Előszó
Rippl-Rónai művészetében visszatükröződik az egész modern művészet fejlődése. Nem az a fejlődési sor, amely a felületen lebegett, mindenki észrevehette s impresszionizmus, pleinair, optikai egység s más hasonló jelszavakba foglalható, hanem az, mely ott zajlott le a mélységekben, látatlanul, a művészi öntudat rejtekhelyein s csak hatásában, eredményeiben, a fel-feltörő magavallomásokban, naplójegyzetekben, néha diadalkiáltásként, máskor néma zokogásban nyilatkozott meg. Csupa ellentétnek látszott s talán maga a művész sem volt mindig tisztában belső élményeinek uralkodó jellegével, de őszinte volt, ösztöne, képzelete, érzése parancsszavára hallgatott és ellentmondásain nem tépelődött, mert tudta, hogy belső hatalmak kormányozzák s ezek ellen cselekedni neki meg nem adatott. Rippl-Rónai József művészi fejlődése lélektani rejtély volt mindnyájunk előtt, önmaga előtt is sokáig s megértéséhez csak a legujabb stiluskereső törekvésekbe való elmélyedés vezetett. S egyszerre nyilvánvaló lett, hogy mi az a titokzatos erő, mely Rippl Rónai művészetét táplálta s tüstént megmagyarázta a látszólagos ellentéteket: a pillanatnyi mozgáslehetőségek keresőjét, a percigváló jelenségek megfigyelőjét, az elillanó szín- és fényhatások kutatóját, a madárszárnyakkal jelenségről-jelenségre szóllót (impresszionista törekvés), amint erős konturba fogott dekoratív szinfoltokkal keresi mindazt, ami az élet mozgalmaiból kiemel, a lelki nyugtalanságot elfojtja s csöndes, vihartalan, harmónikus hangulatokat vált ki éppen azzal a szépséges környezetegységgel, melybe mindent, butort, falat, könyvet, ablakot, szőnyeget, üveget, mindent egybefoglal (anti-impresszionista törekvés). A két törekvés ellentétessége azonnal szertefoszlik, ha megkeressük a képzelet strukturájának alapját kitevő abstrakcióra való hajlamát, melynek a természet csak anyag s mely arra képesiti, hogy e talán tulságosan is gazdag anyag elemeivel szabadon bánhasson, összefoglaljon, egyszerüsitsen, elmellőzzön, hangsulyozzon, de sohse másoljon, részletezzen, halmozzon, ellenkezőleg abstraháljon, és az igy kiformált képzeleti képekkel épitsen, alakitson, kapcsoljon s ez az egységes hajlam tükröződik vissza minden művészeti alkotásán, magába olvasztva az ellenkező törekvés elemeit is.
Fejlődése magyarázza ezt.
Vissza