Előszó
MEGNYITÓ
Sok szeretettel köszöntök mindenkit ezen a konferencián, melynek címe: Közoktatás és versenyképesség. Az Országos Közoktatási Intézet (OKI) konferenciáin már évek óta az iskola fejlesztésével, az oktatás világával foglalkozunk. Ebben a témakörben érintettük már az eredményesség, a hatékonyság, a minőség kérdéseit, a tanulás fejlesztésének a problémáit, az érettségi vizsga és a vizsgafejlesztés problémakörét, az idén pedig a versenyképességet választottuk témaként. Az indoklását egy kicsit messzebbről szeretném kezdeni. Mindannyian tudjuk, ez sokszor elhangzott már, hogy 2000-ben Lisszabonban az Európai Tanács ülésének résztvevői azt fogalmazták meg célként, hogy Európának 2010-re a világ legversenyképesebb térségévé kell válnia. Ez egy nagyon markáns célkijelölés, és bár tudjuk, ez talán nem fog maradéktalanul megvalósulni, mégis mindannyian ennek érdekében végezzük a munkánkat. Ezt a gondolatot ragadta meg az Új Magyarország Fejlesztési Terv is, amely átfogó stratégiai célkitűzésként a versenyképességet és a fenntarthatóságot nevezte meg. Ez azért nagyon fontos, mert a versenyképesség fogalma folyamatosan bővül, változik. Igyekszünk gondolkodni azon, mi mindent lehet ebbe beleérteni, ugyanakkor vigyáznunk kell arra, hogy a verseny közepette élhető világunk megmaradjon és a mikroközösségek is működjenek.
A versenyképesség összetett fogalom. Ez év februárjában - amikor elkezdtük ezt a konferenciát szakmailag előkészíteni - szembesültünk azzal, hogy nagyon sok mondanivalónk, kérdésünk van ezzel a témával kapcsolatban. Akkor döntöttünk úgy, hogy nem egy konferenciát szentelünk ennek a témának, hanem intézetünk másik, hagyományosnak számító rendezvényén, a gyulai konferencián is ezt a problémakört vitatjuk meg. A két rendezvény szervesen kapcsolódik egymáshoz: szeptemberben a Gyulán megrendezésre került 31 konferencián túlnyomó részt arról beszélgettünk a résztvevőkkel, mennyire versenyképesek az iskolák, a tanárok, az iskolavezetők, ezen a konferencián pedig elsősorban arról lesz szó, mitől lehetnek versenyképesek az oktatási rendszerből kilépő tanulók, illetve arról, hogyan tud az oktatás hozzájárulni a gazdaság versenyképességéhez. Mit várunk az oktatás világától? Milyen munkaerőt és milyen állampolgárt kell kibocsátania ahhoz, hogy az ország, illetve a nagyobb közösség, az Európai Unió elérje kitűzött céljait, azaz hogy növekedjen a versenyképessége?
Az Országos Közoktatási Intézet konferenciáinak az új ismeretek átadásán túl az is fontos célja, hogy konzultációt folytassunk önökkel, akik az iskola világából, a fenntartók, a szakmai szolgáltatók köréből érkeztek, közösen vitatva meg, hogyan tudunk egy-egy aktuális közoktatási kérdésben előrejutni. Az eddigi tapasztalatok mindig azt mutatták, hogy hihetetlen mennyiségű új tudás keletkezik abból a diskurzusból, ami a konferencián zajlik. Ezeket az új ismereteket, tapasztalatokat mindig igyekszünk a rendezvényt követő időszakban különböző fejlesztési feladataink megvalósítása során felhasználni, beépíteni. Éppen ezért a közoktatás és versenyképesség témakörében szervezett kétnapos találkozásunk szerkezetét úgynevezett műhelykonferencia jellegűre terveztük, azaz kevesebb a plenáris előadások száma, növekedett viszont az interaktív vitafórumokra szánt idő. így ma délelőtt előadásokat hallgatunk meg, melyek a téma átfogó kérdéseit tárgyalják, mintegy felvezetőül, bevezetőként szolgálva a későbbi konzultatív helyzetekhez. Délután már az önöké lesz a terep: öt vitafórumon vitathatják meg a felvetett kérdéseket. Holnap délelőtt a szak-
Vissza