1.066.425

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Föld és Ég

Tudomány és hit/Geológia és Teológia Konferencia, Sopron, 2008. október 16-18.

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor a teológia és a természettudományok több évszázados békés házassága a XIX. században végzetesen megromlott, a válás utáni vagyonmegosztási perben a teológiának az ég, a... Tovább

Előszó

Amikor a teológia és a természettudományok több évszázados békés házassága a XIX. században végzetesen megromlott, a válás utáni vagyonmegosztási perben a teológiának az ég, a természettudományoknak a föld jutott. A valóság ilyetén felosztása teológia és természettudományok között azt eredményezte, Hogy a teológia visszavonult az antropológia és a történettudomány területére, a természettudomány viszont - korábbi egyházi gyámsága alól felszabadulva - új filozófiai keretben kezdte el kutatni a természetet. Ettől kezdve a teológiát szinte csak az Isten színe előtt álló ember szellemisége, öntudata, etikája érdekelte, a világ pedig legfeljebb „theatrum gloriae Dei", azaz Isten dicsőségének színtere lehetett, amint azt a reformátor Kálvin - más összefüggésben - már a XVI. században megfogalmazta.
Ember és természet szétválasztása természetesen nem új keletű. Már a nagy görög filozófus, Szókratész (Kr.e. 469-399) szembeállította a természetről vallott ismereteket az emberről vallott ismeretekkel. Eszerint az egyik oldalon áll a természet (a physis), a másikon pedig az ember a maga kultúrájával, erkölcsi világával. Tehát a nyugati gondolkodásnak szinte már a kezdetén ott vannak a természet és az ember megismerésének elkülönülő útjai, mi pedig ma is a görögök szemével látunk, az ő kifejezéseikben gondolkodunk. A természettudományok és szellemtudományok között kialakult XIX. századi kiélezett ellentétnek tehát vannak ókori gyökerei. Meglehetősen új viszont a természettudomány kizárólagos egybekapcsolódása azzal a materialista-ateista filozófiával, amely tagad minden vallásos világszemléletet, mivel az - úgymond - „ tudománytalan". A XIX. században kialakult helyzet a XX. században sem változott, sőt hit és tudomány a század második felétől a magyar társadalomban még inkább elidegenedett és elszakadt egymástól.
Hit és természettudomány közömbös egymásmellettisége talán megengedhető luxus volt a múlt században (bár ebben sem lehetünk bizonyosak), napjaink társadalmi folyamatai, a természettudományok, bennük a földtudományok fejlődése és egyúttal az álvallásos és áltudományos nézetek jelentkezése azonban eddig nem tapasztalt, dürrenmatti aggodalommal vetik fel az újkori természettudomány és a keresztyén hit felelősségének kérdését:
"A fizika tartalma a fizikusokra tartozik, a hatása: mindannyiunkra.
Ami mindnyájunkra csak mindnyájan oldhatjuk meg."
Ma már nem elegendő annyit mondani, hogy természettudomány és keresztyén hit egymástól jól elkülöníthető, zárt területet alkot. Ugyanis nem csupán arról van szó, hogy a természettudománynak szabad tere van a világ megismerésére mindazon túl, amit a teológia a Teremtő műveként ír le. És nem csak arról, hogy a teológia szabadon mozoghat ott, ahol a természettudomány csak természettudomány kíván lenni és nem pogány gnózis, vagy titkos vallásos tan, mert mindkettő tudja, hogy megvannak a maga határai. A modern teológia nem dobhatja oda a természetet koncnak a természettudományok elé, hogy cserébe az „értékneutrális" tudomány az Isten-kérdést nagylelkűen magánügynek tekintse. De nyilván nem engedhetők meg a tiltott határátlépések sem a teológia, sem a természettudományok irányából. Nem mondhatjuk, hogy a kvantummechanika eredményei a vallásos világnézet tudományos alapjait jelentik, de az sem lehetséges, hogy a természettudományos ismereteket szcientista-materialista világnézetté tegyük. Vissza

Tartalom

Vladár Gábor: Előszó 7
Dudich Endre: Égiekkel játszó földi tudomány 9
Balla Péter: Az újszövetségi kánon kialakulása 11
Bérczi Szaniszló: Föld és ég összekapcsolódása a természettudományokban 24
Bolberitz Pál: Geológia és teológia. A fejlődés keresztény értelmezése 30
Brezsnyánszky Károly: A Föld Éve. Gyógyír az emberiség bajaira? 34
Dudich Endre: A Földön álló és az Égbe nyúló létra 41
Karasszon István: Az ég az ókori keleti világszemléletben 44
Kókay József: Az élővilág evolúciója egy gyakorlati geológus szemével 47
Lipták József: Földünk és egészségünk 55
Madarász Tamás: Egy halászember világképe. Péter apostol második levele 3.
fejezetének földtörténeti vonatkozásai 60
Nagy Mihály: Jézus mondja: „Ti vagytok a Föld sója" 67
Náray-Szabó Gábor: Teremtés és evolúció 71
Réthy Károly: Egy enigma nyomában. Hol volt a bibliai Ophir és annak aranybányái? 80
Sipos Imre: A tények mélyén rejlő titok. A hominizáció földtörténeti mélységekbe nyúló gyökerei 84
Szarka László: Tudomány és vallás - áltudományok, álvallások özönében 88
Unger Zoltán: „...elmélkedj a Földről, az is tanít..." 101
Végh László: Ég és Föld - testi és lelki élettávlat 104
Viczián István: Az aktualizmus elvének megjelenése a Prédikátor könyvében 109
Vitális György: Ószövetségi igehelyek földtudományi kapcsolatai 117
Vladár Gábor: Az új ég és új föld motívuma a Jelenések könyvében 123
Zelenka Tibor: „...Rész szerint van bennünk az ismeret..." 130
Föld és Ég konferencia - kerekasztal beszélgetés (Juhász Judit, Brezsnyánszky Károly, Náray-Szabó Gábor, B. Szabó István, Szarka László, Krámer György, Bolberitz Pál, Dudich Endre) 133
Dudich Endre: Összegzés tíz pontban 141
Dudich Endre & Szarka László: Earth and heaven - geology and theology. A
conference report 142
A soproni Föld és Ég háttere 144
A konferencia előadói 146
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem