Előszó
Részlet a könyvből:
A PÁRTPROPAGANDA PEDAGÓGIAI-LÉLEKTANI MEGALAPOZÁSA
A pártoktatás (és általában a mozgalmi oktatás) a felnőttek oktatásának része: a felnőttek politikai-világnézeti...
Tovább
Előszó
Részlet a könyvből:
A PÁRTPROPAGANDA PEDAGÓGIAI-LÉLEKTANI MEGALAPOZÁSA
A pártoktatás (és általában a mozgalmi oktatás) a felnőttek oktatásának része: a felnőttek politikai-világnézeti oktatása és nevelése. A pártoktató (propagandista) nem végezhet eredményes munkát, ha nem számol a felnőttek oktatásának sajátos vonásaival, azokkal a tényezőkkel, amelyek a felnőttek oktatását a fiatalok és a gyermekek oktatásától megkülönböztetik. A legfontosabbak egyike ezek közül a sajátosságok közül az, hogy a felnőtt céltudatosan tanul. A felnőtt önálló ember, meggondolja, hogy mit tegyen és mit ne tegyen; ha tanulásról van szó, számol az elérhető eredménnyel és összeveti azt a tanulásra fordított idővel és fáradsággal. Az állami oktatásban való részvétel esetén a számadás egyszerű: az eredményes vizsgák után meghatározott munkakörre jogosító bizonyítványt vagy oklevelet kap. A mozgalmi oktatás eredménye nem kisebb, de kevésbé kézzelfogható; a politikai és világnézeti szilárdság, tájékozottság, tudás lehet követelmény, de ezt (igen helyesen) nem írással, hanem magatartással, cselekvéssel kell bizonyítani. Ezért a mozgalmi oktatásban különös gondot kell fordítani arra, hogy a résztvevők érezzék: hasznos, fontos, igaz ismereteket kapnak, amelyek elsajátítása megéri a tanulással járó erőfeszítést. Másik sajátossága a felnőttnek a gyerekkel szemben, hogy ismeretei sokoldalúbbak, gazdagabbak, és ezek zömét a gyakorlatból szerezte, élettapasztalataiból szűrte le. Ez részben könnyíti, részben nehezíti az oktató munkáját. Könnyíti, mert a tanítás folyamatában támaszkodhat ezekre a tapasztalatokra. Nehezíti, mert a felnőttek tudatában nem csak helyes, pontos, igaz ismeretek vannak, hanem hamis, pontatlan, téves nézetek és előítéletek is. Ezeket leküzdeni, megcáfolni, a tudatból kiszorítani nem könnyű, mert a felnőtt úgy véli, hogy ezeket „az élet igazolta", s ezért több-kevesebb makacssággal ragaszkodik vélt igazához. Az állami (szakmai) oktatás tantárgyainál ritkábban akad ilyen ütközés, és a bizonyítás sem okoz különösebb nehézséget.
Vissza