1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Segédlet az iskolák környezeti nevelési programjának elkészítéséhez - CD-vel

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Oktatási Minisztérium
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 74 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: CD-melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Segédletet az Oktatási Minisztérium abból a célból jelenteti meg, hogy segítse az iskolák környezeti nevelési programjának a közoktatási törvény1 által megjelölt határidőre történő elkészítését.... Tovább

Előszó

A Segédletet az Oktatási Minisztérium abból a célból jelenteti meg, hogy segítse az iskolák környezeti nevelési programjának a közoktatási törvény1 által megjelölt határidőre történő elkészítését. A Minisztérium a kiadvány elkészítésével a KFPT - Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programigazgatóságot2 bízta meg - a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület és az Országos Közoktatási Intézet közreműködése mellett, összesen 13 közoktatási intézmény (általános iskola és középiskola) bevonásával. A kiadvány négy nagyobb fejezetet ölel fel. Az első részben bemutatásra kerül az egész világot átfogó ENSZ „Nevelés a fenntarthatóságért" évtizede programjától kezdve, a közoktatási törvény 2003. évi változtatásáig ívelő dokumentumsor, amely a környezeti nevelés és a fenntarthatóság érdekében történő oktató-nevelő munka iskolai megjelenésének szükségességét támasztja alá. Az elméleti alapokkal és a jogi háttérrel megismertető bevezető után a második fejezet gyakorlati megközelítéseket tartalmaz. Abban segíti az olvasót, hogy megtalálja a környezeti nevelési program - a tanintézmények előtt már jól ismert - pedagógiai programban elfoglalt helyét, elkészítésének javasolt lépéseit, ajánlott szerkesztési vázlatát stb.
Bizonyára akadnak olyan iskolák, amelyek egy közvetlenül követhető mintára támaszkodnának leginkább saját környezeti nevelési programjuk elkészítésekor. Számukra a harmadik fejezetben a budapesti Trefort Ágoston Gyakorló Iskola teljes iskolai környezeti nevelési programját mutatjuk be. Természetesen a közölt mintaprogramból mindenkinek körültekintően kell kiválasztania a számára könnyen értelmezhető, követhető és adaptálható részeket. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5
1. BEVEZETÉS 9
1.1 A környezeti nevelés fogalma 9
1.2 Az alapelveket szabályozó jogi háttér 10
1.3 A közoktatási stratégiai célok figyelembevétele 12
2. HOGYAN KÉSZÍTSÜK EL ISKOLÁNK KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAMJÁT? 14
2.1 A pedagógiai program és a környezeti nevelési program viszonya 14
2.2 A környezeti nevelési program elkészítésének javasolt lépései 15
2.3 A környezeti nevelési program javasolt témái, elemei 17
2.4 Javaslatok, megjegyzések a tartalmi vázlat egyes pontjaihoz 18
3. EGY TELJES ISKOLAI KÖRNYEZETI NEVELÉSI MINTAPROGRAM 24
3.1 A környezeti nevelési program elkészítésének alapjai 24
3.1.1 Az iskolai környezeti nevelés törvényi háttere 24
3.1.2 Helyzetelemzés, helyzetkép 25
3.1.3 Erőforrások 28
3.2 Alapelvek, jövőkép, célok 32
3.2.1 Alapelvek, jövőkép 32
3.2.2 Konkrét célok 35
3.3 Tanulásszervezési és tartalmi keretek 36
3.4 Módszerek 37
3.5 Taneszközök 38
3.6 Iskolai környezet 38
3.7 Kommunikáció 38
3.8 Minőségfejlesztés 39
3.9 Továbbképzés 40
4. TOVÁBBI JAVASLATOK, ÖTLETEK, PÉLDÁK A KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAM EGYES FEJEZETEIHEZ 41
4.1 A környezeti nevelési program elkészítésének alapjai 41
4.1.1 Az iskolai környezeti nevelés törvényi háttere 41
4.1.2 Helyzetkép - az iskola belső helyzetképe, előélete 41
4.1.3 Erőforrások 43
4.2 Jövőkép - alapelvek és célok 46
4.2.1 Általános, hosszú távú cél 46
4.2.2 Az iskola jövőképe 46
4.2.3 Alapelvek, értékek, szemlélet 47
4.2.4 Rövid távú célok, feladatok és sikerkritériumok 48
4.2.5 A szakképzés szempontjainak beépítése 50
4.2.6 A speciális nevelési módszereket igénylő gyerekek környezeti nevelése 51
4.3 Tanulásszervezési és tartalmi keretek 51
4.3.1 Helyi értékek és problémák megjelenése a tanórai tevékenységben 51
4.3.2 Hagyományos tanórai foglalkozások 54
4.3.3 Nem hagyományos tanórai és tanórán kívüli komplex foglalkozások 64
4.3.4 A városi környezeti nevelés komplex gondolata 66
4.4 Módszerek 67
4.4.1 A környezeti nevelésben használható módszerek gyűjteménye 67
4.5 Taneszközök 69
4.6 Az iskola épületének helyzetképe, a javulást szolgáló célok és a változást segítő feladatok 69
5. AZ EGYES MINTAPROGRAMOK KÉSZÍTŐI, S INTÉZMÉNYEIK 71
6. AJÁNLOTT IRODALOM 72
7. HASZNOS HONLAPOK 73
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem