Előszó
Közlekedésünk rohamos fejlődésével a gépkocsiközlekedés féladatai is egyre növekednek. A szocializmus építése során elsősorban a gépkocsifuvarozásra hárulnak azok a szállítási feladatok is, amelyek elvégzése a vasút, és így a népgazdaság szempontjából gazdaságtalannak bizonyulnak. Ahhoz, hogy a szállítás általában, s ezen a gépkocsival való szállítás gazdaságos legyen, a gépkocsiközlekedés önköltségének csökkentése és termelékenységének nagyfokú emelése szükséges
Ennek a célnak elérését a szervezési és egyéb intézkedések mellett nagymértékben elősegíti a javítási költség, az átfutási idő és a gépkocsik üzemképtelensége folytán kieső üzemidő csökkentése. J. gépkocsijavítás helyes módja csökkenti a munkaidőt, az anyagfelhasználást és ugyanakkor a jó minőségi munka az új gépkocsival egyenértékű javított gépkocsit ad a közlekedésnek.
A gépkocsiközlekedésnek felszabadulásunk óta bekövetkezett rohamos fejlődése maga mögött hagyta gépkocsijavító üzemeink és javító kádereink fejlődését. Fokozottan szükséges tehát, hogy ezt az elmaradást a korszerű, haladó szovjet tapasztalatok átvételével minél előbb behozzuk.
A Szovjetunió hatalmas gépkocsiipara és közlekedési szervezete lehetővé tette a szocialista állam céljainak megfelelő gépkocsi javítási rendszer és technológia kidolgozását, amely merőben különbözik a nagy gépkocsiiparral rendelkező kapitalista államok módszereitől.
Míg ez utóbbi államokban a gépkocsijavítás főleg a kopott alkatrészek cseréléséből áll, mert mind a gyáraknak, mind a javítóüzemeknek legfőbb érdeke, hogy a javításnál minél több új alkatrészt használjanak fel, addig a szocialista javítóipar éppen azt a célt tűzi ki maga elé, hogy miként lehet a legkisebb anyagfelhasználással az előbbivel egyenértékű munkát végezni.
Ha vizsgáljuk a kapitalista államok gépkocsi javítási utasításait, azokban alig néhány - és csak drága - alkatrész javítására találunk megállapított javítási lépcsőket, de még itt sincs kihasználva a méretezésből adódó teljes lehetőség. A szovjet gépkocsik javításánál - amint e könyvből is látható - a legtöbb alkatrész javítási lépcsőit az anyag legvégső kihasználási lehetőségéig kidolgozták. A javítási lépcsők rendszerének egyöntetű kidolgozásával lehetővé vált az összetartozó alkatrészek többszöri újrafelhasználása, ami a közlekedés egészét számításba véve egyrészt nagy anyagmegtakarítást, másrészt lényeges költségcsökkentést tesz lehetővé.
Vissza