Fülszöveg
A romológia tudományos igénnyel vizsgálja a cigányság (roma népesség) történetét, nyelvi sajátosságait, népi hagyományait, különböző társadalmi jellemzőit, beilleszkedési törekvéseit és konfliktusait, életmódját, kulturális alkotásait és egyéb jellemzőit.
Romológiai ismeretekre a sikeres oktató-nevelő munka érdekében minden pedagógusnak szüksége van, kiemelten igaz ez a roma gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozókra. Várnagy Elemér és szerzőtársai (Choli Daróczi József, Horváth Mihály, Karsai Ervin, Kerékgyártó István, Nyári László, Tuza Tibor, Várnagy Péter) tudományos kutatások fényében, fejlesztő kísérletek tanúságaira építve ismertetik a pedagógiai romológia alapjait. Többek között az alábbi érdekes gondolatkörökről olvashatunk:
- ősi történetek, mondák, amelyek a népcsoport indiai őshazájához vezetnek;
- a tradíciókhoz kötődés mint a roma családok életének lényeges eleme;
- a cigány nyelv és a cigány irodalom alakulása és produktumai;
- képzőművészet, néptánc, népzene (népies...
Tovább
Fülszöveg
A romológia tudományos igénnyel vizsgálja a cigányság (roma népesség) történetét, nyelvi sajátosságait, népi hagyományait, különböző társadalmi jellemzőit, beilleszkedési törekvéseit és konfliktusait, életmódját, kulturális alkotásait és egyéb jellemzőit.
Romológiai ismeretekre a sikeres oktató-nevelő munka érdekében minden pedagógusnak szüksége van, kiemelten igaz ez a roma gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozókra. Várnagy Elemér és szerzőtársai (Choli Daróczi József, Horváth Mihály, Karsai Ervin, Kerékgyártó István, Nyári László, Tuza Tibor, Várnagy Péter) tudományos kutatások fényében, fejlesztő kísérletek tanúságaira építve ismertetik a pedagógiai romológia alapjait. Többek között az alábbi érdekes gondolatkörökről olvashatunk:
- ősi történetek, mondák, amelyek a népcsoport indiai őshazájához vezetnek;
- a tradíciókhoz kötődés mint a roma családok életének lényeges eleme;
- a cigány nyelv és a cigány irodalom alakulása és produktumai;
- képzőművészet, néptánc, népzene (népies műzene);
- cigány népszokások és mesterségek;
- az egészséges életmód alapjai;
- nevelésszociológiai, lélektani, kisebbségjogi és teológiai megfontolások.
A roma kisgyermeket a mai iskolába lépve egy számára idegen világ veszi körül, ahol az otthon megszokott kultúrájából semminek még a nyomát sem látja, nem érzékeli, nem tapasztalja." A könyvből tájékozódhatunk azokról a pedagógiai tudnivalókról, kísérleti eredményekről, amelyek lehetővé teszik a roma kisgyermek számára "idegen világ" otthonossá tételét s ezáltal iskolai érvényesülését is.
Vissza