Előszó
Az egyetem alapfeladatai közé tartozik az oktatás és a kutatás. A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény ismét az egyetemek jogává tette a tudományos fokozatra való felkészítést és a doktori (PhD) fokozat odaítélését. A doktori képzés célja, hogy megfelelő formai keretek között a jövő követelményeinek megfelelő tudósnemzedéket neveljen, pontosabban, hogy megtanítsa a fiatalokat a tudomány művelésének fortélyaira. Szerencsés esetben a doktori diploma azt tanúsítja, hogy aki megszerezte, önálló kutatómunkára képes.
A tudomány világában a PhD, mint tudományos fokozat, értékjelző, azonban ez az érték függ attól, hogy hol, milyen közegben, azaz melyik egyetemen, kutatócsoportban szerezte az illető. Mindez természetesen a tudományos kollektíva véleményére alapozódik, és a minőséget ismeri el. Sokszor a karrier szempontjából is elengedhetetlen a PhD, azonban ez nem jelentheti azt, hogy a látszólagos kényszer a színvonal rovására menjen. Sokan éppen ezt, a minőséget, a színvonalat féltették az új rendszertől, azonban az elmúlt évek szerencsére bebizonyították, hogy tévedtek. Köszönhető ez a tehetséges hallgatók mellett elsősorban annak a lelkesedésnek, amellyel az egyetemek többsége az első perctől kezdve szervezte és működtette az iskolákat. így történt ez nálunk is. Nemzetközi hírű és tekintélyű tudósok, kiváló szakemberek irányítják doktoranduszainkat. Ennek ellenére a minőség megőrzése nem könnyű. A rendelkezésre álló rövid időn belül csak akkor lehetséges a feltételek teljesítése, ha nem csak a doktorandusz szorgalmas és tehetséges, hanem a munkájáért felelős témavezető is rendelkezik kellő publikációs aktivitással, valamint anyagilag támogatott tudományos témával. Természetesen előfordulhatnak kudarcok is, mindkét fél részéről. Néha szemrehányást kapunk, hogy túl nehezek a fokozatszerzés feltételei. Való igaz, a SOTE Doktori Tanácsa a kezdetektől olyan mércét állított diákjai és tanárai elé, amellyel a nemzetközi szintet, ezen keresztül az itt megszerzett diploma minél szélesebb elismerését és elismertségét szeretné biztosítani.
Meglehetősen nagy létszámú, ám nem hagyományos értelemben vett Iskola a mienk. Egyetemet frissen végzettek és évek óta állásban levők, egyedülállók és családosok, rendszeresen külföldi tanulmányúton levők és különböző okból halasztók egyaránt tagjai az iskolának, nem beszélve a külföldi hallgatókról. El lehet képzelni a problémák sokrétűségét, ami meglehetősen nagy empátiát, türelmet és munkát ró a Doktori Titkárság munkatársaira, akik igazán legjobb tudásuk szerint állnak a hallgatók rendelkezésére. A hallgatói összlétszám 500 körül mozog, amely a „kisebb" karokkal azonos nagyságrendű. Funkciójában a Doktori Iskola lényegében a karokhoz hasonló tevékenységet fejt ki. Nappali és levelező (azaz egész és részképzésben részt vevő) hallgatóink vannak. A kétféle képzési forma követelményei egyformák. Lehetőség van egyéni fokozatszerzésre is, ebben az esetben a jelölt már rendelkezik a tudományos fokozatnak azokkal a feltételeivel, amiket különben a képzés során lehet megszerezni.
Vissza