1.067.288

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vallásfilozófia kézikönyve

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-417-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A filozófia és a teológia határkérdéseinek professzora ebben a könyvében arra vállalkozott, hogy a vallásfilozófia különböző felfogásairól, illetve az ezekből adódó eltérő törekvésekről, kérdésfeltevésekről és módszerekről átfogó, ám minden erőltetett harmonizálástól mentes áttekintést nyújtson. Schaeffler öt alaptípust különít el: a vallásfilozófia mint a "preracionális tudat" kritikája, a vallás filozófiává való alakítása, a filozófiai teológia, a vallásfenomenológia és a lingvisztikai fordulat utáni vallásfilozófia. Az egyes típusok tárgyalásánál a történeti és a szisztematikus szempontot sikeresen ötvözve bemutatja a vallásra való reflexió adott fajtájának történelmileg első megjelenését, majd olyan későbbi megközelítésmódokat elemez, amelyek módszerükben vagy koncepciójukban hasonlítanak hozzá, így az alaptípus legfontosabb módosulásaival is megismerteti az olvasót.

Tartalom

Előszó a magyar olvasókhoz11
Előszó13
Bevezetés17
A legfőbb típus: a vallásfilozófia mint a "preracionális" tudat kritikája21
Egy különösen elterjedt típus: a vallásfilozófia mint a vallás filozófiává történő átalakítása25
Az első program: a vallási hagyomány filozófiai allegorézise25
A második program: a filozófia mint az öntudatra ébredt vallás. A program platóni eredete26
A program módosulásai a filozófiatörténet során28
Plótinosz és az újplatonizmus28
Ágoston sajátos álláspontja29
Az újplatonizmustól az idealizmusig31
A vallás értelmezésétől a vallás megszüntetéséig34
Bloch Isten nélküli vallása36
A vallásfilozófia mint a vallás filozófiává történő átalakítása - Visszatekintés37
Egy több korszakon át uralkodó típus: a filozófiai teológián alapuló vallásfilozófia39
A filozófiai teológia témája és érvelésmódja40
A vallási kérdések és a filozófiai teológia kérdéseinek különbsége40
Az "Isten" kifejezés vallási összefüggésből filozófiai összefüggésbe helyeződése41
A vallás kritikus hermeneutikájától az ontoteológiáig44
Előkészítő lépések44
"Isten" és "a lét"45
A hit és a tudás viszonya az ontoteológiai összefüggésben47
Kant "kopernikuszi fordulata" és az ontoteológia válsága49
Az ontoteológiától az értelem analitikájáig49
A vallás racionális megalapozásának vége?50
A transzcendentális reflexió jelenléte a filozófia történetében52
Az Istenről való transzcendentálfilozófiai beszéd története és tipológiája54
Descartes és a szubjektivitáselméleti istenérv54
A vallási racionalizmus kialakulása és az ész istenítése56
Az ész istenítésének megszüntetése az ész dialektikájának kimutatása által58
A vallás új felfogása62
Az Istenről való transzcendentálfilozófiai beszéd és a remény teológiája63
Kant kritikája és a "filozófia szekularizációja"63
A transzcendentális teológiájra alapozott vallásfilozófia65
A vallás megalapozása és a vallások összehasonlítása67
A remény mint a vallás középpontja és mércéje69
A filozófiai teológián alapuló vallásfilozófia - Visszatekintés és kritikus értékelés72
A vallásfilozófia egy újabb típusa: a vallásfenomenológia77
A vallásfenomenológia mint a filozófiai fenomenológia és az empirikus vallástudomány találkozásának eredménye78
Egy megállapítás és négy kérdés78
A valláskutatók elvárásai a fenomenológiával szemben és a fenomenológiai "lényegfogalom" mint módszertani lehetőség79
A fenomenológiai fogalmak recepciója és téves használatuk gyanúja80
Előzetes módszertani döntés: nem iskolás átvétel, hanem kipróbálás és kiválasztás81
A vallási aktusok (noézisek) és tárgyak (noémák) regionális fenomenológiája83
A vallásfenomenológia mint a szent megjelenéséről szóló tan - Álláspontok, programok és továbbfejlesztett változataik84
A "szent" és a "sensus numinis" - Rudolf Ottó kérdésfelvetése84
Újabb kérdésfelvetés: a hierofánia dialektikája és a vallás történelmisége86
A hieroglifák tipológiájától a vallások történetéhez - a vallásfenomenológiai kérdésfelvetés módosulása Mircea Eliade gondolkodói útjának példáján keresztül87
A fenomenológiai módszer vallástudományi alkalmazásának lehetőségei és határai89
A helytállóság kritériuma: a vallástörténet vallásfenomenológiai értelmezésének feladata89
Husserltől vissza Hegelhez: a "magánvaló" és a "számunkra való" dialektikája mint a vallás történetiségének alapja90
A vallási a priori és a vallási akcentusok jelentésének logikája: Max Scheler vallásfenomenológiai koncepciója93
Az imádság fenomenológiája - a vallási beszéd dialektikájához és a vallási nyelv történelmiségéhez kapcsolódó problémafelvetés96
Kiaknázatlan lehetőségek - vagy a módszer strukturális korlátai?98
Kitekintés: a vallásfenomenológia programja és annak megvalósítása a vallási nyelv transzcendentális analízisének formája100
A "nyelvi fordulat" és a vallásfilozófia mint a vallási nyelv analízise103
A pozitivizmus és a vallási nyelv analízise104
A nyelvanalízis és az Istenről való beszéd értelmezésének a gyanúja105
A vallási nyelv "nem propozicionális jellege" és "a vallási nyelvjáték autonómiájának kérdése"108
A vallási nyelv "nem propozicionális jellegét" és a "vallási nyelvjáték autonómiáját" állító tételek kritikája112
A "nyelvi fordulat" és a transzcendentálfilozófia - A vallási nyelv analízise a pozitivizmussal folytatott vitától függetlenül115
Az Immanuel Kant hatása alatt álló német nyelvfilozófia115
A szimbolikus formák filozófiája (Cassirer) és a vallásfilozófia mint a vallási nyelv struktúrájának az analízise118
Cassirer nyelvfilozófiájának új eredményeket hozó alkalmazása120
A kanti és a zsidó vallásfelfogás gyümölcsöző találkozása122
A vallásfilozófia mint az isteni parancs és az imádság grammatikája - Hermann Cohen, Franz Rosenzweig és Martin Buber124
Cohen és Rosenzweig vallási beszédaktus-elméletének új eredményeket hozó alkalmazásai127
A nyelv filozófiája és a szó teológiája - A "nyelvi fordulat" a vallásfilozófia és a keresztény teológia találkozása esetében130
A teológia mint a hit nyelvéről szóló tan: Gerhard Ebeling130
A megszólítás helyzetei - tapasztalatok és elbeszélések - rövid teológiai formulák: Ingolf U. Dalferht törekvések a vallási nyelv logikájának létrehozására134
Az istendicséret mint a hit nyelve és a doxológia mint az Istenről való beszéd eredete: Geoffrey Wainwright és a rendszeres teológia új alapvetése136
Filozófiai teológia - vallásfenomenológia - a vallási nyelv analízise: visszatekintés a vallásfilozófia három módszertani megközelítsére; szisztematikus kitekintés141
Összehasonlítás és kritikai értékelés141
A vallásfilozófia tárgyalt típusai kitüntetett témáik szerint141
A vallásfilozófia tárgyalt típusai módszereik szerint145
A vallásfilozófia tárgyalt típusai és a vallás kritériumainak meghatározása149
A három koncepció és összekapcsolásuk kérdése152
Rendszeres kitekintés154
A transzcendentális istentan mint a vallási tudat önértelmezéséhez nyújtott hermeneutikai segítség155
A tanszcendentálfilozófia fokozott módszertani refelxiója és a transzcendentálfilozófiai istenforgalom kidolgozására irányuló erőfeszítések158
Módszertani megfontolások a vallási nyelv analíziséről161
A vallási jelleg kritériumairól164
Módszertani megfontolások a vallásfenomenológiával kapcsolatban168
A vallási noézis és a vallási noéma dialektikus viszonya170
Irodalom173
Függelék - kiegészítések a 2. kiadáshoz185
A tájékozódás igénye a megváltozott körülmények között185
A szekularizáció folyamata mint a vallásfilozófiához intézett kérdés185
A politika és a környezetetika szakralizálódása és a vallásfilozófiai tájékozódás igénye a megváltozott körülmányek között189
A kultúrák közötti kapcsolatok és a vallások párbeszéde193
Az "új vallások" és a "tényleges vallásit" a "csak látszólag vallási jelenségektől" megkülönböztető jegyek kérdése195
A hagyomány elemeinek szokatlan kezelése: eklekticizmus, szinkretizmus, allegorikus értelmezés195
Az ítéletalkotás megfelelő kritériumainak kérdése197
A teológia által a vallásfilozófiához intézett kérdése199
Módszertani problémák202
A módszerekkel jelen könyvben javasolt összekapcsolása202
Módszertani kifogások204
Alkalmazási kísérletek205
A vallás racionalitása és kritikára való képessége206
A vallás és a vallás torzulásainak megkülönböztetése mint a teológiai és a vallásfilozófiai érvelés feladata210
Vallás, kultúra és társadalom215
Az intencionalitás uralma? - Megjegyzések a már említett módszertani kérdéshez221

Richard Schaeffler

Richard Schaeffler műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Richard Schaeffler könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem