1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A grafikai technikák

A fametszettől a szitanyomásig

Szerző
Lektor
Fotózta
Kapcsolódó személy
Budapest
Kiadó: Tan-Grafix Művészeti Szolgáltató és Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 181 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 21 cm
ISBN: 963-9091-05-7
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, reprodukciókkal gazdagon illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a tankönyv a nyomtatott grafika klasszikus technikáit, vagyis azokat a hagyományos eljárásokat ismerteti, amelyek az eredeti grafika tárgykörébe tartoznak, és így a nyomóforma kézi megmunkálását... Tovább

Előszó

Ez a tankönyv a nyomtatott grafika klasszikus technikáit, vagyis azokat a hagyományos eljárásokat ismerteti, amelyek az eredeti grafika tárgykörébe tartoznak, és így a nyomóforma kézi megmunkálását jelentik. Ezek a régen a nyomdaiparban is használt eljárások a technika korszerűsödésével sem tűntek el, hanem átkerültek a művészi grafikák sokszorosításának területére. Ez a tendencia napjainkban is megfigyelhető, hiszen a ma már széles körben alkalmazott elektronikus képfeldolgozás a jelenleg még korszerű fotoeljárásokat is lassan kiszorítja a nyomdaiparból.
A Makói Művésztelep megalapításától (1977), Magyarországon is létjogosultságot szereztek a klasszikus technikák mellett az új grafikai eljárások. A különféle új technikák (fotó, ofszet, ofszetlitográfia, manipulált nyomatok stb.) beépítése a sokszorosított alkotásokba nagy lendületet adott a hazai grafika fejlődésének.
Azonban figyelembe véve a művészeti középiskoláinkban jelenleg rendelkezésre álló technikai felszereltséget, ezekre a klasszikus eljárásokkal ma már vitathatatlanul egyenértékű technikákra könyvünk nem tér ki. (Kivétel a fotokémiai eljárások alkalmazása a heliogravürnél és a szitanyomásnál.)
Természetesen a technikai lehetőségek megváltozásával jogos érv szólna egy, az új eljárásokat is bemutató tankönyv mellett, amely ezeknek a technikáknak a művészi felhasználását ismertetné.
Szerencsére a nyomdaipari középiskolák számára kiadott szak-, illetve tankönyvekből a művészeti iskolákban képzett grafikusok is hasznos ismereteket szerezhetnek.
A sokszorosított művészi grafika történetéről, a több évszázados - néha évezredes - tapasztalatokról, a régi nyomtatási eljárásokról, művészi törekvésekről azonban minden grafikusnak legalább alapvető tudással kell rendelkeznie.
Csak ennek birtokában válik értelmezhetővé a mai fejlődés, a grafikai kifejező eszközök egyre gyorsabb változása, egyre sokszínűbb alkalmazása, valamint az új kifejezési formák kialakulása.
A történeti áttekintésben - annak mindig a végén - rövid szövegrészben térek ki a magyar művészi grafika legjelentősebb alkotóira, néhány olyan kortárs művészt is megemlítve, akiknek művei reprezentálják az éppen tárgyalt nyomtatási eljárást. Talán ez volt a legnehezebb feladat, mivel a magyar grafika oly sok kiváló művésszel büszkélkedhet, hogy tulajdonképpen egy teljes könyv lapjait is megtölthetné a méltatásuk.
A könyv terjedelme azonban korlátozott, másfelől feladata alapvetően és elsősorban a technikák ismertetése volt. Következésképpen számos olyan kiváló hazai művész neve nem kerülhetett megemlítésre, akik kitűnő alkotásaikkal méltán vívták (vívják) ki, hogy a mai fiatal művészgeneráció tanulmányaiban mint példaképek szerepeljenek.
Könyvünk a bibliográfia címszó alatt minden esetre tartalmazza azokat a forrásmunkákat, amelyekből a magyar művészi grafika története és a magyar művészek munkássága is részletesebben nyomon követhető. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 11
A GRAFIKAI ALKOTÁSOK CSOPORTOSÍTÁSÁNAK ALAPELVEI 13
A rendeltetés és az alkotói szándék szerint 13
Eredeti grafika 13
Eredeti reprodukció 17
Reprodukciós grafika 17
Szabad grafika vagy képgrafika 17
Alkalmazott grafika 18
A nyomóforma megmunkálásának módja szerint 19
Mechanikus eljárások 19
Maratott (kémiai) eljárások 19
A nyomtatás módja szerint 19
Magasnyomás 19
Mélynyomás 19
Síknyomás 19
Szitanyomás 19
A NYOMÓPAPÍR 20
Történeti áttekintés 20
A vízjel 22
A művészi technikáknak megfelelő papírok 23
Fametszet, linóleummetszet és egyéb magasnyomású technikák 23
Mélynyomású metszetek, karcok, és egyéb mélynyomású technikák 23
Litográfia 23
Szitanyomás 23
A MŰVÉSZI MAGASNYOMÁS KLASSZIKUS TECHNIKÁI 24
Történeti áttekintés 25
Alapdúc 40
A dúc anyaga 40
A rajz átvitele 40
A metszés eszközei 40
A lapdúc-metszés technika) 41
A harántdúc (xilográfia) 41
A dúc anyaga 41
A rajz átvitele 42
A vésés eszközei 42
A harántdúc-vésés technikája 42
A tónusos fametszet 44
A linóleummetszet 44
A magasnyomású fémmetszetek 45
A cinkográfia 46
A magasnyomás különleges eljárásai 46
A magasnyomású eljárások festékezése és nyomtatása 47
A színes magasnyomás 49
A MŰVÉSZI MÉLYNYOMÁS KLASSZIKUS TECHNIKÁI 62
Mechanikus eljárások 63
Maratott eljárások 63
Történeti áttekintés 63
A rézmetszet 71
A lemez előkészítése 71
A rajz átvitelének módszerei 71
A metszés eszközei 71
A metszés technikája 72
Az acélmetszet 72
A hidegtű 73
A borzolás (mezzotinto) 74
A pontozásos metszet 75
A krétamodorú metszetek 76
A sajtolt vagy poncolt metszet 77
A maratott eljárások 77
Történeti áttekintés 78
A rézkarc (vonalas karc) 90
A lemez előkészítése 90
A karcolás eszközei 91
A rajz felkarcolása 91
A vonalas karc maratása 92
Az akvatinta 93
A lágyalap (vernis-mou) 95
A színes lágyalap (zielográfia) 97
A repesztéses eljárás (reservage) 98
Negatív reservage technikák 99
A foltmaratás 99
A lavírozott technikák 100
A krétamodorú karcok 101
Törékeny alapon készült karcok 102
A heliogravür 102
A mélynyomófestékekről 103
A mélynyomású lemezek festékezése 103
A mélynyomású lemezek nyomtatása 104
A színes mélynyomás 106
A MŰVÉSZI SÍKNYOMÁS (LITOGRÁFIA) KLASSZIKUS TECHNIKÁI 117
Történeti áttekintés 118
A litográfia (kőrajz) 124
A kő előkészítése 124
A kő szemcsézése 124
A kő érzékenyítése 125
A kő megrajzolása 125
A rajzolás anyagai 125
A krétalitográfia 126
A toll-litográfia 127
Tustechnikák 127
A kaparásos technika 128
Az átnyomásos litográfia (autográfia) 129
A tónusos litográfia 130
Az alányomás 130
A színes litográfia 131
Az algráfia 132
A litográfia preparálásának anyagai 132
A kő felfestékezése 133
A nyomtatás 133
A rajz javítása 134
A rajz magasra maratása 134
A SZITANYOMÁS (SZERIGRÁFIA) 146
A szitanyomtatás alkalmazási területei 147
A szitanyomtatás előnyei 148
A szitanyomtatás hátrányai 148
Szitanyomó formák készítése 150
A szitanyomó keretek 150
A szitaszövetek anyaga 150
A szövés módja 150
A szitaszövet finomsága 150
Számozás 151
A szitaszövet felfeszítése 151
A felfeszített szitaszövet tisztítása és előkészítése 152
Sablonkészítő eljárások 153
Kézisablonok (kifestősablonok) 153
Kivágósablonok 153
Fotokémiai sablonkészítés 153
Fotoemulziók eltávolítása és a szita újrafelhasználása 156
A nyomtatás eszközei 157
A nyomtatás anyagai 158
A nyomtatás 158
A MONOTÍPIA 165
KÜLÖNLEGES GRAFIKAI ELJÁRÁSOK 167
Kombinált technikák 167
Strukturális grafika 167
Aktív technika 167
A KÉPGRAFIKAI SZABÁLYOZÓ 168
Egyedi rajzok 168
Sokszorosított grafikai lapok 168
A kisgrafikai alkotások nemzetközi műfaj-jelzései 171
FÜGGELÉK 173
A könyvben szereplő művészek neveinek a magyar nyelvben meghonosodott helyes kiejtése 173
Ábrajegyzék 176
BIBLIOGRÁFIA 178
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem