1.044.810

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Segédlet az iskolai egészségnevelési, egészségfejlesztési program elkészítéséhez

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Oktatási Minisztérium
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 64 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Oktatási Minisztérium a Segédlet megjelentetésével segíteni kívánja az iskolák egészségnevelési és egészségfejlesztési programjának elkészítését. Az egészségfejlesztés elvi kérdéseit tárgyaló... Tovább

Előszó

Az Oktatási Minisztérium a Segédlet megjelentetésével segíteni kívánja az iskolák egészségnevelési és egészségfejlesztési programjának elkészítését. Az egészségfejlesztés elvi kérdéseit tárgyaló kiadványunkat a továbbiakban követni fogják a gyakorlati munkát közvetlenül segítő módszertani anyagok, amelyek az OM honlapján lesznek olvashatók.
A kiadvány felhasználói megismerhetik a téma elméleti alapjait, több ágazatra kiterjedő jogszabályi hátterét, és ajánlásokat, ötleteket kapnak a napi iskolai gyakorlathoz. Áttekintést kap az olvasó az egészségnevelési program pedagógiai programban elfoglalt helyéről, elkészítésének javasolt lépéseiről.
Bizonyára nagy számban akadnak olyan iskolák, amelyek saját egészségnevelési programjuk elkészítésekor szívesen támaszkodnának egy közvetlenül követhető mintára. Ilyet, vagyis kész egészségnevelési programot nem mellékelünk az anyaghoz, de egy vázlatot igen, amelynek segítségével, az iskolában elkészülő programterv fejezeteit tartalommal kitöltve elkészíthetik a helyi viszonyokhoz, igényekhez, lehetőségekhez alkalmazkodó feladattervet.
A cél az, hogy minden iskola a saját települési-iskolahasználói köréhez, a helyi adottságokhoz és a felkészültségéhez igazodó egészségnevelési feladatokat fogalmazzon meg, és a saját programját valósítsa meg. Jó munkát, és a kidolgozott program megvalósításához sok sikert kívánunk!
Budapest,
2004. április Vissza

Tartalom

Elősző 5
A segédlet célja 6
Jogszabályi háttér 6
Elméleti háttér 7
Egészségfejlesztő iskola 7
az iskolai egészségfejlesztés módszerei 8
Miért jó az iskolának, ha kimunkált stratégiai elképzelése van az
egészségfejlesztésről, az egészségnevelésről valamint a prevencióról? 8
Mi az egészség? 9
Mi az egészségfejlesztés? 9
A prevenció (megelőzés) területei 10
Miért az iskola az egészségfejlesztés egyik legfontosabb színtere? 11
Az egészséget támogató társadalompolitika kialakítása 12
az egészségesebb életmód kialakítására irányuló módszerek 12
Hagyományos egészségnevelés, felvilágosítás 12
Rizikócsoportos megközelítés 13
Érzelmi intelligenciát, társas kompetenciákat, alkalmazkodást
fokozó beavatkozások 14
Kortárshatások az egészségfejlesztésben 15
Színtér programok (egészséges iskolák, óvodák stb.) 16
Közösségi alapú komplex egészségfejlesztő programok 17
Gyakorlati megfontolások 18
Egészségfejlesztési stratégia tervezése 19
Problémafeltárás - helyzetértékelés, miért van erre szükség,
melyek a lehetséges technikák? 20
Egy lehetséges szükségletfelmérő módszer leírása 20
A programkészítési folyamat egyes lépései 22
Előkészítő szakaszok 22
Szerepvállalás deklarálása 22
Egészségfejlesztő team létrehozása, a tantestület részvétele,
továbbképzés 22
Segítő kapcsolatok partneri csatornáinak feltérképezése 24
Segítő kapcsolatok színterei és kapcsolódási pontok 24
Szülők (család) 24
Iskolaszék, szülői munkaközösség, szülői szervezet(ek) 24
Iskolaorvos, háziorvos, védőnő 25
Iskolapszichológus 26
Gyermekjóléti szolgálatok, nevelési tanácsadók, családsegítők 27
Az ÁNTSZ megyei intézeteinek egészségfejlesztési szakemberei
és más egészségügyi intézmények, szervezetek 27
Rendvédelmi szervek 27
Kábítószerügyi Egyeztető Fórum-ok (KEF) szerepe 27
Tájékozódás az érintettek körében 28
Szülők 28
Diákok 28
Iskolai alkalmazottak, pedagógusok 28
Attitűd (viszonyulás) vizsgálata 29
Elemzési, információgyűjtési területek 29
az egészségnevelési program megtervezése 30
Az egészségnevelés iskolai területei 31
Iskolai programok 33
Tanórai foglalkozások 33
Tanórán kívüli foglalkozások. 34
Tájékoztató fórumok 34
Iskolán kívüli rendezvények 35
Módszerek 35
Ajánlás a mindennapos iskolai testedzés program elkészítéséhez 36
Melléklet 40
Értékelés, újabb célkitűzés 40
SWOT-elemzés 43
SMART elv 51
Kérdőív 53
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Segédlet az iskolai egészségnevelési, egészségfejlesztési program elkészítéséhez
Állapot:
980 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba