1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vizuális élmény

Az alkotó látás pszichológiája

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Gondolat Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 303 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 23 cm
ISBN: 963-217-283-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, színes fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A művészetpszichológia világhírű, német származású, amerikai professzorának alapvető összefoglaló kézikönyve, amely 1954-ben jelent meg először, azóta szinte minden európai nyelven több kiadást is megért. A magyar fordítás az 1974-ben megjelent új változat alapján készült.
Az alakpszichológia neves képviselője a vizuális nyelv, a műalkotás "látásának" kérdéseivel foglalkozik. A lélektannak a fiziológiai oldalát részesíti előnyben, sem a szemlélő, sem az alkotó művész egyénisége nem érdekli, nem célja a műalkotás és a társdalom viszonyának sokoldalú bemutatása. Olyan izgalmas kérdéseket boncol, mint az egyensúly igénye és szerepe a művészi kompozícióban, az alak és a forma mint a művészi sűrítés megtestesítése és hatása a szemlélőre, a perspektíva változatai. Vizsgálja hogyan növekszik és teljesedik ki a művek jelentéstartalma a nézőkben élő kész koncepciók alapján. Nagy szerepet kapnak a tér és a sík ábrázolásának különböző módozatai a modern művészetben, a fény és árnyék, a szín,... Tovább

Fülszöveg

A művészetpszichológia világhírű, német származású, amerikai professzorának alapvető összefoglaló kézikönyve, amely 1954-ben jelent meg először, azóta szinte minden európai nyelven több kiadást is megért. A magyar fordítás az 1974-ben megjelent új változat alapján készült.
Az alakpszichológia neves képviselője a vizuális nyelv, a műalkotás "látásának" kérdéseivel foglalkozik. A lélektannak a fiziológiai oldalát részesíti előnyben, sem a szemlélő, sem az alkotó művész egyénisége nem érdekli, nem célja a műalkotás és a társdalom viszonyának sokoldalú bemutatása. Olyan izgalmas kérdéseket boncol, mint az egyensúly igénye és szerepe a művészi kompozícióban, az alak és a forma mint a művészi sűrítés megtestesítése és hatása a szemlélőre, a perspektíva változatai. Vizsgálja hogyan növekszik és teljesedik ki a művek jelentéstartalma a nézőkben élő kész koncepciók alapján. Nagy szerepet kapnak a tér és a sík ábrázolásának különböző módozatai a modern művészetben, a fény és árnyék, a szín, a mozgás jelentősége a vizuális érzékelésben. Az utolsó fejezetben a művészi kifejezést elemzi Arnheim, mint a szemléleti ábrázolás legfőbb célját.
A művészi ábrázolás nyelvtani szabályait kutatva szakadatlanul kapcsolatba hozza azokat a hétköznapi ábrázolás, közlés, az általános vizuális gondolkodás-kifejezés törvényszerűségeivel, bár az alaklélektan struktúra-elméletéből indul ki, mindenkor kerüli az egyoldalúságot, az öncélúságot és a statikus szemlétet. Könyve nagy segítségünkre lehet abban, hogy a formai oldalról közeledve végül is a műalkotás tartalmához jussunk el. A dialektikus szemléletű művészetszociolgia megközelítés, a tükrözéselmélet gyümölcsözően egészülhet ki Arnehim fontos formai vonatkozású megállapításaival.
A vizuális nyelv törvényszerűségeinek elemzése, az "az alkotó szem" kiművelése nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a modern művészeteket értő közönség köre bővüljön. Vissza

Tartalom

Előszó az új változathoz5
Bevezetés7
Az egyensúly13
A négyzet rejtett szerkezete13
Mit értünk észlelési erőkön?16
Két kör egy négyzetben17
Pszichológiai és fizikai egyensúly18
Miért éppen az egyensúly?19
A súly20
Az irány22
Egyensúly-rendszerek23
A fent és a lent24
A jobb és a bal26
Az egyensúly és az emberi elme27
Madame Cezanne sárga széken28
Az alak31
A látás mint aktív felfedezés31
A lényeg megragadása32
Észleleti fogalmak32
Mi az alak?34
A múlt befolyása34
Az alaklátás36
Az egyszerűség38
Az egyszerűségre való törekvés bizonyítékai43
Kiegyenlítődés és kiéleződés44
Az egész fenntartja magát45
Belső tagolódás46
Miért mond gyakran igazat a szemünk?48
Belső tagolódás a képzőművészetekben49
Mi a rész?50
Hasonlóság és különbözőség51
Példák a művészet területéről56
A szerkezeti váz58
A forma61
A térbeli látás62
A vetületek65
Melyik a tárgy legjobb nézete?67
Az egyiptomi módszer70
A rövidülés72
Az átfedés75
Mire jó az átfedés?76
A felület és a mélység kölcsönhatása79
Vetélkedő nézetek80
Realizmus és realitás82
Mi élethű?83
A forma mint felfedzés85
Az absztrakció szintjei88
A forrás93
A vizuális információ95
Formafejlődés99
Miért éppen így rajzolnak a gyerekek?99
Az intellektuális elmélet100
Azt rajzolják, amit látnak102
Ábrázolási fogalmak103
A rajzolás mint mozgás104
Az ősi kör106
A differenciálódás törvénye110
A függőleges és a vízszintes111
A rézsútosság114
Részek egybeolvasztása116
A méret118
A félreértett ebihalak120
Fordítás két dimenzióra121
Következmények a szobrászatban123
A forma szüetése a szobrászatban126
Botok és lapok127
A kocka és a gömbölyűség130
A tér133
A vonal és a körvonal134
Közös körvonalak136
Figura és háttér138
Mélységszintek141
Festészet és alkalmazás142
Keretek és ablakok144
A konkáv alak a szobrászatban145
Mi a mélységlátás oka?148
Mélységhatás átfedés révén149
Az átlátszóság152
A torzulatok teret hoznak létre154
Dobozok három dimenzióban156
A fizikai tér is segít161
Inkább az egyszerűt, mint az igazat162
A gradiensek mélységet hoznak létre164
A tér konvergenciája felé167
A centrális perspektíva kettős gyökere168
Nem valósághű vetület170
Piramisszerű tér171
A központosított világ szimbolikája174
Középpontúság és végtelenség177
Játék a szabályokkal177
A fény181
A fényélmény181
A viszonylagos világosság182
A megvilágítás184
A fény teret alkot185
Az árnyékok188
Ábrázolás megvilágítás nélkül191
A fény szimbolikus jelentései193
A szín197
A fénytől a színig197
Az alak és a szín198
Hogyan jönnek létre a színek?201
A generatív alapszínek203
Additív és szubtraktív színkeverés204
Generatív kiegészítő színek204
Szeszélyes eszközrendszer205
A harmónia keresése207
A színskála elemei209
A színkeverékek szintaxisa211
Az elemi kiegészítő színek213
A színek kölcsönhatása216
Matisse és El Greco218
Ingerválaszok a színre220
A meleg és a hideg színek220
A mozgás223
Az események és az idő223
Egyidejűség és egymásutániság225
Mikor látunk mozgást?227
A mozgás iránya229
A sebesség megnyilvánulásai230
A sztroboszkopikus mozgás232
Filmszerkesztési problémák235
Látható mozgatóerők236
Bonyolultsági fokok239
Az emberi test mint eszköz242
A kinesztéziás testképzet244
A dinamika247
Nem elég az egyszerűség247
A dinamika és hagyományos magyarázatai248
Az erők diagramja250
Kísérletek irányított feszültséggel252
Mozdulatlan mozgás254
A rézsútosság dinamikája255
A torzulatok feszültsége257
A dinamikus kompozíció259
Sztroboszkopikus hatások261
Hogyan jött létre a dinamika?263
Példák a művészet területéről264
A kifejezés267
Hagyományos elméletek268
A struktúrába ágyazott kifejezés270
A kifejezés elsőbbsége273
Jelképiség a művészetben275
Jegyzetek279
Bibliográfia291
Névmutató299

Rudolf Arnheim

Rudolf Arnheim műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rudolf Arnheim könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem