1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Barcsay Jenő

Szerző
Szerkesztő
Róla szól
Fotózta

Kiadó: Kossuth Kiadó-Pest megyei Múzeumok Igazgatósága-Magyar Nemzeti Galéria
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 79 oldal
Sorozatcím: A magyar festészet mesterei
Kötetszám: 25
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 24 cm
ISBN: 978-963-09-6076-2
Megjegyzés: Színes fotókkal, reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Barcsay Jenő a huszadik századi magyar művészet messze kimagasló alakja, hat évtizeden át erkölcsi és szakmai mércéje, közvetve és közvetlenül generációk meghatározó mestere. Életrajza szakmai... Tovább

Előszó

Barcsay Jenő a huszadik századi magyar művészet messze kimagasló alakja, hat évtizeden át erkölcsi és szakmai mércéje, közvetve és közvetlenül generációk meghatározó mestere. Életrajza szakmai életrajz, mert amióta tizenkilenc esztendős korában, 1919-ben elhagyta erdélyi szülőföldjét és a Képzőművészeti Főiskola növendéke lett, biográfiájának fordulatai és eseményei kizárólag pályafordulatok és a művészet történetének eseményei. Családot nem alapított, gyermekei nem voltak, privát életéről említésre méltót nem jegyeztek fel. Olyannyira csak a hivatásának élt, személyes históriája olyannyira egy, a közösségnek alkotó festő históriája, hogy a könyvvégi életrajzban sem találni egyebet, mint kiállítások, ösztöndíjak, megbízások és elismerések adatait. Ez a história azonban már a kezdeteknél sem tipikus. A néhány évig magánpatrónus által támogatott, ennek megszűntével később annál többet nélkülöző növendéket Vaszary János osztályába vették fel, ahonnan két év múlva Rudnay Gyulához kérte át magát. Minthogy a kortárs művészéletrajzok jobbára ellentétes irányú főiskolai mozgásokról tudósítanak, minthogy Vaszary és Rudnay a kor talán két legtekintélyesebb, de talán legkülönbözőbb főiskolai tanára volt, érdemes közelebbről megismerni azt az évtizedet, amely mesterünk főiskolai felvételijétől huszonkilences, második párizsi ösztöndíjáig tartott. Barcsay a lehető legkevésbé szerencsés pillanatban lépett művészpályára. Tizenkilenc Ősze az ellenforradalmat, a fehérterrort jelentette a magyar történelemben, és a provincializmus, az agresszív konzervativizmus, a diszkontinuitás kezdetét a művészeti életben. A minapi, a forradalmakkal többé-kevésbé kompromittálódott korszerű és avantgárd művészetet nem ismerték el, elhallgattatták és emigrációba kényszerítették, a szellemi folyamatokat megakasztották. A Nyolcak, a forradalmi aktivisták, mindazok a mesterek, akiknek a méltó utódját később az érő Barcsayban látja majd a kritika, évekre vagy örökre szétszóródtak Bécs, Moszkva vagy Párizs irányába, nevük, munkásságuk tabu lett, vagy felemlítve inszinuáció tárgya. A hivatalosan felkarolt művészet szellemiségében keresztény-nemzeti volt, ízlésében, stílusában neobarokk konzervativizmus. Vissza

Tartalom

Kollár István: Barcsay Jenő műtermében, 1976 / 5
1. Reggel, 1926 körül / 7
2. Vakok, 1924 /8
3. Beteg gyermek, 1927 / 9
4. Kubikosok, 1923 / 1 1
5. Meudoni táj (Külváros Párizsban), 1929 körül / 12-13
6. Asztali csendélet, 1920-as évek / 15
7. Vörös fiúk, 1928 / 16
8. Munkáslány, 1928 / 17
9. Kőhegy, 1931 / 18
10. Dombos táj, 1920-as évek(?) / 19
11. Dombos táj, 1934 / 20
12. Szentendrei dombok, 1934 / 21
13. Házak fák között, 1935 körül / 23
14. Dombvidék, 1934 / 24
15. Lejtős utca, 1935 körül / 25
16. Három fa, 1940 körül / 26
17. Tájkép nőalakkal, 1940 körül / 27
18. Csendélet, 1949 / 28
19. Asszonyok, 1949 / 29
20. Asszonyok, 1964-1967 / 30-31
21. Templomudvar, 1945 / 32
22. Csendélet, 1945 / 33
23. Függőlegesek, vízszintesek, 1947 / 34
24. Gyár, 1946 / 35
25. Kis freskóterv, 1955 / 36
26. Kontraposztó - három nőalak, 1951 / 37
27. Csendélet kenyérkosárral, 1958 / 38
28. Barna fej, 1960 / 39
29. Figura állvánnyal, 1961 / 39
30. Festőállvány, 1957 / 40
31. Festőállvány, 1961 / 40
32. Festőállvány székkel, 1961 / 41
33. Állvány ablak előtt, 1961 / 41
34. A Lépcsőfeljáró motívuma, 1957 / 43
35. Lépcsőfeljáró, 1957 / 43
36. Táj, 1961 / 44
37. Az Oromfalak motívuma, 1961 / 45
38. Oromfalak, 1961 / 45
39. Szentendrei templom kereszttel, 1962 / 46
40. Sárga templom kereszttel, 1966 / 47
41. Házak, 1960 körül / 48
42. Házcsoport, 1963 / 49
43. Bükkös-part, 1962 / 50-51
44. Umbrában sárgák, 1965 / 52
45. Feketében vörös, 1965 / 53
46. Mozaikterv arany háttérrel, 1963 / 54
47. A Nemzeti Színház mozaikja részlet, 1968 / 55
48. Páholyban, 1969 / 56
49. Mozaikrészlet, 1968 / 57
50. Szentendrei mozaik, 1970-1975 / 58-59
51. A szentendrei mozaik részlete, 1970-1975 / 60
52. A szentendrei mozaik részlete, 1970-1975 / 61
53. Rózsaszínű kapuk, 1969 / 62
54. Íves ablakok szürkében, 1969 körül / 63
55. Újpesti mozaik, 1974 / 64-65
50. Az újpesti mozaik részlete (bal), 1974 / 67
57. Az újpesti mozaik részlete (jobb), 1974 / 69
58. Szentendrei emlék I, 1967 / 70
59. Este, 1971 / 71
60. Szentendrei házsor, 1967 / 72
61. Szürke kép, 1966 / 73
62. Fekete-fehér, 1981 / 74
63. Monumentális kép, 1977 / 75
64. Monumentális táj, 1980 / 76

Rózsa Gyula

Rózsa Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rózsa Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem