A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Roma gyermekek értelmi és szociális fejlettségének elősegítése az óvodában

(M-R program)

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: PressCoord Nyomda és Kiadó Kft.-Alex-Typo
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 98 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-85752-4-7
Megjegyzés: Néhány színes fotóval illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Nemcsak szakemberek körében közismert, hogy a sikeres iskolai pályafutás jóval az iskolába lépés előtt kezdődik. Az iskoláskor előtti életkorban sajátítják el a gyerekek azokat a készségeket... Tovább

Előszó

Nemcsak szakemberek körében közismert, hogy a sikeres iskolai pályafutás jóval az iskolába lépés előtt kezdődik. Az iskoláskor előtti életkorban sajátítják el a gyerekek azokat a készségeket jártasságokat és ismereteket, amelyekre majd az iskola építhet. Vannak családok - rendszerint olyanok, amelyekben a szülők is magasan iskolázottak -, ahol a gyerekek az otthoni környezetben észrevétlenül tudnak felkészülni az iskolára, válnak iskolaéretté. Ebből a szempontból hátrányos helyzetűek azok a gyerekek, akiket a családi környezetük másra, nem pedig az iskolára készít elő. (Ez a „más" lehet a családi élet, közösségi kapcsolatok, a család munkája stb.)
A roma-cigány gyerekek jelentős hányada nő fel olyan családban, amely nem nyújt „előképzést" az iskolára. A kisgyermek rengeteg dolgot tud, de esetleg nem tanul meg az sikeres iskolai pályafutás szempontjából alapvető tudnivalókat. Ismeri a közösség meséit, széles rokonságát, esetleg két nyelven is beszél, egyszerűbb dolgokat a főzéshez elkészít, takarít, mos - de nem tud rajzolni, könyvet lapozgatni, nem is igazán érti, mire való egy könyv, nem tud hosszabb ideig helyben ülni és koncentrálni, nem ismeri (esetleg a családja sem) az órák és percek jelentőségét a tevékenység szervezésében. Így egyszerre zuhan rá mindaz, amit az iskolai életjelent. Másoknak is nehézséget okoz az iskolai munka fegyelméhez való adaptálódás, miközben új ismeretekkel is meg kell birkózniuk. Aki előkészületlenül csöppen bele mindebbe, szinte törvényszerűen kudarcra van ítélve, összeroppan a sok ismeretlen feladat alatt.
A jó óvoda - persze más funkciókkal együtt - ezt a felkészülést adja meg a gyerekeknek. Régóta ismert dolog ez: Hermann Antal, az 1883-as „czigány összeírás" tudós elemzője már akkor úgy fogalmazott, hogy a cigány gyermekek sorsának, jobb életének kulcsa az óvoda. De nem közömbös az sem, milyen az óvoda, az óvodai program, és hogyan viselkednek az óvodapedagógusok. Vissza

Tartalom

Ajánlás az olvasónak 5
Előszó 7
1. Bevezetés 11
1.1. Az M-R program célkitűzései 14
2. A roma gyermekek fejlődésének sajátosságai. A fejlődési lemaradás, az iskolai kudarcok háttere 17
2.1. A roma gyermek fejlődéséről 17
2.2. A fejlődési lemaradás tárgyi meghatározói 24
3. A felzárkóztató programok jellemzői 24
3.1. Elvárások 24
4. A Montessori fejlesztő pedagógia alapelemeinek bemutatása 27
4.1. Montessori Mária élete és munkássága 27
4.1.1. A pedagógus szerepe a nevelésben és tanításban 35
4.2. A Montessori rendszer kritikája 36
4.3. A Montessori fejlesztő pedagógia értékelése 38
4.4. A Montessori elvek és módszerek alkalmazása a roma gyermekek felzárkóztatási programjában 39
5. Az M-R program általános leírása 41
6. Az M-R program eszköztárának bemutatása 42
7. A program alkalmazása 50
7.1. Az M-R program alkalmazása 50
7.2. A bevezetés előtti állapot rögzítése 50
7.3. A program naplójának vezetése 51
7.4. 3. cs 6. havi összesítések összeállítása 51
7.5. Zárótanulmány elkészítése 51
8. A fejlesztő foglalkozások leírása 52
8.1. Bevezető megjegyzések 52
8.2. Általános módszertani javaslatok 53
8.3. Az eszközök alkalmazására támaszkodó foglalkozások 55
8.3.1. A tornyok szétszedése, az elemek elhelyezése 56
8.3.2. A tornyok összeállítása 63
8.3.3. Az elemek összehasonlítása, a színek, formák, méretek egybevetése; a matematikai alapismeretek elsajátítása 69
8.3.4. A csoportos foglalkozások, társas viszonyok 74
8.4. Az eszközöktől független fejlesztő foglalkozások 79
8.4.1. A nagymozgás fejlesztése 79
8.4.2. A írnom mozgás fejlesztése 80
8.4.3. Az észlelés fejlesztése 83
8.4.4. A szociális kompetencia fejlesztése 88
9. Ajánlott irodalom és jegyzet 91
10. Mellékletek 94
Utószó 99

Szegál Borisz

Szegál Borisz műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szegál Borisz könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem