Fülszöveg
"Ama két fogalom, amely Sándor Balázs könyvének olvastán a zsidó keresztény világában eligazodni segít bennünket - a dogma-, illetőleg a liturgia-történet - maga is oly mértékben komplex és jelentéstelített, hogy a szerző által felkínált szellemi kaland inkább hasonlítható egyfajta hosszadalmas vándorláshoz, mintsem valamiféle rövid és kényelmes utazáshoz. Noha az iménti „világ" a maga földrajzi és kronológiai voltában is megjelenik a monográfia lapjain - elég, ha a könyvborítón látható két képre gondolunk, (az egyik a keleti végekről, az örmény, a másik pedig a nyugati, az ír keresztény kultúrkörből származik, ahol is az európai história hajnalán valamiféle teljességgel idegen múlt száll partra és veti meg a lábát a kopt szerzetesség révén) - Sándor Balázs eredendő törekvése az, hogy a történeti filológia eszközeivel is nagyszabású szellemi tablót hozzon létre. Egy dolog már az eljövendő kritikai recenzió ismerete nélkül is biztosnak látszik, az ugyanis, hogy manapság...
Tovább
Fülszöveg
"Ama két fogalom, amely Sándor Balázs könyvének olvastán a zsidó keresztény világában eligazodni segít bennünket - a dogma-, illetőleg a liturgia-történet - maga is oly mértékben komplex és jelentéstelített, hogy a szerző által felkínált szellemi kaland inkább hasonlítható egyfajta hosszadalmas vándorláshoz, mintsem valamiféle rövid és kényelmes utazáshoz. Noha az iménti „világ" a maga földrajzi és kronológiai voltában is megjelenik a monográfia lapjain - elég, ha a könyvborítón látható két képre gondolunk, (az egyik a keleti végekről, az örmény, a másik pedig a nyugati, az ír keresztény kultúrkörből származik, ahol is az európai história hajnalán valamiféle teljességgel idegen múlt száll partra és veti meg a lábát a kopt szerzetesség révén) - Sándor Balázs eredendő törekvése az, hogy a történeti filológia eszközeivel is nagyszabású szellemi tablót hozzon létre. Egy dolog már az eljövendő kritikai recenzió ismerete nélkül is biztosnak látszik, az ugyanis, hogy manapság Magyarországon az ókeresztény liturgia- és dogmatörténet vázlatával előrukkolni nem csupán alapos felkészültségre, hanem jóadag intellektuális bátorságra is vall."
RUGÁSI GYULA, az MTA doktora, egyetemi tanár - Budapest
"A SZERZŐ ISMERETANYAGA ÉS IGÉNYESSÉGE OLY NAGY, hogy igen messziről - néhol úgy tűnik, túl messziről - indul. Mindenesetre a szentháromságtani és krisztológiai dogmákat, azok minden dogmatörténeti vonatkozásával együtt, rendkívül alaposan ismerteti. Az ismeretterjesztő könyv és a tudományos kutatás számos értéke ötvöződik a vaskos írásban...
Újra csak rendkívül jó a krisztológiai dogma ismertetése. Didaktikus szempontból is igen szerencsés megoldások követik egymást. Remélhetőleg előbb-utóbb majd a felsőfokú oktatásban országszerte is felhasználhatók lesznek azok a táblázatok, amelyek a görög szövegből kiindulva vagy két szöveget egymással összehasonlítva teszik áttekinthetővé az egyébként igen bonyolult dogmatörténeti helyzetet."
Orosz Athanáz, görög katolikus szerzetespap, főiskolai teológiai tanár - Nyíregyháza
"E KÖNYV RÉVÉN MÉLYEBBEN MEGISMERJÜK ÖKUMENIKUS MÚLTUNKAT, jobban értjük jelenünket és nagyobb megértéssel lépünk a jövő felé. Az egyház egységét látjuk magunk előtt. Ehhez milyen sok tudás és milyen komoly interdiszciplináris kutatás vezet. Valamennyi magyar teológiai intézményünknek és tudós teológusunknak ajánlom tanulmányozásra."
Gaál Botond, az MTA doktora, református teológiai professzor - Debrecen.
Vissza