Fülszöveg
„Minél távolabb áll egy jel attól, amit kifejez, annál jobban ábrázolja azt" Bábjátékos nemigen lelhet ennél nagyobb bölcsességre,, amit Séd Teréz egész élete munkásságával igazol vissza.
A ma már közismert játszóház nem létezne nélküle. A bábos előadások elé szervezett, többnyire szabadtéri, néha gyermekseregeket (és a velük együtt érkező szülőket) megmozgató kézműves tevékenységek örököse ez az intézmény. Sok mai utód Terike figurái sokadik klónját úgy viszi be az óvodába, az iskolába, a kultúrház! gyermekfoglalkozásokra, hogy nem is sejti, kinek köszönheti, kihez kapcsolja a ragyogó ötletet. Mert önzetlen szerénységgel mindent szétosztott, semmit nem védetett le, S így tesz ma is.
Nélküle nem terjedt volna úgy és olyan ütemben a természetes anyagok használata, a tárgyjáték alapját jelentő „hulladékhasznosítás", az egyszerű és mégis kifejező alapformák tisztelete. Nem szabadultunk volna meg olyan gyorsan a demagóg szocreál bábgiccsektői, lassabban fogadtuk volna be az anyag és...
Tovább
Fülszöveg
„Minél távolabb áll egy jel attól, amit kifejez, annál jobban ábrázolja azt" Bábjátékos nemigen lelhet ennél nagyobb bölcsességre,, amit Séd Teréz egész élete munkásságával igazol vissza.
A ma már közismert játszóház nem létezne nélküle. A bábos előadások elé szervezett, többnyire szabadtéri, néha gyermekseregeket (és a velük együtt érkező szülőket) megmozgató kézműves tevékenységek örököse ez az intézmény. Sok mai utód Terike figurái sokadik klónját úgy viszi be az óvodába, az iskolába, a kultúrház! gyermekfoglalkozásokra, hogy nem is sejti, kinek köszönheti, kihez kapcsolja a ragyogó ötletet. Mert önzetlen szerénységgel mindent szétosztott, semmit nem védetett le, S így tesz ma is.
Nélküle nem terjedt volna úgy és olyan ütemben a természetes anyagok használata, a tárgyjáték alapját jelentő „hulladékhasznosítás", az egyszerű és mégis kifejező alapformák tisztelete. Nem szabadultunk volna meg olyan gyorsan a demagóg szocreál bábgiccsektői, lassabban fogadtuk volna be az anyag és a forma helyes értelmezésére támaszkodó műfaji törvényeket. Ő a yO(. századi magyar kultúrtörténet nagymoguljai tanítványának, munkatársának, követének mondhatja magát. Tisztességgel élt és nem visszaélt ezzel az egyedülálló éíetajándékkal.
Mert Séd Teréz minden poszton - ezek között is a fénykorát élő Népművelési Intézet volt a légfontosabb - a lényeges dolgok közkinccsé; tételén tüsténkedett. Fáradhatatlan munkatársként járta az országot. Elment a l^ávplabbi faluba is, ha ott egy bábcsopórtvezetönek támaszra volt szüksége, vagy Ö maga bíztató ijövőt látott a pálya elején tártó kezdőben. Séd Teréz éles szemmel és patikatiszta értékítélettel megáldott képzőművész, pedagógus, szervezőzseni és persze pótolhatatlan bábmágus.
Lakása egy olyan szezám, amit talán az ezeregy éjszaka meséibe lehetne méltón beleképzelni. „Ez itten a varáÉs-ól, hol a gyerek varázso/'- hangzik a tréfás mottó, ami egyben hitvallása is. Ebből a kötetből talán megsejthető, hogy miféle út és hogyan vezet el a gyerekek tisztaszívű és hasznos neveléséhez.
Szentirmai László
Vissza