismeretünkből merítjük. A dolgok
annyira mulandók, amennyire az érzület mulandókká teszi őket

Don Giovanni karthauzi szerzetesnek, Rómába,
aki szeretett volna elmenni a Szent Patrik
purgatóriumba, s mivel nem kapott rá engedélyt,
lelkében sokat kesergett 92
Az értelem természetes világosságát a hit természetfeletti világossága
tökéletesíti. Az első meglátja, a második megvalósítja az erényeket. A két
legfőbb erény, az engedelmesség és a türelem bizonyítja, hogy a lélekben
él a természetfeletti világosság. Ne keressük a különleges utakat, hanem
maradjunk meg Isten szolgáinak közös útján

A perugiai olivetánus konvent néhány
noviciusának 98
A hálát az engedelmesség fejezi ki. Istennek semmivel sem lehetünk
hasznára, ezért a felebarátunknak kell hasznára lennünk. Az imádságanya egyesíti Istennel a lelket. A szüntelen vágy imádságáról

Capuai Rajmund Domonkos-rendi testvérnek 104
Az erényeket a víciumok teszik próbára, melyeket a kísértésekben és
megpróbáltatásokban ismerünk meg magunkban

A Szent Domonkos ruhájába öltözött Daniella
nővérnek, aki sokat gyötrődött amiatt,
hogy nem folytathatta kemény vezeklését 109
A megkülönböztetés erénye regulát ad a léleknek is, a testnek is. A lelket
tartozásainak megadására készteti, a test tagjait pedig elrendezi, hogy
engedelmes eszköze legyen a léleknek az erények megszerzésében. A vezeklést csak eszköznek szabad tekinteni, célnak nem. Aki igazán meg
akarja ölni a maga akaratát, az mindig jobban figyel mások véleményére
és tanácsaira, mint a magáéra

Nigi di Doccio Arzocchinak 120
Alázatosan, az iskolás gyermekek kicsinységével kell figyelnünk a megfeszített Krisztus tanítására. Isten szolgáinak imádságai és szent vágyai
miatt fog könyörülni a világon

A Santa Maria delle Virgini priorjának
és nővéreinek, valamint a San Giorgio priorjának
és nővéreinek perugiába 123
A szeretet egyesít Istennel és a felebaráttal. A szerzetes hármas fogadalma három oszlopként tartja lelkének városát. A szegénység és az engedelmesség dicsérete

Capuai Rajmund domonkos testvérnek,
III. János Mesternek, az ágostonos remeték
generálisának és összes társaiknak, amikor
Avignonban voltak 129
A szent vágy tüzét az önismeret fája táplálja. Az üldözésekből az Egyház
felmagasztalása fog megszületni. A bűn misztériumáról. Egy látomásának elbeszélése

Maddalena nővérnek, Alexia leányának
a Siena melletti Santa Bonda-kolostorba 134
A szeretet menyegzős ruhája megszabadít a bűn szégyenétől. Az engedelmesség hajócskáját a szeretet és a gyűlölet szele viszi előre

Bartolomea della Seta nővérnek, a pisai Santo
Stefano-kolostorba 139
Egyedül az akarat az, ami vétkezik. Hogyan van jelen Isten a lélekben a
kísértések és a sötétség idején. Egy látomásának tanítása

A pisai Lazzarino minorita testvérnek 145
Aki ebben az életben a szenvedések türelmes elviselésében nem ízleli
meg Istent, az nem látja meg Őt az örök életben

Capuai Rajmund domonkos rendi testvérnek 148
Isten szolgái a megfeszített Krisztus iskolájába járnak. Szent Pál példája.
A lélek Istenben találja meg a maga képmását, és önmagában találja meg
Isten képmását. Egy látomásának elbeszélése

Giovanna di Corrado asszonynak 156
Az önismeret cellájában tanulunk meg helyesen szeretni. Ürüljön annak,
hogy Isten szerzetesi életre hívta meg a fiát

Angelo da Ricasolinak 159
A szolgai félelem és az önszeretet minden jócselekedetet megakadályoz.
Mi a szelíd és alázatos szívű Bárány iskolájába járunk

Pisa érsekének 163
A jó orvos nemcsak kenetet használ, hanem ki is égeti a sebet. Testi életünket az elvesztenivalók között kell számon tartanunk, hogy ne legyen
bennünk szolgai félelem

Egy genovai ferences harmadrendi testvérnek,
akinek sok szenvedést okozott
egy nővel fenntartott lelki ismeretsége 166
Az önszeretet elgyengíti az embert és megerősíti ellenségeit. A felebaráti
szeretetnek az istenszeretetben kell mértéket találnia, különben az ördög
a szeretet és az áhítat horgával megfogja az embert

A Genova közelében fekvő cervaiai kolostor
priorjának 171
Gyengeségeinkre Isten szeretete az orvosság. Ez a szeretet adja nekünk
orvosság gyanánt a nehézségeket és a szorongatásokat

Giovanna di Corrado asszonynak 173
Isten és a világ között nincs semmi közös. A jó anya Istenért szereti a
gyermekeit

A Sant'Antimo apátjának 177
Ne ítélkezzünk az erény és a szeretet buzgóságának színe alatt. A tökéletes világosságra csak a saját akaratunk és véleményeink megfojtásával
juthatunk el

A folignói Trincio de'Trinci úrnak és testvérének,
corradónak 181
Az emberi kevélységet Isten alázata szégyeníti meg. Krisztus az ember
közvetítésével az egész teremtett világot magához vonzza. Isten előtt a
legkedvesebb szolgálat az, amit az Egyháznak teszünk. Állapotbeli kötelességekre vonatkozó intelmek

Ristoro di Pietro Canigianinak Firenzébe 186
A házasságban élő ember életének regulája. Szent elhatározásainkhoz
ragaszkodnunk kell

A foglyoknak nagycsütörtökön Sienába 191
Isten szeretetét és a mi bűneinket Krisztus Vérében ismerjük meg.
Krisztus a mi dajkánk és orvosunk, aki a mi betegségeinket hordozta,
és értünk harcolt az ördögökkel a kereszten. A kereszt fegyverzete

Tora asszonynak, a pisai Pietro Gambacorti úr leányának 195
Isten azért szólította magához a férjét, hogy a világtól eloldozva csak Krisztus menyasszonya legyen. Aki Istennek szolgál, az egész világ ura

Isten nagy szolgálójának, Montagna asszonynak Capitóniába 201
Az isteni szeretet tűz, amely magához hasonlóvá alakítja a lelket. Ezt a
szeretetet önmagunkban találjuk meg, mert Isten a saját képére és hasonlatosságára teremtette az embert

Jacoma asszonynak, a folignói Trinci úr özvegyének 205
A türelmetlenség önszeretetből és érzékiségből származik. Isten mindent a javunkra enged meg. Minden szenvedés kicsi az idő rövidsége miatt. A Vér himnusza. Miután megismerte a világ csekély állhatatosságát, csak a megfeszített Krisztusnak szolgáljon

Ristoro Canigiani úrnak 213
A Szentáldozáshoz szükséges felkészültségről. A lélek méltatlansága és méltósága

Capuai Rajmund Domonkos-rendi testvérnek 220
Isten négy kérésre válaszolva irgalmasságáról és gondviseléséről beszél a léleknek. Egyházát szolgáinak szenvedései, imái és könnyei fogják megújítani. A Fiú híd lett, hogy általa az Atyához juthassunk. A lélek különféleképpen indul el és jár a hídon. Az önszeretettől megvakult lelket megtévesztik a világ örömei. Beszámol arról, hogy Isten megadta neki az írás képességét

Capuai Rajmund domonkos rendi testvérnek 234
Egy halálraítélt lelkének hazatérése Istenhez. A vértanúk vérének Krisztus Vére által van értéke. Szeretet-áldozatra biztat

Egy bűnös nőnek Perugiába, a testvére kérésére 239
Elfeledkezett a méltóságáról és a Teremtőjéről. Béres szeretetben él. Gondoljon a pokol elmondhatatlan kínjaira. Isten előtt csak az erények felelnének érte. Tanuljon Magdolnától

Niccolo de Nanni olivetánus szerzetesnek, valami Giovanni di Viva fiának, Pietrónak, karthauzi szerzetesnek a Siena melletti maggianói kolostorba 244
A kitartástól az önszeretet fosztja meg a lelket. A bűn súlyát a megfeszített Krisztusban ismerjük meg. Az elmének sohasem szabad kiüresednie, mert az ördög fél a szeretet tüzétől, ami az imádsággal gyűjthető. Amit a lélek meggyónt, afölött az ördög elvesztette a hatalmát.

Vilmos testvérnek, Máté úrnak, Casa della Misericordia rektorának, Santi testvérnek és más fiainak 251
A felebaráti szeretet regulája: a felebarátban az erényt és Isten képmását kell szeretni

Niccolo Soderininek Firenzébe 253
Türelemmel viselje a szenvedést, ami Isten kimondhatatlan szeretetének jele

Ristoro Canigiani úrnak 257
A régi ember minden szenvedését a rendeden szeretet okozza. A rendezett szeretet nem követ el bűnt a felebarát hasznáért. Csak a jelen pillanat fáradságát kell elviselnünk. Az igaz szeretetet a türelem bizonyítja

Ristoro Canigiani úrnak Firenzéből Pistoiába 265
A természetes és természetfölötti világosságról. Mi szükséges a világosság növekedéséhez. Állapotbeli tanácsok

Lodovica di Granello asszonynak 272
Az erények élete a szeretettől való. A szeretetet önismeretünk lakásában találjuk meg. Ne féljen a kísértésektől és fáradalmaktól. A szegények segítése elvezet az örök életre minket

Egy zúgolódó asszonynak 277
Az igazságot csak az értelem láthatja meg és csak a hit világosságával. Isten mindent a megszentelésünkre ad, az Ő akaratát lássuk mindenben

Fondi grófjának 282
Szőlőskert a lélek. Munkása a szabad megfontolás. Kapuját a lelkiismeret kutyája őrzi, melynek tápláléka a Vér. A kert igaz magvetője Krisztus. Saját szőlőskertünk az Egyház nagy szőlőskertjében van elhelyezve, melynek munkása a földi Krisztus

Constanza asszonynak, Niccolo Soderini hitvesének Firenzébe 290
Két halálon át jutunk el az életre. A rendeden halálfélelmet az ördög kelti és az önmagunk iránti gyöngédség az alapja. Isten végtelen irgalmassága nem hasonlítható össze bűneink végességével. Az időt azért kaptuk, hogy megnyerjük vele az örök életet

A milánói don Pietro karthauzi szerzetesnek 294
Istent legtökéletesebben az engedelmesség és a szenvedés vállalásával lehet áldani. Minél inkább menekül az ember a szenvedéstől, annál elviselhetetlenebb szenvedéseket okoz magának. A lélek köpönyegébe burkolt érzékiség miatt három hibát követünk el kísértések idején, mivel meg vagyunk fosztva az imádság édességétől, elhagyjuk az imádság gyakorlatát; nem segítünk a felebarátnak szükséghelyzetében, hogy megőrizzük a saját lelki békénket és nyugalmunkat; és ítélkezünk a saját tudásunk túlbecsülése miatt

Orvietói Daniella nővérnek 304
A világban élők és a szerzetesek világossága. Krisztus a kereszt katedrájáról tanít minket. Könyvünk az O teste. Akaratát bízza tökéletesen Istenre

Sano di Macónak és az összes többi világiaknak, akik fiai Krisztusban, Sienába 309
Vagy Krisztus menyegzője, vagy az ördög menyegzője felé halad a lélek.
Krisztus könyve az erényeket, az ördögé a víciumokat tartalmazza. A szenvedések és jogtalanságok türelmes viselése mutatja meg, hogy melyik utat és melyik könyv tanítását követjük

Nizzai Antal ágostonos remetének a leccetói konventba 318
A pápának úgy kell engedelmeskedni, mintha Istennek engedelmeskednénk. A vigasztalások és kinyilatkoztatások keresése elveszi a lélektől a világosságot. Isten nincs helyhez kötve

Capuai Rajmund Domonkos-rendi testvérnek Pisába 322
A világosság készíti fel és vezeti el az embert a nagy tökéletességre. Nélküle a szív állandóan a rendeden öröm és szomorúság között ingadozik

A milánói don Pietro karthauzi szerzetesnek 324
A Vér jótéteményei. Az erények drágagyöngyét az önakarat árán vásárolja meg a lélek. Legyen kész a vértanúságra az Élet szerelméért

PlETRO DI GlOVANNINAK ÉS STEFANO DI CORRADÓNAK Rómából 328
Az ember három ellensége közül a saját teste a legveszedelmesebb. Az érzékiség időleges elalvása megtévesztheti, és csapdába ejtheti a lelket. A gyűlölet és szeretet kardjával mindig harcolnunk kell ellene

Capuai Rajmund Domonkos-rendi testvérnek 332
Ismerje meg tökéletlenségét és sirassa magát, amiért nem volt méltó a vértanúságra; Veszítse el a tej fogait, hogy a szenvedések kenyerével táplálkozhassék

A páduai Bonaventura bíborosnak 335
A lélek legfőbb erőssége Isten. Az Ő erősségét csak az alázatos és önmagát ismerő lélek birtokolja. A víciumok elgyengítik, az erények Istenhez kötik az embert

Cristofano karthauzi szerzetesnek, a Nápoly melletti Szent Márton kolostorba 339
Isten szolgáit az ördög az erény látszatával csalja lépre. Ismerje fel a kísértések és szenvedések kincsét. Minden megpróbáltatás Isten ajándéka, ne meneküljön előlük

A montepulcianói Szent Ágnes-kolostor priorjának és nővéreinek 349
Minden erényt hálából gyakorolnak. A hála a szeretet szülötte. Isten iránti hálánkat a felebarát szolgálatával mutathatjuk meg

Toscanellai Ágnes asszonynak, Isten nagyon szigorú vezeklésben élő szolgálójának 351
Nem a vezeklésben kell alapot vetnünk, hanem az erényekben. Az erények alapját az igaz alázatosság völgyében kell kiásni. Mondjon le a saját vigasztalásairól és kövesse a megfeszített Krisztus tanítását akaratának
megtagadásában

Nápolyi Róbertnak 358
A megtestesülés megmutatja Isten irántunk való szeretetét. Az Ige magvát Mária szántóföldjébe vetette el az isteni szeretet. A szeretet fegyverét az önismeretből szerezzük

A nagytehetségű Capuai Rajnaldnak, Isten misztériumai és a Szentírás kutatójának Nápolyba 362
A testi szem és az értelem szeme ugyanolyan módon vakul meg és nyeri vissza látását. A hit világossága és fia, a szeretet, egymást táplálják. A remény himnusza. A Vérbe vetett remény az ördög minden cselét meghiúsítja

Capuai Rajmund Domonkos-rendi testvérnek 369
A szeretetet a hit bizonyítja. Hinnünk kell Istenben és azokban, akikre Isten üdvösségünk munkálását kirótta. A hitetlenség miatt gyengül el az ember, és nem fejezi be megkezdett dolgait

Miletói és Terra Novai Giovanna grófnőnek Nápolyba 377
A világ javai csak a rossz ember kezében válnak rosszá. Az igazi gazdagság az erények birtoklása. Az örök életbe az összes erények közül egyedül a szeretet lép be. Az alázat megszerzésének módja

VI. Orbán pápának 383
Szabaduljon meg minden gyötrő keserűségtől. Csak Isten megbántását és a lelkek kárát fájlalja. A narancs példázata

Lariella úrnőnek, a nápolyi Caracciolo Cieccolo úr hitvesének 387
Szabaduljon meg attól a szenvedéstől, amit az önszeretet és a hiúság okoz. Egyedül Istenben reméljen, mert ezzel a reménnyel az örök élet gazdagságát birtokolja. Hiúságát ne burkolja a teremtmények iránti rendeden szeretet köpenyébe

Catella, Plenulának nevezett Cecia és Catarina Dentice asszonyoknak Nápolyba 393
Az angyalok eledele, a szent vágy egyesíti a lelket Istennel. Az imádság három fajtája a szüntelen, a szóbeli és a benső imádság. A lélek számára az imádság olyan, mint egy édesanya

Krisztus szolgálóleányának, Pantella asszonynak, aki Nápolyba ment férjhez 400
A világosság teszi a lelket állhatatossá és kitartóvá. Önmaga érzékiségét gyűlölje és ne azokat, akik jogtalanul bánnak vele. Környezetének viszonozza azokat a kegyelmeket, melyeket Istennek nem tud viszonozni

Három vallásos nápolyi asszonynak 408
Az erényeket Krisztus embersége közvetíti számunkra. A lélek szenvedései ebben az életben. Ennek az életnek ideje arra való, hogy az igazságért szenvedjünk

Peronellának, Masello Pepe leányának Nápolyba 411
A lelket csak Isten képes betölteni. Szűkítse be szívét a világ felé és tárja ki Isten felé, hogy az okos szüzekkel beléphessen az örök élet menyegzőjére

Nápoly egykori királynőjének 416
A bűn az embert vadállattá teszi. Ne fossza meg alattvalóit az örök életnek attól az ajándékától, amit nem ő szerzett nekik. Legyen irgalommal a saját lelke iránt, tartsa meg adott szavát

Andrea Vanninak, a festőnek 423
A lélek fáját az alázatosság völgyében kell elültetni. Gyümölcseit az erősség és a türelem erénye őrzi és adja át a felebarátnak. Kövesse Mária szegénységét és alázatát

Stefano di Corrado Maconinak 426
Amint Isten megszabadította a rablón kezei közül, úgy szabaduljon meg lelkének ellenségeitől is. Az önismeret éjszakája nélkül nem juthatunk el az istenismeret nappalára

Andrea Vanninak, a festőnek 430
A szeretet törvényét csak az új ember képes megtartani. Az érzékiség gyűlöletét önismeretünkben szerezzük meg. A szeretet teszi igazságossá az embert

Stefano Di corrado Maconinak, amikor Katalin Rómában volt. És ez volt az utolsó hozzá 434
Az önismeret vezet el a tökéletes szeretetre és erényre. Válaszoljon a Szentléleknek, aki a szerzetesi életre hívja

VI. Orbán Pápának 438
Elragadtatásban kapott intelmeket közvetít a pápa és a bíborosok felé

A Szent Domonkos rendjéből való Capuai Rajmund domonkos testvérnek 442
Élete utolsó gyötrelmei és vigasztalásai. Lelkiatyjának szóló végrendelete

Címzés nélkül 450
A lélek képességeit a Vérben kell összegyűjteni. Ez irányítja minden cselekedetünket Istenre

Címzés nélkül 451
Vesse le a régi embert, hogy egyesülhessen a megfeszített Krisztussal, és meglássa Isten akaratát

Francesco di Pipino Sartónak Firenzébe 453
Semmiféle szorongatás ne akadályozza a kitartásban

Usimbardi Bertalannak és Francesco Di Pipinónak 455
A hála az összes erények anyja, Isten minden kegyelméért csak imádsággal és szeretettel tartozunk

Pietro Ganigianinak Firenzébe 457
Isten szeretetének látása teszi az embert kitartóvá. Jó zarándokként kövesse a megfeszített Krisztust

Jegyzetek 462
Szent Katalin életének kronológiája 486
Bibliográfia 489

Sienai Szent Katalin

Sienai Szent Katalin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sienai Szent Katalin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem