Első előadás (Dornach, 1918. október 18.) | 10 |
A tudati impulzus felerősödése | |
Szimptomatológia: a külső események mögötti igazi valóság | |
A középkor egyetemes impulzusa: a római katolicizmus | |
Szimptomatológikus fordulópontok: a pápák Avignonba költözése 1309-ben, a templomos rend felszámolása, a mongol betörések, az Orleansi Szűz fellépése és a francia és angol nemzeti állam létrejötte | |
A Habsburg-ház felemelkedése | |
A városok kialakulása | |
Az angol parlamentarizmus: a tudati lélek impulzusa | |
Az orosz birodalom kialakulásának kezdetei | |
Anglia: inkább nemzeti árnyalatok, Franciaország: inkább személyes elemek | |
Az utóbbi forradalomhoz vezet, az előbbi a liberalizmushoz | |
A tudati lélek impulzusa Angliában: I. Jakab | |
Második előadás (Dornach, 1918. október 19.) | 32 |
Az újkor szimptomatológiája | |
Franciaország: az államiság megerősödése | |
Tündöklés és egyidejű hanyatlás: XIV. Lajos | |
A francia forradalom: a személyiség önállósodása | |
Zűrzavar a "szabadság, egyenlőség, testvériség" jelszó félreértése miatt | |
A forradalom lélek test nélkül, Napóleon: test lélek nélkül | |
A szabadkőművesség | |
A szocializmus három jellegzetes eleme: az osztályharc elmélete, az értéktöbblet-elmélet és a materialista történelem-szemlélet | |
Úrkori történelmi szimptóma: olyan helyzetek kialakulása, amelyek megoldhatatlan problémákká válnak | |
Harmadik előadás (Dornach, 1918. október 20.) | 55 |
Az újkori történelem jellegzetes szimptómái | |
A gépkorszak | |
A gyarmatosító törekvések jelentősége | |
A tudati lélek impulzusa eltörli az emberek közötti hagyományos differenciálódást | |
A természet megfigyelése és a kísérletezés | |
A kísérletek átültetése a szociális rendbe: a technika, ami halált hoz a modern életbe | |
A parlamentarizmus a személyiség kioltásához vezet | |
Korunk irányadó jellegzetessége: a születés és a halál titka | |
A tudati lélek korának értelme: az érzékfeletti impulzus élretörése | |
A gyógyulás útját a kozmikus összefüggésekben kell keresni | |
Negyedik előadás (Dornach, 1918. október 25.) | 74 |
A természettudományos gondolkodásmód történelmi jelentősége | |
A történelmi tények mögötti valóság helyes szemlélete az érzékfeletti elemhez vezet | |
Az orosz forradalom: új eszmék hatása, ugyanakkor a vezetők eszme-nélkülisége: nyomás és szívás-probléma | |
A proletariátus eszmevilága | |
A jövő útja: az emberek őszinte érdeklődése egymás iránt | |
A szociális élet összefüggése a születés és halál titkával | |
A gonosz kifejlődése az ember belső világában | |
Ötödik előadás (Dornach, 1998. október 26.) | 93 |
Érzékfeletti elemek a történelem-szemléletben | |
A gonosz misztériumának összefüggése a halállal és a golgotai misztériummal | |
A világmindenségben működő halálerők feladata: megadni az embernek a tudati lélek képességét | |
A gonosz erők nem azért működnek, hogy az embereket gonosszá tegyék, ez csak mellékhatás | |
Az emberek egymás iránti érdeklődésének kifejlődése négy különböző területen kell hogy megtörténjen | |
Hatodik előadás (Dornach, 1918. október 27.) | 111 |
Epizódszerű utalások "A szabadság filozófiája" új kiadásához | |
A szabadságnak a külső életben valódi impulzussá kell válnia | |
Az emberi individualitás végső célja: a szabad szellem | |
Az intuíció kifejlesztésével a gonosz hajlamok jóra fordíthatók | |
A szabadság tudománya etikai individualizmushoz vezet | |
Rudolf Steiner ilyen irányú kísérletei a "Magazin für Literatur" c. lappal, a szocialista munkásságnak tartott előadásokkal és a Teozófiai Társaságnál | |
Hetedik előadás (Dornach, 1918. november 1.) | 142 |
Epizódszerű utalások a "Goethe világnézete" új kiadásához | |
Miért lett a dornachi épület neve Goetheanum? | |
Németnek lenni német birodalomban és Ausztriában | |
A goetheanizmus lényege | |
Goethe intuitív természet-szemléletének művésszé válása | |
Goethe az igazi egyetem, a mai egyetemek alszanak | |
Nyolcadik előadás (Dornach, 1918. november 2.) | 159 |
Az Atlantisz utáni ötödik korszak vallástörténeti impulzusa | |
Három fejlődési áramlat kereszteződése az emberben: az egész emberiség az érzőlélek fejlesztésén dolgozik, az egyes ember a tudati lelket fejlesz ki és az egyes népek fejlettségi szintje is különböző | |
A Krisztus-impulzus differenciálódása: a Krisztus-nép és az egyházi nép | |
Poláris ellentét a jezsuitizmus és a goetheanizmus között | |
Kilencedik előadás (Dornach, 1918. november 3.) | 176 |
Az európai és a jelenkori impulzus | |
A Krisztus-impulzus hatása a három fejlődési áramlatra | |
Goethe vallásos érzületének kifejeződése a "Wilhelm Meister"-ben | |
Az arianizmus és az athanazianizmus | |
A páholy-nép | |
A Gál-áramlat | |
A szociális mozgalom egészséges fejlődésének alapja: testvériség a szociális struktúrában, szabadság a vallásos gondolkodásban és egyenlőség a megismerés területén | |
Jegyzetek | |