Üdvösségközvetítők az Ószövetségben II.
Az Úr szenvedő Szolgája; Emberfia/Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kar-Levelező Tagozat
Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: | Pázmány Péter Katolikus Egyetem |
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 74
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
25 cm x 18 cm
|
ISBN: | |
| |
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Az egyház Jézus Krisztusban látja az Ószövetség beteljesedését: Isten ígéreteit és Izrael reményei benne váltak valóra. Az ősegyház ezért Jézus személyét és üdvözítő művét kezdettől fogva az...
Tovább
Előszó
Az egyház Jézus Krisztusban látja az Ószövetség beteljesedését: Isten ígéreteit és Izrael reményei benne váltak valóra. Az ősegyház ezért Jézus személyét és üdvözítő művét kezdettől fogva az Ószövetség fényében értelmezte. Elsősorban azokat a részleteket magyarázta, amelyek a végidőbeli üdvösséggel, Isten uralmával állnak kapcsolatban.
Az ószövetségi üdvösségvárás körvonalainak kialakulása hosszú folyamat eredménye. A végidőbeli isteni uralom eljövetele, megvalósulásának módja teológiailag fokozatosan tisztázódott, Izrael történetének eseményei adtak újabb és újabb indítást hozzá.
Izrael üdvösségvárása és reményei nem kapcsolódtak kizárólag a Dávid fia Messiás személyéhez. Izrael üdvtörténeti tapasztalata a babiloni fogságtól az üdvösség közvetítésének és megvalósulásának más lehetőségét is felvetette. A próféták sorsa és a fogság alatti megpróbáltatások nyomán érlelődik meg az Úr Szolgájának, Ebed Jahvénak alakja, aki helyettesítő szenvedésével szerez üdvösséget az emberiségnek. A Kr. e. II. században, a makkabeusi felkelés idejétől az apokaliptikában Isten országának győzelmes eljövetele az Emberfia megjelenéséhez kapcsolódik.
Az ősegyház tanítása szerint az ószövetségi üdvösségvárás három közvetítőjének ígérete Jézus Krisztusban teljesedett be: Ő Dávid fia, a Messiás, a végidő dicsőséges királya - Ő az Úr szenvedő Szolgája, Ebed Jahve, aki szenvedése által üdvözíti a világot és végül Ő az idők végén megjelenő és ítélkező Emberfia.
A három hagyomány, a dicsőséges királyi hatalom, engesztelő szenvedés, ítélet az idők végén, Krisztusban egységet alkotnak úgy, hogy átfogják egész sorsát: születése - szolgáló élete szenvedése, halála - feltámadása és mennybemenetele Isten jobbjára - ítélkezés a paruziában. Az Újszövetség tehát az egyes hagyományokat Jézus életének egyes vonatkozásaival hozza kapcsolatba.
Vissza
Tartalom
I. rész: Az Úr szenvedő Szolgája (Ebed Jahve)
A. Az Ebed Jahve dalok háttere a bibliai hagyományban 6
1. Általános jellemzés 6
2. Az üdvösség megvalósulásának új módja a fogság idején 7
3. Ebed Jahve két - prófétai és királyi - vonást hordoz 7
4. Az Ebed jahve dalok értelmezése 10
B. Az Iz 42,1-7 (8-) exegézise 11
Bevezető megjegyzések az exegézishez 12
1. Az Iz 42,1-7 (8-9) egysége 12
2. Az Iz 42,1-4 irodalmi megformálásának motívumai 12
3. Az Iz 42,1 -9 felépítése 13
Részletes exegézis 14
I. Ünnepélyes kijelölés a küldetésre és intronizáció (1-4. versek) 14
A Szolgája feladatára való kijelölése 14
A Szolga megerősítése küldetése teljesítésére 17
A Szolga feladata 17
A Szolga feladata végrehajtásának módja 19
II. Igazságban hívtalak (5-9. versek) 21
Bevezető formula és egy állítás 21
C. Az Iz 42,1-4 (5-9) újszövetségi alkalmazása 27
1. Iz 42,1-9 újszövetségi alkalmazásai 27
2. Iz 42,1-4 krisztológiai alkalmazása a Mt 12,18-21-ben 28
3. Az Iz 42,1 Jézus megkeresztelkedésének és megdicsőülésének jelenetében 29
D. Izajás 52,13-53,12 exegézise 32
Szövege 32
Az Iz 52,13-53,12 felépítése 33
Részletes exegézis 34
1. Iz 52,13-25: Jahve meghirdeti Szolgája felmagasztalását 34
2. 53,1 -11 a. A Szolga szenvedésének és felmagasztalásának elbeszélése 36
3. 53,1 lb-12: Isteni kijelentés: miben áll a felmagasztalás és a Szolga sikere 42
Az Iz 52,13-53,12 újszövetségi alkalmazása 44
1. Jézus szenvedésének értelmezése az ősegyházban 44
2. Az Iz 53,12-53,12 újszövetségi alkalmazása 44
3. Az Iz 52,13-53,12 a következő értelemben nyer Jézusra alkalmazást az Újszövetségben (messiási individuális értelemben) 45
II. rész: Az Emberfia
Dániel 7.
A. Az Emberfia-hagyomány ószövetségi háttere 49
1. Isten országa eljövetelének várása és a történelmi háttér a Kr. e. II. században 49
2. A Dániel könyvét megelőző üdvtörténeti tapasztalat 49
3. Isten országának megvalósulása a Dán 2. és 7. fejezete alapján 50
4. Eszkatológia és apokaliptika a Dániel könyvének 7. fejezetével kapcsolatban 51
B. Dán 7. exegézise 55
Szövege 55
A Dán 7 felépítése 57
Részletes exegézis 58
C. Dán 7. újszövetségi alkalmazása 67
I. Az Emberfia fenségcím kérdése 67
1. Az Emberfia fenségcím problémája 67
2. Dániel 7. fejezetének továbbértelmezése 67
II. Dán 7. fejezet az Újszövetségben 68
1. Dán 7. fejezetének újszövetségi alkalmazása 72
2. Az Emberfia az Újszövetségben 74