1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstörténeti szöveggyűjtemény

Előszó

Részlet a könyvből:
Attól kezdve, hogy a gyermek szót ért, a dajka, az anya, a nevelő és maga az atya is azon versengenek, hogy a lehető legderekabbá tegyék. Ezért minden tetténél és szavánál... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
Attól kezdve, hogy a gyermek szót ért, a dajka, az anya, a nevelő és maga az atya is azon versengenek, hogy a lehető legderekabbá tegyék. Ezért minden tetténél és szavánál figyelmeztetik és rámutatnak: íme, ez helyes cselekedet volt, az helytelen; ez szép, az rút; ez istennek tetsző, az bűnös; ezt tedd, azt kerüld. Azt szeretnék elérni, hogy önként engedelmeskedjék; de ha nem engedelmeskedik, fenyegetésekkel és verésekkel térítik az egyenes útra, éppen úgy, mint ahogyan az ember egy meghajlított és meggörbített fadarabot kiegyenesít. Ezután iskolába küldik; a tanítótól elvárják, hogy jóval több gondot fordítson a gyermek helyes magatartására, mint az elemi ismeretekre és a kitharajátékra. A tanítók meg is felelnek ennek a kívánságnak, és miután a gyermek megtanulta a betűvetést, s már annyira vitte, hogy az írott szöveget is úgy érti, mint azelőtt a beszédet, kezükbe adják a nagy költők költeményeit, hogy ezekkel is megismerkedjenek. Sőt, e költeményeket könyv nélkül is megtanultatják velük, hiszen számos erkölcsi tanulságot meríthetnek belőlük, ezen kívül pedig a régmúlt idők kiváló fiainak viselt dolgaiból, valamint azok magasztaló dicséretéből is okulhatnak. így olyan példák állnak a gyermek előtt, amelyek becsvágyát felkeltvén, utánzásra serkentik, és arra buzdítják, hogy törekedjék hozzájuk hasonlóvá lenni. A kitharajáték tanítói ugyancsak hasonló célokat akarnak elérni: a józan mérséklet erényét ápolják, és arra ügyelnek, hogy az i^ak rossz útra ne térjenek. Ezenkívül, amikor a növendékek megtanultak már a kitharán játszani, másfajta kiváló költők: lírikusok verseivel ismertetik meg őket, amelyek kitharakisérettel való előadásra meg is zenésítenek. Minden törekvésük arra irányul, hogy a ritmusokat és harmóniákat szilárdan bevéssék a gyermek lelkébe, hogy megfékezettebbek legyenek, és hogy ritmikusabbakká, valamint harmonikusabbakká válván jobban meg tudjanak felelni a beszéd és a cselekvés kötelezettségének. Mert az egész emberi életnek szüksége van ritmusra és harmóniára. E mellett még a tomamesterhez is elküldik a gyermeket, hogy teste edzettebbé válván, segítségére lehessen a már helyes irányba fordított erkölcsi belátásnak, hogy később testi gyengeség miatt a háborúban vagy a gyakorlati élet más terén a gyáva ember szerepére ne vállalkozzék. És minél többet tehet egy szülő, annál többet nyújt gyermekének a nevelés terén. A legtöbbet pedig a leggazdagabbak tehetik, ezért az ő gyermekeik azok, akik a velük egykorúak közül a legkorábban kezdenek iskolába járni, és legkésőbben fejezik be tanulmányaikat. Miután pedig elhagyják az iskolát, az állam parancsára meg kell ismerkedniök a törvénnyel, hogy szerintük rendezzék be életüket és cselekedeteiket ne kényük-kedvük szerint irányítsák. Mint ahogy a tanítók is úgy adják a viasztáblát az írásban még járatlan gyermek elé, hogy palavesszővel előre megvonalazzák, kényszerítve őt, hogy írását a sorokkal vezettesse, az állam is törvényeket ír elő - régi idők derék törvényhozóinak találmánya ez - , követelésükre kényszerítve uralkodókat és alattvalókat. Azt, aki túlteszi magát rajtuk, megbünteti; és a büntetés neve tinálatok is, mint sokhelyütt másutt: helyes útra térítés, minthogy a törvény mutatja meg a helyes utat. Amikor hát mind a magánéletben, mind pedig a közéletben ily nagy gondot fordítunk az erény ápolására, kell-e még csodálkoznod és kételkednek, Szókratész, ha azt állítom, hogy az erény tanítható? Nem, ezen valóban nem kell csodálkozni: jóval csodálatosabb lenne, ha nem lenne tanítható. Vissza

Tartalom

SZEMELVÉNYEK AZ EGYETEMES NEVELÉSTÖRTÉNETBŐL 5
PLATÓN: 7
PRÓTAGORASZ (AZ ATHÉNI NEVELÉSRŐL) 7
AZ ÁLLAM 8
ARISZTOTELÉSZ: 13
POLITIKA 13
QUINTILIANUS: 16
QUINTILIANUS SZÓNOKLATTANA 16
MAURUS HRABANUS: 20
A KLERIKUSOK OKTATÁSÁRÓL 20
MORUS TAMÁS: 22
UTÓPIA 22
COMENIUS ÁMOS JÁNOS: 24
NAGY OKTATÁSTAN 24
A NAGYFÉNYŰ PATAKI ISKOLA TERVEZETE 34
A PANSZOFIKUS ISKOLA TERVEZETE 36
JOHN LOCKE: 38
GONDOLATOK A NEVELÉSRŐL 38
JEAN-JACQUES ROUSSEAU: 47
EMIL VAGY A NEVELÉSRŐL 47
JOHANN HEINRICH PESTALOZZI: 58
LÉNÁRD ÉS GERTRÚD 58
ROBERT OWEN: 70
ÖNÉLETRAJZ 70
JOHANN FRIEDRICH HERBART: 76
PEDAGÓGIAI ELŐADÁSOK VÁZLATA 76
EDOUARD CLAPAREDE: 86
A NEVELÉS FUNKCIONÁLIS KONCEPCIÓJA 86
VÉGKÖVETKEZTETÉS: ÉLET-E A NEVELÉS VAGY AZ ÉLETRE VALÓ FELKÉSZÍTÉS? 88
JOHN DEWEY: 92
A NEVELÉS JELLEGE ÉS FOLYAMATA 92
ELLEN KEY: 104
A GYERMEK ÉVSZÁZADA 104
MARIA MONTESSORI: 109
KÉZIKÖNYVEM 109
GEORG KERSCHENSTEINER: 116
A JÖVŐ ISKOLÁJA A MUNKAISKOLA 116
ANTON SZEMJONOVICS MAKARENKO: 126
A NEVELÉSI FOLYAMAT MEGSZERVEZÉSÉNEK MÓDSZERTANA 126
NAGYEZSDA KONSZTANTYINOVNA KRUPSZKAJA: 132
AZ OKTATÁS ÉS A TERMELŐMUNKA EGYESÍTÉSE AZ EGYSÉGES MUNKAISKOLÁBAN 132
PAUL LANGEVIN - HENRY WALLON: 135
A LANGEVIN WALLON-TERVEZET 135
CELESTIN FREINET: 142
A MODERN ISKOLA TECHNIKÁJA 142
RUDOLF STEINER: 157
SZABAD ISKOLA ÉS A TÁRSADALMI HÁRMAS TAGOLÓDÁS 157
SZEMELVÉNYEK A MAGYAR NEVELÉSTÖRTÉNETBŐL 161
APÁCZAI CSERE JÁNOS: 163
TESSEDIK SÁMUEL: 175
KÁRMÁN MÓR: 184
NAGY LÁSZLÓ: 190
IMRE SÁNDOR: 195
SZEMELVÉNYEK A MAGYAR OKTATÁSÜGY TÖRVÉNYEIBŐL, RENDELETEIBŐL 197
AZ 1777-1 "RATIO EDUCATIONIS" 199
AZ 1806-1 "RATIO EDUCATIONIS PUBLICAE" A NÉPNYELVŰ ISKOLÁKRÓL, VALAMINT A GIMNÁZIUM ÉS AZ AKADÉMIAI FILOZÓFIAI TAGOZAT TANULMÁNYI RENDJÉRŐL 205
AZ 1868. ÉVI NÉPISKOLAI TÖRVÉNY 216
AZ 1940. ÉVI XX. TÖRVÉNYCIKK AZ ISKOLÁZÁSI KÖTELEZETTSÉGRŐL ÉS A NYOLCOSZTÁLYOS NÉPISKOLÁRÓL 221
TANTERV ÉS ÚTMUTATÁSOK A NYOLCOSZTÁLYOS NÉPISKOLA SZÁMÁRA 223
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem