1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Roma gyerekekre vonatkozó kompetencia fejlesztése a tanító- és óvóképzés tantárgyi programjaiban

Előszó

Az ezredfordulóra általánossá vált az a - szakemberek által már régóta hangoztatott - felismerés, hogy a közoktatásban dolgozó pedagógusok pályára történő felkészítéséből nem hiányozhat a roma... Tovább

Előszó

Az ezredfordulóra általánossá vált az a - szakemberek által már régóta hangoztatott - felismerés, hogy a közoktatásban dolgozó pedagógusok pályára történő felkészítéséből nem hiányozhat a roma gyerekek optimális fejlesztésére vonatkozó tudás. Azonban e tudás kimunkálása és beépítése a képzésbe számos nehéz, ma sem megoldott kérdést vet fel. Például:
• Mi a tartalma ennek a tudásnak, mennyire sajátos vagy éppen ellenkezőleg: az iskolai munka hatékonyságát növelő, egyébként is kívánatos módszertani kultúra, nevezetesen a differenciált tanítás és a kooperatív tanulás meghonosítását jelenti?
• Vajon mindenkinek, aki a pedagógus pályára készül, kötelezően tanulnia kell-e a roma kultúráról, a romák történeti és társadalmi helyzetéről, vagy csak azoknak, akik erre önként vállalkoznak, esetleg csak azoknak, akiknek iskolájában egy meghatározott százalékot meghaladja a roma gyerekek aránya?
• Milyen formát öltsön a képzés: körülhatárolt kurzusokét vagy a képzés egész menetében, különböző tantárgyakban helyet kapó témakörökét?
• Mennyire kell különböznie a felkészítésnek attól függően, hogy a jövendő pedagógusok milyen iskola(intézmény)típusban végzik majd nevelő-oktató munkájukat?
• A továbbképzés különböző szintjein és formáiban mire kell helyezni a hangsúlyt: az alapképzésből eddig hiányzó elméleti és gyakorlati ismeretek pótlására vagy „roma-pedagógiai", illetve romológus szakértők képzésére?
• Feladata-e a pedagógusképző intézményeknek roma származású fiatalok ösztönzése a tanítói, tanári pályára, bekerülésüket, felkészülésüket esetleg pozitív diszkriminációval segíteni? Vissza

Tartalom

Előszó (Hunyady Györgyné) 7
Kereszty Zsuzsa: Kísérlet a roma gyermekek nevelésében (is) kompetens tanítókat kibocsátó képzés programjának létrehozására 11
I. NEVELÉSTUDOMÁNY, PSZICHOLÓGIA, SZOCIOLÓGIA
Glauber Anna: Roma gyerekek óvodai és iskolai nevelésének pszichológiai kérdései 41
Gyóni Lajosné: Speciális tartalmak a pedagógiai tantárgyakban 47
Kereszty Zsuzsa: A differenciálás pszichológiai és pedagógiai alapjai 51
Békési Ágnes: A cigányság kultúrája és életmódja 59
Kereszty Zsuzsa - Ronkovicsné Faragó Eszter: Gyakorlati képzési program 65
Ronkovicsné Faragó Eszter: Mely pedagógiai és pszichológiai tárgyak érintik a kérdéskört? (Összefoglalás) 71
II. SZAKTÁRGYI PROGRAMOK
Knausz Imre: A roma tanulók tanítására vonatkozó kompetencia és a társadalomtudományi képzés 83
Donáth Péter: Magyarország társadalom- és művelődéstörténete a 20. században (a műveltségterületet kiemelten választók programja) 89
Demeter Katalin: Filozófia, etika-, vallás- és művelődéstörténet (a műveltségterületet kiemelten választók programja) 101
Demeter Katalin: Etika az Ember és társadalom műveltségterületen (a műveltségterületet kiemelten választók programja) 115
Farkas Mária - Knausz Imre: Művelődés- és társadalomtörténet 119
Farkas Mária - Knausz Imre - Stemler Gyula: Magyarország története és tantárgy-pedagógia 135
Donáth Péter: Magyarország története a 20. században 145
Petőcz Éva: Kiegészítés a Beszédművelés tantárgy I. tematikájához 157
Petőcz Éva: Kiegészítés a Magyar nyelv tantárgy tematikájához 159
Tóth Beatrix: Kiegészítés az anyanyelvi tantárgy-pedagógia tanításához 161
Csonka Csilla: Javaslatok az 1. osztályos beás és romani anyanyelvű gyermekek magyarra tanításához 165
Radnainé Szendrei Júlia: A matematika tantárgy-pedagógia programja 171
Bihariné Krekó Ilona - Véghelyi Józsefné: Speciális szempontok a természettudományi stúdiumokban (Közreműködtek: Darvay Sarolta, Kulin Eszter, Pákozdi Erika, Schottner Ede) 175
Bihariné Krekó Ilona - Véghelyi Józsefné: Természetismeret és környezetvédelem 179
Bihariné Krekó Ilona - Véghelyi Józsefné: Természetismeret és tantárgypedagógiája 187
Bálványos Huba: Vizuális megismerés és vizuális kommunikáció 189
Pataky Gabriella: Tárgy- és környezetkultúra 195
Pataky Gabriella: Alkotási gyakorlatok 197
Pataky Gabriella: A vizuális nevelés tantárgy-pedagógiája 199
Pataky Gabriella: Technika és tantárgy-pedagógiája 203
Vörös Veronika: Testnevelés 207
Bánki Vera: Az ének-zene tantárgy-pedagógiai programjának kiegészítése 217
III. TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMOK
Jávorné Kolozsváry Judit: Az „Integráló nevelés" és „Az integráló nevelés gyakorlata" tantárgyak programja az óvodavezető-képző szakirányú továbbképzési szakon 223
Bódi Zsuzsa - Kereszty Zsuzsa - Kovalcsik Katalin: A képzők képzése kurzus programja 251
Kereszty Zsuzsa: Figyelemmel az egyéni különbségekre 257
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem