1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sérülésspecifikus mozgásnevelés

Mozgáskorlátozottak mozgásterápiája, adaptált testnevelése és mindennapos tevékenységre nevelése/Főiskolai tankönyv

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Eötvös Loránd Tudományegyetem-Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 244 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-463-457-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A budapesti Mozgásjavító Általános Iskola és Diákotthon és jogelődje (XIV. Mexikói út 60.) 1903 óta látja el a mozgáskorlátozott gyermekek gyógypedagógiai nevelését, oktatását, gyógyítását. Ennek... Tovább

Előszó

A budapesti Mozgásjavító Általános Iskola és Diákotthon és jogelődje (XIV. Mexikói út 60.) 1903 óta látja el a mozgáskorlátozott gyermekek gyógypedagógiai nevelését, oktatását, gyógyítását. Ennek az intézmények szervezési és tartalmi munkája számos szempontból járult hozzá a mozgáskorlátozott gyermekek, iskolai tanulók életkor- és sérülésspecifikus rehabilitációja elméletének és gyakorlatának hazai fejlődéséhez.
Verédi Károly már 1904-ben megfogalmazta az otthon működéséhez kapcsolódó publikációjában, hogy ebben az otthonban az orvosi kezelés a speciális bajokat figyelembe fogja venni, és segítő eszközökkel helyettesíteni fogja a hiányzó testrészeket, megfelelő gimnasztikával pedig a pangó izmokat a kellő ellenállásra és tevékenységre fogja bírni (Verédi 1904).
Dr. Horváth Mihály Gyógytorna és gyógypedagógia című cikkében 1926-ban felhívja a szakemberek figyelmét arra, hogy a fogyatékos gyermekek testnevelése nem azonos a normális testneveléssel, ebben a testnevelésben helyet kell kapnia a gyógytornának is (Horváth 1926).
A régmúlt történetéhez tartozik az, hogy az intézménynek szerves része volt a második világháború előtt egy gyógyítást szolgáló ortopédiai osztály is (a Mexikói úton működő mai Weil Emil kórház helyén). Ennek az osztálynak a működése, valamint vezetője, dr. Zinner Nándor, aki az ortopédia egyik nagy művelője és professzora volt, és aki hozzájárult a hazai ortopédia fejlődéséhez is.
Ebben az iskolában született meg annak a speciális mozgásfejlesztési rendszernek a gyakorlata, amit jelenleg mozgásnevelésnek hívunk. Ebben az iskolában a testnevelés helyett mozgásnevelés tantárgy volt. A mozgásnevelés tantárgy gyakorlata indította el az elmélet kidolgozását. Az iskolának gyógytornász-gyógypedagógus végzettségű mozgásnevelői fogalmazták meg először a mozgáskorlátozott tanulók sérülésspecifikus gyógytornájának ötvözését az életkornak és mozgásállapotnak megfelelően adaptált testneveléssel és funkcionális foglalkoztatással, a mindennapos tevékenységre neveléssel. Ennek az iskolának a tanterve dolgozta ki először a „testi és mozgásfogyatékos tanulók" részére a gyógytornát és a testnevelést összekapcsoló speciális tantárgyat, a mozgásnevelést. Ebben az iskolában sportoltak először rendszeresen a „mozgásfogyatékos" tanulók, és innen indult el a „mozgásfogyatékosok" hazai sportmozgalma is (Oktatási Minisztérium 1979, Benczúr 1982, Benczúr 1986). Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 5
ELŐZMÉNYEK 5
A MOZGÁSNEVELÉS TANTÁRGY A SZOMATOPEDAGÓGIA SZAKOS GYÓGYPEDAGÓGUS-KÉPZÉSBEN 6
A TANKÖNYV TARTALMA ÉS FELÉPÍTÉSE 7
ELSŐ RÉSZ - A MOZGÁSNEVELÉS ELMÉLETI ALAPJAI 11
I. A MOZGÁSNEVELÉS MINT EGÉSZSÉGI ÉS NEVELÉSI CÉLZATÚ REHABILITÁCIÓS TEVÉKENYSÉG 13
A) A MOZGÁSKORLÁTOZOTTSÁG ÉS AZ ORVOSI REHABILITÁCIÓ 13
B) A MOZGÁSNEVELÉS KOMPLEXITÁSA 14
C) A MOZGÁSNEVELÉS FELADATRENDSZERÉNEK SÉRÜLÉS SPECIFIKUS ÉS ÉLETKORNAK MEGFELELŐ MEGHATÁROZOTTSÁGA ÉS ESZKÖZRENDSZERE 16
1. A károsodott tartási és mozgási funkciók helyreállítása, korrekciója, kompenzációja 16
2. Az egészségnevelés, a motoros képességek fejlesztése, az egészséges életmódra nevelés és a mozgásműveltség alakítása 17
3. A mindennapos tevékenységre nevelés (ADL-funkciók) gondozás 19
4. A mozgáskárosodással oki összefüggésben álló kommunikációs zavarok motoros feltételeinek javítása 25
D) A MOZGÁSNEVELÉS ÁLTALÁNOS ELVEI A SÉRÜLÉSSPECIFIKUS ÉS ÉLETKORNAK MEGFELELŐ FELADATOK TÜKRÉBEN 25
II. SZEMELVÉNYEK A MOZGÁSNEVELÉST MEGHATÁROZÓ JOGSZABÁLYOKBÓL 29
A) AZ 1993. ÉVI LXXIX. KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNY ÉRTELMEZÉSE AZ 1999. ÉVI MÓDOSÍTÁS SZERINT 29
B) A MOZGÁSNEVELÉS SZERVEZÉSÉHEZ KAPCSOLÓDÓ RENDELKEZÉSEK 30
C) RÉSZLETEK A FOGYATÉKOS GYERMEKEK ÓVODAI NEVELÉSÉNEK IRÁNYELVE ÉS A FOGYATÉKOS TANULÓK ISKOLAI OKTATÁSÁNAK TANTERVI IRÁNYELVE CÍMŰ DOKUMENTUMOKBÓL 31
1. A fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének irányelve (részletek) 31
2. A fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi irányelve 32
III. VÁZLATOK A MOZGÁSNEVELÉS TANTÁRGY OKTATÁSÁHOZ 36
A) A MOZGÁSNEVELÉS MINT TANTÁRGY 36
1. A mozgásnevelés tanórai és tanórán kívüli formái 37
2. Felkészülés a mozgásnevelési foglalkozásokra 37
3. A szakorvos szerepe a mozgásnevelésben 38
4. A mozgásnevelési órával szemben támasztott követelmények 39
5. Mozgásnevelési óra vázlatának, tervezetének sémája 39
6. A mozgásnevelés oktatásának módszereihez 40
7. A foglalkozások és mozgásgyakorlatok vezetésének jellemzői 42
B) ÁLTALÁNOS SZEMPONTOK A MOZGÁS VIZSGÁLATÁHOZ 43
MÁSODIK RÉSZ - VÉGTAGREDUKCIÓS FEJLŐDÉSI RENDELLENESSÉGEK ÉS SZERZETT VÉGTAGHIÁNYOK MOZGÁSNEVELÉSE 47
I. ÁLTALÁNOS ISMERETEK A VÉGTAGHIÁNY OKOZTA MOZGÁSKORLÁTOZOTTSÁGOK MOZGÁSNEVELÉSEHEZ 49
A) KLINIKAI TÜNETEK 49
B) A CSONKOLTAK VIZSGÁLATA 52
C) A MOZGÁSNEVELÉS ÁLTALÁNOS FELADATAI 52
1. A csonk kezelése, gondozása, alapvető higiénés teendők. Csonktorna 52
2. Művégtaggal ellátás 56
3. Az önellátás és önállóság kialakítása, a mindennapos tevékenységek gyakoroltatása, technikai adaptáció 59
4. Helyváltoztatás, járás közlekedés 65
5. Terhelhetőség, terhelés 71
6. A megváltozott statika és dinamika testtartási következményei 71
II. A VÉGTAGHIÁNY SÉRÜLÉSSPECIFIKUS MOZGÁSNEVELÉSE 73
A) MOZGÁSTERÁPIA (ÖSSZEFOGLALÁS) 73
1. A csonk mozgásterápiája (részletezését lásd az általános részben) 73
2. A művégtagviselés előkészítése és használatának tanítása 73
B) VÉGTAGCSONKOLTAK ADAPTÁLT TESTNEVELÉSE ÉS SPORTJA 74
1. A felsővégtag-csonkoltak testneveléséről 74
2. Az alsóvégtag-csonkoltak testneveléséről 74
C) A MINDENNAPOS TEVÉKENYSÉGRE NEVELÉS, AZ ADL-FUNKCIÓK TANÍTÁSA 83
HARMADIK RÉSZ - PETYHÜDT BÉNULTAK MOZGÁSNEVELÉSE 87
I. ÁLTALÁNOS ISMERETEK 89
A) JELLEMZŐ KLINIKAI TÜNETEK 89
B) A PETYHÜDT BÉNULTAK MOZGÁSNEVELÉSI RÉSZFELADATAIT MEGHATÁROZÓ SPECIÁLIS VIZSGÁLATOK 90
C) A MOZGÁSNEVELÉS ÁLTALÁNOS FELADATAI 91
1. Közvetlen feladatok 91
2. A mozgásterápia felépítésének általános menete 91
3. A gyógyászati és korrekciós eszközök használata 92
II. AZ IDEGRENDSZERI SÉRÜLÉS LOKALIZÁCIÓJA SZERINT CSOPORTOSÍTOTT KÓRFORMÁK MOZGÁSNEVELÉSE 99
A) PERIFÉRIÁS IDEGEK KÁROSODÁSA UTÁNI GYAKORIBB BÉNULÁSOK MOZGÁSNEVELÉSE 99
B) A SZEGMENTÁLISAN ELHELYEZKEDŐ MOTONEURON- KÁROSODÁS MOZGÁSNEVELÉSE 102
C) AZ INTRAMEDULLÁRIS FOLYAMAT UTÁNI BÉNULÁSOK MOZGÁSNEVELÉSE 106
D) A GERINCVELŐ VELESZÜLETETT ÉS SZERZETT KÁROSODÁSAI OKOZTA LÉZIÓK KÖVETKEZMÉNYEI ÉS MOZGÁSNEVELÉSÜK 107
1. Myelodysplasia (a gerincvelő fejlődési zavarai) 107
2. Traumás gerincvelő-károsodások utáni állapotok 111
3. A gerincvelő-károsodottak egészségügyi gondozása és ellátása 120
E) MYOPATHIÁK 122
1. Dystrophia musculorum progressiva 122
2. Spinális izomatrófiák 126
NEGYEDIK RÉSZ - KORAI AGYKÁROSODÁSOK UTÁNI MOZGÁSRENDELLENESSÉGEK MOZGÁSNEVELÉSE
I. ÁLTALÁNOS ISMERETEK A KORAI AGYKÁROSODÁSOK OKOZTA MOZGÁS-RENDELLENESSÉGEK MOZGÁSNEVELÉSHEZ. 129
A) A KORAI AGYSÉRÜLÉS OKOZTA MOZGÁSZAVAROK ELEMZÉSE 132
1. A mozgászavar elemzése 132
2. A CP tüneteinek mozgásnevelési szempontú összefoglalása 134
B) A MOZGÁSNEVELÉS RÉSZFELADATAIT BEFOLYÁSOLÓ VIZSGÁLATOK
KOMPLEXITÁSA 136
1. Orvosi vizsgálat. A mozgásszervi károsodás, a diagnózis és klinikai tünetek felmérése 136
2. Gyógypedagógiai pszichológiai vizsgálatok és fejlesztés. A javaslatok jelentősége 136
3. A funkcionális képességek felmérése 137
4. A mozgásvizsgálat részletezése 137
II. MOZGÁSNEVELÉS MINT KOMPLEX TERÁPIÁS PROGRAM ÉS NEVELÉSI KONCEPCIÓ 141
A) A MOZGÁSNEVELÉS CÉLJA ÉS FELADATAI 141
B) MOZGÁSTERÁPIÁS MÓDSZEREK, MELYEK HATÁSSAL VANNAK A MOZGÁSNEVELÉS ESZKÖZRENDSZERÉNEK A KIALAKULÁSÁRA 142
1. A Bobath-módszer rövid áttekintése 143
2. A mozgásnevelés mint a módszerek kombinációja a cp-s gyermek fejlesztésében 145
3. A mozgásgyakorlás során alkalmazható gyakoribb segédeszközök 156
4. Egyéb terápiás eljárások 157
C) A CEREBRÁLPARETIKUS TANULÓK ADAPTÁLT TESTNEVELÉSE ÉS SPORTJA 162
1. Gimnasztikai, szabad-, kéziszer-, bordásfal-, pad- és természetes gyakorlatok 164
2. A torna főgyakorlatai 164
3. Testnevelési játékok 165
4. A sporttevékenység előkészítése. Rekreációs és versenyszerű sportágak. Sportjátékok - sportolás 166
D) A CEREBRALPARESIS ÉS A MINDENNAPOS TEVÉKENYSÉGRE NEVELÉS 170
III. VÁZLATOK A CP MOZGÁSNEVELÉSÉNEK EGYES FELADATAIHOZ 175
A) ÁLTALÁNOS SZEMPONTOK A CP-S GYERMEKEK MOZGÁSNEVELÉSI FOGLALKOZÁSAINAK FELÉPÍTÉSÉHEZ ÉS TARTALMÁHOZ 175
B) MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK 176
C) VÁZLATOK A SPECIÁLIS FELADATOK INTEGRÁLÁSÁHOZ 178
1. A légzés sajátosságai és a légzésgyakorlatok 178
2. Testtartás-korrekció 179
3. Manipuláció - eszközhasználat - játék 180
4. Kommunikációt elősegítő mozgásnevelési feladatok 180
5. Kiegészítés az ataxia mozgásterápiájához 181
6. Kiegészítés a spasztikus hemiplégia kezeléséhez 182
7. Minta az otthoni mozgásgyakorlásra 183
IV. CEREBRÁLPARETIKUS GYERMEKEK MOZGÁSNEVELÉSE (TÁBLÁZATOS ÖSSZEGFOGLALÁS) -
1. ALAPVETŐ TARTÁSI ÉS MOZGÁSI FUNKCIÓK 185
2. A MOZGÁSKOORDINÁCIÓ FEJLESZTÉSE J 85
3. HELYES LÉGZÉS 186
4. KONTRAKTÚRA-, DEFORMITÁSMEGELŐZÉS ÉS -ELLÁTÁS 186
5. ESZKÖZHASZNÁLAT, MANIPULÁCIÓ 187
6. TESTTARTÁS JAVÍTÁS 187
7. EGÉSZSÉGES ÉLETMÓDRA NEVELÉS 188
8. ÖNÁLLÓ ÉLETRE NEVELÉS 188
ÖTÖDIK RÉSZ - ORTOPÉDIAI ÉS EGYÉB KÓRFORMÁK 189
I. AZ ORTOPÉDIA KÖRÉBE SOROLHATÓ ELVÁLTOZÁSOK MOZGÁSNEVELÉSE 191
A) AZ ORTOPÉDIAI ELVÁLTOZÁSOK MOZGÁSVIZSGÁLATA ÉS A MOZGÁSNEVELÉS FELADATAINAK TERVEZÉSE 191
B) KORREKCIÓS ÉS GYÓGYÁSZATI SEGÉDESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA ÉS HASZNÁLATA 193
C) AZ ORTOPÉDIAI ELVÁLTOZÁSOK SÉRÜLÉSSPECIFIKUS MOZGÁSTERÁPIÁJA 194
1. Tartási rendellenességek és gerincdeformitások 194
2. Scheuermann-kór 202
3. Scoliosis 203
4. A nyak betegségei 205
5. Pectus excavatum 206
6. Pectus carinatum 207
7. Sprengel-féle deformitás 207
8. Scapula alata 207
9. Habituális vállficam 208
10. Epicondylitis humeri 208
11. Tendovaginitis crepitans 209
12. Alsóvégtag-rövidülés 209
13. A csípőízület elváltozásai és deformitásai 210
14. A térdízület és a lábszár deformitásai, betegségei 213
15. A láb betegségei és deformitásai 217
D) AZ ORTOPÉDIAI ELVÁLTOZÁSOK ADAPTÁLT TESTNEVELÉSE ÉS SPORTJA 218
I. A testnevelési mozgásanyag adaptálása a tartási rendellenességek, a gerinc és a mellkas ortopédiai elváltozásainál 218
2. A felsővégtag-rendellenességek és a testnevelési mozgásanyag adaptálása 219
3. Az alsó végtag ortopédiai elváltozásai és az adaptált testnevelési mozgásanyag 219
E) ADL-NEVELÉS GONDOZÁS 221
1. A testtartás-elváltozások nevelése, az ADL-funkciók tanítása 221
2. Az alsó végtagok ortopédiai elváltozásai és az ADL-funkciók tanítása. Nevelési feladatok 221
II. MOZGÁSNEVELÉS EGYÉB KÓRFORMÁK ESETÉBEN 223
1. Arthrogryposis multiplex congenita 223
2. Chondrodystrophia fetalis 228
3. Osteomyelitis utáni állapot 229
4. Osteogenesis imperfecta 230
5. Juvenilis rheumatoid arthritis 231
6. Hemofiliás eredetű mozgásszervrendszeri elváltozások 232
7. Arthrosisos ízületek 233
IRODALOMJEGYZÉK 234

Benczúr Miklósné

Benczúr Miklósné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Benczúr Miklósné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem