1.067.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

»...sem azé, aki fut...«

Ottlik Géza Iskola a határon című regénye a hagyomány, a prózapoétika, a hipertextualitás és a recepció tükrében

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Argumentum Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 301 oldal
Sorozatcím: Irodalomtörténeti füzetek
Kötetszám: 158
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 13 cm
ISBN: 963-446-364-9
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ottlik nemcsak elolvastat velünk egy könyvet, hanem megtanít bennünket új módon olvasni. Az Iskola bevezető része jelzi, elárulja, hogyan működik az Ottlik-szöveg. S főképpen azt árulja el, hogy a lényegről úgysem tudunk - legalábbis a megszokott módon, szavakkal - beszélni. Valaki ugyanis vagy érti, vagy nem érti a másik embert. A szó kísérlet, a megértés luxusa. A regény egésze ezért aztán nem tesz mást, mint kibontja, közérthetővé teszi a mások számára érthetetlen kódok jelentését: uszodalépcső, "Trieszti Öböl", Davos, szombathelyi országút, tanszerláda, szerecsendió, Tulp tanár anatómiája, "a szabadság enyhe mámora"...
Bébé és Szeredy arról dünnyögnek, miközben látszólag a fekvőszékekkel vannak elfoglalva, hogy a kettejük között megszokott (szó)jelentéseket a végtelen - de legalábbis negyvenezer évnyi - időben hipertextuálisan kutakodva tudják csak újradefiniálni. Barátjuk, Medve Gábor segítségével. Mert ha ama bizonyos, Gábor feljegyzéseit, kész szövegét (?) tartalmazó... Tovább

Fülszöveg

Ottlik nemcsak elolvastat velünk egy könyvet, hanem megtanít bennünket új módon olvasni. Az Iskola bevezető része jelzi, elárulja, hogyan működik az Ottlik-szöveg. S főképpen azt árulja el, hogy a lényegről úgysem tudunk - legalábbis a megszokott módon, szavakkal - beszélni. Valaki ugyanis vagy érti, vagy nem érti a másik embert. A szó kísérlet, a megértés luxusa. A regény egésze ezért aztán nem tesz mást, mint kibontja, közérthetővé teszi a mások számára érthetetlen kódok jelentését: uszodalépcső, "Trieszti Öböl", Davos, szombathelyi országút, tanszerláda, szerecsendió, Tulp tanár anatómiája, "a szabadság enyhe mámora"...
Bébé és Szeredy arról dünnyögnek, miközben látszólag a fekvőszékekkel vannak elfoglalva, hogy a kettejük között megszokott (szó)jelentéseket a végtelen - de legalábbis negyvenezer évnyi - időben hipertextuálisan kutakodva tudják csak újradefiniálni. Barátjuk, Medve Gábor segítségével. Mert ha ama bizonyos, Gábor feljegyzéseit, kész szövegét (?) tartalmazó iratcsomó megvan (és megvan), akkor lehet esély arra is, hogy "minden meglegyen", s ezért legvégül majd a válasz is megszülethessen Szeredy kérdésére. Ehhez más nem is szükséges, mint az időben szépen, lassan, de határozottan, rákövesült foszlányonként lefejtve a rétegeket, visszamenni 1923-ba. Az ösi eredettoposzok (határ, iskola, égbolt, víz - és "aki nézi mindezt") poétikai feldolgozása által ekként teremtődhet újjá a létezés - amúgy eleve adottnak tetsző - temporális világa egy regényben; de csak abban a regényben, amely "nemcsak szól valamiről", hanem inkább maga a "valami". Vissza

Tartalom

Előszó9
Bevezetés13
(Hipo)tézisek25
A (magyar) próza szöveghagyományai és az Iskola a határon31
A premodern ízlésirányok szövegképző tradíciója37
A modernség szöveghagyománya43
A rövidtörténet és az anekdota műfaji tradíciója54
A visszaemlékezés mint prózaforma59
Az Iskola "politikai", "ideologikus" olvasatának lehetőségeiről65
A regény poétikájának főbb vonásai73
Nyelv, történés75
Hallgatás és megszólalás; szó és szó nélküliség; rész és egész (Iskola, Buda)84
A műfaj97
A kompozíció poézise104
Narratív szintek és rétegek (Továbbélők, Iskola a határon, Buda)116
Temporalitás a határon138
A regénytér poétikai interpretációja (Iskola, Buda)149
Valóság és fikció reflexiója mint olvasatképző viszony162
A szöveg szimbolizálódása174
Hipertextuális jelentés- és szövegképzés190
A regényegész képszerűsége - Esterházy Péter "rajzlap"-ja192
Hipertextuális jelentésképzés, szövegalkotás és komponálás az Iskolában200
A Buda első évtizede: a posztmodern szövegképzés kiteljesítése felé - a kétpólusú recepció hullámverése közt?221
Befejezés233
Függelék
Recepció, kanonizáció, kultusz (1993-2003)237
Vezér Erzsébet: Irodalmi paródia. Kottlik Géza: Alreálisták a határon265
Felhasznált irodalom269

Fűzfa Balázs

Fűzfa Balázs műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Fűzfa Balázs könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem