Előszó
Részlet a könyvből:
"Új igények, új iskola Modern világunk egyre követelőbben igényli egy más fajta, az eddigiektől lényegesen eltérő elvárásoknak megfelelő iskola létrejöttét.
Az utóbbi évtizedek iskolamegújítási kísérletei és a különböző korszerűbb, egyéni tantervekkel dolgozó iskolák példája arra ösztönöz, hogy az iskoláról alkotott képünket mielőbb átformáljuk.
A ma iskolája felé megfogalmazódó új igényeket az utóbbi években bekövetkezett gazdasági és társadalmi változások indokolják. E téma megvilágításához Bagdy Emőke - Telkes József: "Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában" című művére, valamint Csapó Benő és Deme Tamás gondolataira hivatkozom.
A szerzők az iskola felé megjelenő új elvárások okát a családra nehezedő egyre nagyobb nyomásban látják (mindkét szülőre nehezedő munkavállalási kényszer, szülők életmódváltozása, ma már hozzátehetjük: a munkanélküliség fenyegetése stb.), s megjegyzik: "Statisztikai tény, hogy hazánkban minden hatodik iskolai tanuló esetében korrekciót (vagy terápiát) igénylő személyiségzavarral számolhatunk." (Bagdy-Telkes)
Okokként sorakoztatják még fel a szocializációs folyamat időtartamának és a kulturális rétegződésnek a növekedését, a kiscsoportok, kortársi közösségek kohéziós erejének gyengülését, a tárgyi értékek felértékelődését a humán értékekkel szemben, a szülő-gyermek és a nevelő-gyermek viszony kedvezőtlen változását.
Mindezek alapján az új típusú iskola felé a fejlesztő-oktató, ismeretátadó funkción kívül új igényként jelenik meg az edukatív-korrekciós (vagy terápiás) funkció, a zavarfelismerő-szűrő diagnoszta tevékenység, a családgondozói és a kifejezetten pszichoterápiás funkció.
Ebben a megközelítésben vázolják fel a szerzők a pedagóguspszichológus team, illetve mentálhygiénés team (pedagógus, pszichológus, orvos, családgondozó, gyámügyi szakértő) munkáján alapuló mentálhygiénés intézmény képét.
Az ilyenfajta iskolakép tudományelméleti aspektusát Csapó Benő 7 így fogalmazza meg: "A tudományok fejlődése felbátorította a hagyományosan kialakított rendet, megkülönböztethetetlenné tett hagyományosan különböző diszciplínákat, a technika fejlődése pedig egyben szükségtelenné tette a merev hierarchiát. ... Hasonló lehet a pedagógia mint tudomány létezésének értelme is. Sajátos módon rendezi egységbe a pszichológia, a szociológia, a szociálpszichológia stb. eredményeit."
Vissza