A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelem tanítása

Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 196 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: J11-837. A könyv 707 példányban jelent meg. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az emberi közösségek nagyon régóta emlékeznek életük fontos eseményeire, s ez az emlékezés nemzedékről nemzedékre hagyományozódik és gazdagodik. A hagyomány, a megőrzött történetek, a közös múlt... Tovább

Előszó

Az emberi közösségek nagyon régóta emlékeznek életük fontos eseményeire, s ez az emlékezés nemzedékről nemzedékre hagyományozódik és gazdagodik. A hagyomány, a megőrzött történetek, a közös múlt tudata alakította ki az összetartozás érzését, a közös összefogást. Ez adta a jelen magyarázatát, a jövővel kapcsolatos következtetéseket és törekvéseket is.
Az osztálytársadalom, szervezeteinek és intézményeinek kialakulásával, az írásbeliség terjedésével nemcsak a történelmi hagyománytudat gazdagodott, hanem annak társadalmi szerepe is megnőtt. A hatalmon levők megszervezték és intézményesítették a felhalmozódott és a társadalom életében nélkülözhetetlen kulturális értékek megőrzését és átadását a felnövő nemzedékek számára. Ezen belül gondoskodtak arról is, hogy a történeti hagyományban rejlő nevelési lehetőséget elsősorban a fennálló társadalmi rend és törekvései igazolására hasznosítsák. Az uralkodó ideológiai és politikai szempontok szerint válogatott és tendenciózusan előadott régi történetek mondanivalója tanulságul, szereplői tettekkel és jellemükkel példaként szolgáltak az adott társadalmi-politikai-világnézeti-erkölcsi rend erősítése érdekében. A történetek ilyen ideológiai és politikai célzatosságában természetesen gyakran tükröződtek a társadalmon, az uralkodó osztályon belüli ellentmondások és a hatalomért folytatott küzdelem ellentétes törekvései is. Gondoljunk pl. az antik görög nevelésre, vagy a polgári pedagógia és iskolarendszer különféle irányzataira. A történelemtanításban azonban - mint általában a nevelésben - közös az, hogy benne mindig valamilyen társadalmi meghatározottság, érdek és irányultság érvényesült. S ez az alapja mindenféle nyíltan megfogalmazott vagy burkoltabb, esetleg ki sem mondott nevelési célkitűzésnek. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
Az általános iskolai történelemtanítás tantervi programja10
Célok10
Feladatok14
A tantárgyi ismeretanyag18
Követelmények31
A történelemtanítás legfontosabb elvi kérdései33
Az oktatás, a képzés és a nevelés összefüggése és egysége a történelemtanításban33
A történelem megismerésének kérdései36
Tények, történetek39
A történelem tudományos és művészi tükrözése48
A tanulók történelmi ismereteinek forrásai53
A történelem tényeinek felfogása57
A gondolati megismerés64
A történelem lényegét kifejező gondolati formák (általános képzet, fogalom, ítélet)71
Sajátos képzési feladatok a történelemtanításban85
A nevelés kérdései a történelem-állampolgári ismeretek tanításában90
Az érzelmek szerepe a tantárgyi világnézeti-erkölcsi nevelésben90
A tantárgyi nevelési feladatok94
A tanulók személyiségének fejlődése és életkori-pszichikus sajátosságai98
A 10-12 évesek99
A 13-14 évesek103
A történelemtanítás gyakorlati kérdései106
A metodikai hagyomány és a korszerűség106
A történelemóra szerepe, főbb mozzanatai, típusai és munkaformái111
A történelemtanítás fontosabb órai módszerei és eszközei120
Az ismeretszerzés és alkalmazás módszerei és eszközei121
Az ismeretek megszilárdításának fokozatai és feladatai158
Az ellenőrzés és értékelés formái és módszerei161
A történelemtanár órán kívüli tevékenysége167
Felkészülés a történelemtanításra167
A történelemtanár önképzése és továbbképzése167
A történelemtanítás tervezése170
A történelmi szakkör173
A történelmi kirándulás, intézmény- és üzemlátogatás177
Tanulmányi verseny, vetélkedők180
A helytörténet181
A történelmi szertár és szaktanterem182
A történelemtanár feladatai az iskolában és a tudományos ismeretterjesztésben185
Felhasznált és ajánlott irodalom187
Tartalomjegyzék194
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem