Bevezetés | 13 |
Mi a fényképezés? | |
Mit jelent a fotografia szó | |
A nyíláskamra alapelvének felismerése | |
A lencserendszerek fejlődése | |
Petzval József munkássága | |
Az első anasztigmátok | |
A fényérzékenység felismerése | |
Schulze felfedezése | |
A heliografia | |
Niepce és Daguerre kísérletei | |
A fényképezés feltalálása | |
A dagerrotipia, talbotipia, a nedves és száraz lemez, a film bevezetése | |
A gyakorlati fényképezés kialakulása | |
Az első arcképek | |
A művészi fényképezés kifejlődése | |
A magyar fényképezés története | |
FELVÉTEL | |
A fény | 26 |
Mit nevezünk fénynek? | |
Mi a fénysugár? | |
Miben különböznek egymástól a fénysugarak? | |
A fényforrások | |
A fény terjedése a levegőben | |
Hogyan viselkednek a testek a fénnyel szemben? | |
Az árnyék | |
A fényvisszaverődés | |
A tükrök | |
A síktükör és a homorú tükör gyakorlati alkalmazása | |
A fénytörés | |
Hogyan halad át a fény az üveglemezen és az üveghasábon? | |
A teljes visszaverődés | |
A fényelhajlás | |
A sarkított fény | |
A színszórás | |
Milyen sugarakból áll a színkép? | |
Milyen láthatatlan sugarakat ismerünk? | |
Hogyan keletkezik a testek színe? | |
A légkör színei | |
A nyíláskamara | |
Lencsék és lencserendszerek | 34 |
A lencse | |
A főbb üvegfajták | |
Hogyan készülnek a lencsék? | |
A lencsék fajtái | |
A domború lencse | |
A lencse tengelye, a gyujtópont | |
A domború lencse fő tulajdonsága | |
A fénytörőképesség | |
Mit jelent a dioptrisszám? | |
A domború lencse fénytani hibái | |
Színi eltérés, gyujtópontkülönbség | |
Hogyan küszöböljük ki a színi eltérésből eredő hibát? | |
Mit nevezünk színteleníett lencsének | |
A gömbi eltérés | |
Fényrekeszkülönbség | |
Hogyan javítjuk a gömbi eltérésből eredő hibát? | |
Üstökös hiba | |
A torzítás | |
Hányféle torzítást ismerünk? | |
A torzítás kiküszöbölése | |
A képelhajlás | |
A pontnélküliség | |
Mi okozza a fényfoltokat? | |
A homorú lencsék, alkalmazásuk | |
Az objektív | |
A foglalatok fajtái | |
Mit tüntetnek fel a foglalaton? | |
Az objektiv jellemző adatai | |
Mit nevezünk gyujtótávolságnak | |
A gyujtótávolság meghatározása | |
Miért kell ismernünk a gyujtótávolságot? | |
Hogyan függ össze a gyujtótávolság és a kép nagysága? | |
Mit nevezünk fényerősségnek? | |
Hogyan számítjuk ki a fényerősséget? | |
Mitől függ a fényerősség? | |
Két egyenlő átmérőjű objektiv közül melyik fényerősebb? | |
Hogyan befolyásolja az objektív szerkezete a fényerősséget? | |
A mélységi élesség | |
Mitől függ a mélységi élesség? | |
Mi magyarázza a kis gépek nagy elterjedtségét? | |
Hogyan állapítjuk meg a mélységi élesség kiterjedését? | |
A fényrekesz, fajtái | |
Milyen hatása van a rekeszelésnek? | |
Milyen tárgyrészletre állítunk be, ha nagy mélységi élességre van szükség? | |
Hogyan számítjuk ki rekeszelésnél a megvilágítási idő meghosszabbítását? | |
Egyszerű objektívnél milyen hatása van még a rekeszelésnek? | |
Mit nevezünk látószögnek? | |
Hogyan határozzuk meg a látószöget? | |
Milyen látószögek szerepelnek a gyakorlatban? | |
Milyen objektíveket ismerünk? | |
Egyszeró és összetett objektívek | |
A monokel és az akromát | |
A periszkóp, aplanát és anasztigmát | |
Milyen anasztigmátokat ismerünk? | |
A szimmetrikus és félig szimmetrikus anasztigmátok előnyei | |
A nem szimmetrikus anasztigmát fontosabb fajtái | |
Miért terjedtek el jobban a nem szimmetrikus anasztigmátok? | |
Mit nevezünk objektívsorozatnak? | |
Milyen a távobjektív? | |
Mi a távobjektív gyakorlati előnye? | |
Mikor használjuk a nagy látószögű objektívet? | |
A felvevőgép | 70 |
Mit nevezünk felvevőgépnek? | |
A felvevőgép fajtái | |
A műtermi gép | |
A reprodukáló gép | |
Az utazó, kézi és kis gép | |
A tükrös gép | |
Milyen felvételekhez használjuk az egyes gépfajtákat? | |
A lemeztartók és filmtartók | |
Allvány | |
A beállítás segédeszközei | |
A felvevőgép gondozása | |
A zár | |
Milyen zárakat ismerünk? | |
A középponti zár | |
A kompur zár | |
Mit jelentenek a záron feltüntetett betűk és számok? | |
A Goergen és Grunder zár | |
A redőnyzár | |
Mire kell ügyelni a redőnyzár használatánál? | |
A felvevőanyag | 79 |
Mit nevezünk felvevlőanyagnak? | |
A fényérzékeny réteg szerkezete | |
Milyen nagyok a brómezüstszemcsék? | |
Hogyan készítik a fényérzékeny réteget? | |
Milyen felvevőanyagokat ismerünk? | |
Lemezek és filmek | |
A síkfilm, csomagfilm, tekercsfilm és kisfilm | |
A felvevőanyagok jellemzői | |
Az általános érzékenység | |
Hogyan jelölik az általános érzékenységet? | |
Hogyan mérik a DIN fokokat? | |
Hogyan hasonlítunk össze különböző érzékenységű anyagokat? | |
Milyen érzékenységű anyagokat használunk a gyakorlatban? | |
Hogyan jelölték régebbenn az érzékenységet? | |
Hogyan hasonlítjuk össze a DIN és Scheiner fokokat? | |
Mit tudunk a H. D. jelzésről? | |
Hogyan függ össze az érzékenység a szemcse nagyságával? | |
Hogyan növelhetjük utólag az érzékenységet? | |
Mit jelent a színérzékenység? | |
Hogyan vizsgáljuk meg a felvevőanyag színérzékenységét? | |
Színérzékenység szmepontjából milyen felvevőanyagokat különböztetünk meg? | |
Milyen a közönséges felvevőanyag? | |
Hogyan történik a színérzékenyítés? | |
Milyen az ortokromatikus anyag? | |
Hogyan tompítjuka túlzott kékérzékenységet? | |
A pankromatikus anyag | |
Az infravörös felvevőanyag | |
A fényudvar | |
Hogyan védekezünk a fényudvar keletkezése ellen? | |
Mit nevezünk fokozatnak? | |
Mivel jellemezzük a fokozatot? | |
Milyen keménységű anyagokat használunk a gyakorlatban? | |
Mit jelent a feloldóképesség? | |
A felvevőanyag tartóssága | |
A felvevőanyag megválasztása | |
Lemezek és filmek kezelése | |
Beállítás | 94 |
A kép szerkesztése | |
Fényelosztás | |
A világítás iránya, tömörsége, erőssége | |
Mire kell ügyelni a felvétel tárgyának beállításánál? | |
Tömegelosztás és vonalvezetés | |
A gép helyes irányítása | |
A beállítás gyakorlati kivitele | |
Színszűrő használata | 97 |
Mi a színszűrő? | |
A színszűrő szerepe felvételnél | |
A kiegyenlítő színszűrő nappali és villamos világításnál | |
A kiválasztó színszűrő | |
A védőszűrő | |
Megvilágítás | 101 |
A megvilágítás erősségének szabályozása | |
A megvilágítási idő tényezői | |
A tárgy színe, távolsága, mozgási állapota | |
A világítás hatása műteremben és szabadban | |
Az objektív gyujtótávolsága és fényerőssége | |
A felvevőanyag általános érzékenysége | |
A színszűrő hatása | |
Fénymérő eszközök | |
Villamos és átnéző fénymérő | |
Megvilágítási táblázatok használata | |
A megvilágítás gyakorlati kivitele | |
Műtermi-felvétel | 106 |
Személyfelvételek készítése | |
A felvevőgép, objektív és felvevőanyag megválasztása | |
Milyen objektívet használunk arcképfelvételhez? | |
Milyen felvevőanyag a legalkalmasabb az arcből ábrázolására? | |
Az arc beállítása | |
A világítás hatása az arckifejezésre | |
Az arc helyes világítási módja | |
A háttér helyes világítása | |
Arcfényképezés nappali világításnál | |
A helyzet és testtartás beállítása | |
Hopgyan módosíthatjuk a gép beállításával a fej részeinek ábrázolását? | |
Az élesség beállítása | |
Milyen hátteret használunk arcképek készítéséhez | |
Mire kell ügyelni gyermekfelvételek készítésénél? | |
Csoportképek készítése | |
Tárgyfelvétel eszközeinek helyes megválasztása | |
Milyen felvevőanyagot használunk tárgyfelvételekre? | |
Kereskedelmi célra készített felvételek | |
Tárgyak helyes világítása | |
Anyagszerű ábrázolás, csillogások elkerülése | |
Fémtárgyak és üvegedények világítása | |
A tárgy helyzetének szakszerű beállítása | |
Képek egyesítése | |
Az alap és háttér helyes megválasztása | |
Reprodukálás eszközeinek helyes megválasztása | |
Milyen felvevőanyagot használunk vonalas rajzokhoz, árnyalati képekhez és festményekhez? | |
Színszűrő használata | |
Az eredeti kép helyes világítása | |
Egyenletes és türözésmentes világítás villamos lámpákkal | |
Reprodukálás nappali világításnál | |
Hogyan kell beállítani reprodukálásnál? | |
Párhuzamos állítás | |
Hogyan egyenlíthetjük ki az eredeti kép távlati torzításait? | |
Az ábrázolás mértéke | |
Hogyan helyezzük el az eredeti képet a felvevőgép előtt? | |
Külső felvétel | 121 |
Épületfelvétel eszközeinek megválasztása | |
Milyen felvevőanyag a legalkalmasabb épületfelvételre? | |
Épületkép szerkesztése | |
Milyen világítás a legjobb épületfelvételre? | |
A felvevőgép helyének megválasztása | |
Hogyan készítünk felvételt forgalmas utcán? | |
Tájfelvétel eszközeinek helyes megválasztása | |
Milyen felvevőanyagot használunk tájfelvételhez? | |
A színszűrő alkalmazása | |
A kép szerkesztése | |
Térelosztás, vonalvezetés | |
Hírfénykép felvételi eszközeinek megválasztása | |
Milyen felvevőanyagot használunk hírfényképek készítésére? | |
A felvevőgép helyének célszerű megválasztása | |
A hírfénykép szerkesztése | |
A mozgás érzékeltetése | |
A megvilágítási idő megállapítása | |
Belső felvétel | 128 |
A felvevőeszközök megválasztása | |
Milyen felvevőanyagot használunk belső felvételhez? | |
Hogyan egyenlítjük ki belső helyiségek világításának fényellentéteit? | |
Villanófény használata | |
A mélységi élesség beállítása | |
KIDOLGOZÁS | |
Vegyi ismeretek | 131 |
Egyszerű és összetett testek | |
Keverék, elegy, vegyület | |
Az oxid | |
Lúg, sav, só | |
A fényképészeti vegyszerek | |
Hogyan raktározzuk a vegyszereket? | |
A levegő | |
Oldatok készítése | |
Az oldat töménysége | |
A víz | |
A vegyi folyamatok | |
A fényképezés vegyi folyamatai | |
Előhívás | 140 |
Az előhívó összetétele | |
Melyek a fontosabb előhívóanyagok? | |
A tartósítószer | |
Milyen alakban kerül forgalomba a nátriumszulfit? | |
A siettetőszer | |
Milyen lúgos anyagokat teszünk az előhívó oldatba? | |
A késleltetőszer | |
Hogyan állítjuk össze az előhívót? | |
Hogyan változtatjuk meg az előhívó hatásmódját? | |
Az előhívó fajtái | |
A finomszemcsés előhívók | |
Az előhívás módjai | |
Az előhívó hőmérséklete | |
Az előhívás időtartama | |
Az előhívó kimerülése | |
Az érzéketlenítés | |
Rögzítés | 154 |
A rögzítőfürdő összetétele | |
Hogyan állítjuk össze a rögzítőfürdőt? | |
Hogyan végezzük a rögzítést? | |
A cserzés | |
Milyen cserzőanyagokat használunk? | |
Mosás | 158 |
Hogyan mossuk a negatívokat? | |
A mosás ideje | |
Hogyan ellenőrizhetjük a mosás befejezését? | |
Mészlerakódás eltávolítása | |
Szárítás | 159 |
A lassű szárítás | |
Hogyan gyorsíthatjuk a szárítást? | |
Az alkoholos szárítás | |
Lemezek és filmek gyors szárítása | |
Milyen hibák keletkezhetnek a gyors szárításnál? | |
Erősítés | 161 |
Milyen negativot kell erősíteni? | |
Az erősítés fajtái | |
A szublimálás | |
Hogyan állítjuk össze a szublimált erősítőt? | |
Hogyan végezzük a szublimát erősítést? | |
Mivel feketítjük meg a szublimáttal erősített negativot? | |
A szublimát erősítés hibái | |
A krómerősítő összeállítása | |
Mikor használjuk a krómerősítést? | |
Az urán erősítő összeállítása | |
Hogyan végezzük az uránerősítést? | |
Hogyan mossuk az urránnal erősített negativot? | |
Mikor használunk uránerősítést? | |
Az uránerősítés hibái | |
A rézerősítés | |
Gyengítés | 166 |
Milyen negativot kell gyengíteni? | |
A gyengítők fajtái | |
A vörös vérlúgsós gyengítő összeállítása | |
Milyen hatású a vörös vérúgsós gyengítő? | |
Milyen negativokhoz használhatjuk előnyösen a vörös vérlúgsós gyengítőt? | |
Hogyan ismerhetjük fel a vörös vérlúgsós gyengítővel kezelt negativot? | |
A káliumpermanganát gyengítő összeállítása | |
Milyen hatású a káliumpermanganát gyengítő? | |
Az ammóniumperszulfát gyengítő összeállítása | |
Hogyan végezzük az emmóniumperszulfátos gyengítést? | |
A benzochinon gyengítő | |
Mikor ismételjük meg az előhívást? | |
Miből áll a halványító fürdő? | |
Hogyan végezzük a halványítást? | |
A részleges gyengítés | |
Külső kezelés | 170 |
Hogyan végezzük a negativ külső kezelését? | |
A pontozás | |
Hogyan kell arcképet javítani? | |
A fedés | |
A hántolás | |
A lakkozás | |
PAPÍRKÉPEK KÉSZÍTÉSE | |
Fényképészeti papirok | 174 |
Fényérzékeny papirok gyártása | |
Hogyan csoportosítjuk a papirokat? | |
Milyen felületű papirokat használunk? | |
Milyen fokozatú papirok vanna? | |
Brómpapirok és klórbrómpapirok | |
A napfénypapírok | |
Másolás | 176 |
A másológép | |
Hogyan állapítjuk meg a megvilágítási időt? | |
Hogyan módosítjuk a papírkép fokozatát másolással? | |
Takarás | |
Közvetlen másolás | |
Nyersmásolat készítése | |
Nagyítás | 180 |
A nagyítógép szerkezete | |
Milyen fajta nagyítógépet ismerünk? | |
Milyen a sugárzó fényű nagyítógép? | |
Callier hatás | |
Milyen a szórtfényű nagyítógép? | |
Milyen a kevertfényű nagyítógép? | |
Hogyan választjuk meg a nagyítógépet? | |
A negatív behelyezése | |
Beállítás | |
Képkivágás | |
Hogyan állítjuk be a nagyítás mértékét? | |
Hogyan számíthatjuk ki a papír távolságát? | |
A gyujtótávolság megváltoztatása | |
Az élesség beállítása | |
A fényrekesz | |
A torzítás kiegyenlítése | |
A megvilágítási idő megállapítása | |
A papír beillesztése | |
Takarás | |
Kidolgozás | 188 |
Az előhívó | |
Hogyan hívjuk elő a papirokat? | |
Az előhívás időtartama | |
Az előhívó hőmérséklete | |
Hogyan hívjuk elő a papírképeket barna színben? | |
Megszakító fürdő | |
A rögzítő fürdő | |
Cserző-rögzítő fürdő | |
Hogyan mossuk a papírképeket? | |
Papírképek szárítása és fényesítése | |
A hideg és meleg fényesítés | |
A fényesítés hibái | |
Színezés | 194 |
Milyen színezési eljárásokat ismerünk? | |
A szélénszínezés | |
A közvetett kénszínezés | |
A halványítása | |
A barnítás | |
Külső kezelés | 196 |
Mit javítunk külső kezeléssel? | |
A pontozás és fedés | |
Hogyan kell a festéket felrakni? | |
Hántolás | |
Átfestés | |
Körülvágás | |
Ragasztás | |
Hogyan végezzük a száraz ragasztást? | |
A kép keretezése | |
Képillesztés | 199 |
Képollózás | |
Bemásolás | |
Hogyan egysítjük a képeket? | |
Szöveg beillesztése | |
Hirdetőkép | |
Fordító eljárás | 202 |
A fordítópapír | |
Megvilágítás | |
Fordítófürdő | |
Második előhívás | |
Fénymásolás | 203 |
Mi a fénymásolás alapja? | |
A diazoeljárás | |
Pozitiv kéknyomás | |
Negativ kéknyomás | |
Műnyomatok készítése | 205 |
Mit nevezünk műnyomatnak? | |
A pigmentnyomás | |
A karbronyomás | |
Olajnyomás | |
Brómolajnyomás | |
Az átnyomás | |
A guminyomás | |
ÜVEGKÉPEK KÉSZÍTÉSE | |
Diapozitív anyagok | 211 |
Milyenek a diapozitív anyagok? | |
Lemezek és filmek | |
Képméret | |
Kezelés | |
Másolás | |
Nagyítás | |
Kidolgozás | 213 |
Előhívás | |
Rögzítés | |
Utólagos vegyi kezelés | |
Színezés | |
Kézi színezés | |
Szerelés | |
Vetítés | 216 |
A vetítőgép | |
A vetítő objektív | |
Hogyan állítjuk be a vetítőgépet? | |
Hogyan állapítjuk meg a vetítési távolságot | |
Negatív másodpéldányok készítése | 217 |
Miért készítünk másodpéldányokat? | |
Az üvegkép közvetítő szerepe | |
Másodpéldány készítése másolással és nagyítással | |
A közvetlen negativ másolóanyag | |
A fokozatos nagyítás | |
TÉRFÉNYKÉPEK KÉSZÍTÉSE | |
Térbeli látás | 222 |
Miért látjuk a tárgyakat térben? | |
Hogyan készíthetünk térhatású képet? | |
Felvétel | 223 |
Milyen módon készítünk térbeli felvételt? | |
Felvétel két és egy objektívvel | |
Beállítás | |
Másolás | 224 |
Mire kell ügyelni térfényképek másolásánál? | |
A térbeli kép szerelése | |
A térfénykép jelentősége | |
MOZGÓFÉNYKÉPEK KÉSZÍTÉSE | |
A mozgófénykép | 226 |
A mozgókép alapelve | |
A vetítés sebessége | |
Lassított és gyorsított felvételek | |
Felvétel | 227 |
A felvevőanyag | |
A szabványfilm és a keskenyfilmek | |
A felvevgép | |
Beállítás | |
Milyen beállítási módokat ismerünk? | |
Megvilágítás | |
A megvilágítási idő szabályozása | |
A jelenetek | |
Különleges felvételek | |
Kidolgozás | 233 |
A megvilágított film kidolgozási módjai | |
A film összeállítása | |
A feliratok szerepe | |
Hogyan készítik a feliratokat? | |
Vetítés | 234 |
A filmvetítőgép | |
A vetítőlámpa | |
Mire kell ügyelni vetítés közben? | |
A SZÍNES FÉNYKÉPEZÉS | |
A színkeverés módszerei | 237 |
Mit nevezünk színes fényképezésnek? | |
Az összeadó színkeverés | |
A kivonó színkeverés | |
Átlátszó anyag színe | |
Színes felvétel | 239 |
A kép szerkesztése | |
A világítás hatása | |
Színes visszafények | |
A megvilágítási idő megállapítása | |
Hogyan javíthatjuk a megvilágítás hibáit? | |
Színes üvegképek készítése | 241 |
Min alapszik a festékes eljárás? | |
Agfakolor és kodakróm film | |
Hogyan készíthetünk fekete-fehér papírkéet a színes üvegképről? | |
A színrácseljárás | |
Színes papírképek készítése | 246 |
A háromszíneljárás | |
Háromszínű karbronyomás | |
A duxokróm eljárás | |
A FÉNYKÉPÉSZETI ÜZEM | |
A villamos áram | 249 |
Melyek a legfontosabb árammennyiségek? | |
Hogyan számítjuk ki az áramerősséget? | |
A teljesítmény és fogyasztás | |
A biztosíték szerepe | |
Mire kell ügyelni villamos készülékek bekapcsolásánál? | |
A hálózat terhelése | |
A világítóeszközök | |
Az izzólámpák fajtái | |
A lámpaszerelvények | |
A fényáram | |
A megvilágítás erőssége | |
Milyenek a fényképészeti izzólámpák? | |
Hogyan kezeljük az izzólámpákat? | |
Az ívlámpa | |
A higanygőzlámpa | |
A melegítő eszközök | |
A szellőztetőkészülék | |
A műhely | 258 |
Milyen a fényképészeti műhely? | |
Beosztása | |
A fogadószoba, iroda és raktár | |
A műterem és világítási berendezése | |
A berakóhelyiség | |
A sötétkamra, vízvezetéke és világítása | |
A nappali munkaterem | |
Üzleti levelezés | 262 |
Mire kell ügyelnünk leveleink megírásánál? | |
Milyen a levél szerkezete? | |
A levélfej és a szöveg | |
A levél külső alakja | |
Géppel írott levelek | |
Másolat | |
Körlevél | |
Könyvelés | 266 |
A pénztárkönyv különleges beosztása | |
A megrendelési könyv fajtái, célszerű beosztása | |
Betűrendes mutató | |
Árszámítás | 269 |
Miért fontos az árszámítás gondos elvégzése? | |
Az eladási ár | |
Az anyagszámítás | |
Mit számíthatunk hozzá a számlázott vételárhoz? | |
A munkabér kiszámítása | |
A termelési ár | |
Az üzemi költség meghatározása | |
Azüzemi költség százalékis kulcsának kiszámítása | |
Az önköltségi ár | |
A haszon | |
Árszámítási példa | |
Üzemvezetés | 279 |
Gazdaságos üzemvezetés | |
Hogyan takarékoskodhatunk a nyersanyagon? | |
A munkabérköltség csökkentése | |
Tisztaság | |
Védekezés a vegyszerek és a villamos áram káros hatásai ellen | |
Az üzemi költségek csökkentése | |
Hirdetések | |
JOGI ISMERETEK | |
A fényképészipar | |
Milyen rendelet köti képesítéshez a fényképészipart? | 285 |
Amatőrmunkák kidolgozása | 285 |
Milyen rendeletek szabályozzák az amatőrmunkák kidolgozását? | |
Kinek a munkakörébe tartozik a kidolgozás? | |
Ki foglalkozhat amatőrmunkák kidolgozásával? | |
Melyek a rendelet főbb intézkedései? | |
Megrendelések gyüjtése | 288 |
Milyen törvény szabályozza a megrendelések gyüjtését? | |
Milyen rendelet egészíti ki? | |
A fénykép szerzői joga | 289 |
Milyen törvény szabályozza a szerzői jogot? | |
Mit jelent a fénykép szerzői joga? | |
A védelmi idő | |
A szerzői jogbitorlás | |
Kivételek a jogbitorlás alól | |
A jogbitorlás megtorlása | |
A szerzői jog korlátozása | |
Védekezés a szerzői jog kérdéséből eredő viták ellen | |
Keskenyfilmek bemutatása | 292 |
Milyen rendeletek szabályozzák a keskenyfilmek nyilvános bemutatását? | |