Előszó
A segédkönyv a fuvardíj kiszámításával foglalkozó dolgozók munkájának megkönnyítésére szolgál.
Az egyes táblázatokban feltüntetett adatok a fuvaroztatókkal szemben, illetőleg a fuvaroztatók részéről a vasúttal szemben hivatkozási alapul nem szolgálnak. Vitás esetekben a díjszabásokban foglalt határozmányok a mérvadók.
Az 1. táblázat a belföldi forgalomban,
a 2. táblázat a nemzetközi forgalomban
teheráruként feladott azokra az 1-4. áruosztályba tartozó kocsirakományú küldeményekre tartalmaz kilométer övezetenként kiszámított kész fuvardíjakat, amelyeknél a Magyar Vasúti Árudíjszabás II. rész határozmányai szerint a „B" jelű díjtételeket kellett alkalmazni és amelyek fuvarozásához 11-60, 70, 80, 81, 82 és 83 egész tonna illetőleg 12,5-31,5 tonna feliratozott vagy felkerekített terhelési határú kocsit használtak fel. Ha a küldemény fuvarozásához felhasznált kocsi terhelési határa a táblázatban nem szerepel (pl. 48,5 vagy 84 stb. tonna) vagy a fuvarozás ellenértékét a Magyar Vasúti Árudíjszabás II. rész határozmányai szerint az „A" jelű díjtételek alapján kell megállapítani, a fuvardíjakat a díjszabásban foglaltaknak megfelelően esetenként ki kell számítani.
A 3. táblázat a szabadon feladott élő állatküldeményekre tartalmaz kilométerövezetenként kiszámított kész fuvardíjakat a következők szerint:
az I. jelű díjtétel alapján, ha a fuvarozáshoz 15-38 m2 felkerekített rakterületű kocsit,
a II. jelű díjtétel alapján, ha a fuvarozáshoz 33-60 m2 felkerekített rakterületű kocsit használtak fel.
Ha a fuvarozás olyan felkerekített rakterületű kocsiban történik, amelynek számértéke a táblázatban nincs felvéve, a fuvardíjat a Magyar Vasúti Árudíjszabás II. rész határozmányai alapján esetenként ki kell számítani.
A 4. táblázat azokban az esetekben nyújt segítséget, amikor a kocsi térfogati kihasználásának igazolása szempontjából a küldemény súlyának, illetőleg korlátozott tengelynyomású vonalakon fuvarozásra kerülő küldeményeknél a vasút által közölt berakható árumennyiség súlyának a fuvarozáshoz felhasznált kocsi terhelési határához viszonyított százalékos alakulását kell megvizsgálni. A táblázat az 1-4. áruosztály szerint figyelembe jövő 30, 50, 70 és 90 százalékos számértékeket kilogramban kifejezve tartalmazza mindazokra a terhelési határú kocsikra, amelyekre az 1. és 2. táblázatokban a „B" jelű díjtételek alapján kiszámított kész fuvardíjak találhatók.
Vissza