Előszó
Az általános iskolai osztályfőnöki órák megtartásához készített segédanyagban több mint 10 éves osztályfőnöki és munkaközösségvezetői tapasztalatainkat gyűjtöttük össze és adjuk közre.
Magunk is átéltük a pályakezdő osztályfőnökök nehéz helyzetét, azt, hogy a főiskolán nem kaptunk kellő gyakorlati segítséget az osztályfőnöki órák megtartásához. Ezért összeállításunkat elsősorban a kezdő kollégáknak szánjuk.
Az osztályfőnöki órák megtartásához kevés gyakorlati útmutatást ad a pedagógiai szakirodalom is.
Az ajánlott témák szabad megválasztása és feldolgozása változó korunkban még a tapasztalt pedagógusokat is elbizonytalanítja.
A lelkiismeretes osztályfőnöknek az említett okok miatt nagyon alapos és sokirányú kutató- és gyűjtőmunkát kell végeznie, ami rendkívül időigényes.
Kiadványunkkal mindezeken a gondokon szeretnénk segíteni.
Valamennyi osztály számára 36 órában készítettünk óraleírást, meghatározva a nevelési célokat és az előzetes feladatokat. A leírásokban módszereket és közlendő ismereteket fogalmaztunk meg. A témától függően a módszer vagy az ismeret leírása kapott nagyobb hangsúlyt. Osztályonként 2 órát aktuális téma feldolgozására szabadon hagytunk. Ezeken az osztályfőnököknek lehetőségük lesz osztályuk speciális gondjainak megvitatására, vagy a tanulók által javasolt témák feldolgozására. Ezeknek az aktuális témájú óráknak a helye az osztályfőnökök által szabadon meghatározható.
Az órák feldolgozásában figyelembe vettük a tanulók iskolában vagy azon kívül szerzett előzetes ismereteit, életkori sajátosságait.
Ügyeljünk arra, hogy évfolyamonként koncentrikusan bővüljenek a témában szerzett ismeretek, és a tanulók lehetőség szerint tevékenységek közben sajátítsák el azokat.
Kiadványunk az órák megtartásának egy lehetséges módját tartalmazza a számtalan változat közül. Éppen ezért gondolatébresztőnek, ötletadónak, továbbgondolásra késztetőnek szánjuk.
Vissza