Bevezetés | 7 |
A tanulás ösztönzésére irányuló törekvések a neveléstörténetben | 13 |
A tanulás ösztönzésére irányuló főbb elképzelések a századfordulóig | 13 |
Felfogások a polgári pedagógiában a századfordulótól | 18 |
Főbb elméleti irányzatok a tanulás ösztönzésére a felszabadulás előtti magyar neveléstörténetben | 26 |
Problématörténeti összefoglaló | 33 |
A tanulási motiváció kérdése a szocialista pedagógiában | 35 |
Elképzelések a szocialista pedagógia kibontakozásakor | 35 |
A marxista személyiségelméletre alapozott motivációs felfogás | 39 |
A tanulási motivációkutatás irányai a Szovjetunióban | 43 |
Polgári felfogások a tanulási motivációról | 51 |
Napjaink hazai motivációkutatása | 58 |
A tanulás és a motiváció kapcsolata | 62 |
A tanuló személyisége | 66 |
A tanulók szociális igénye | 69 |
A szakterületre ösztönzés, maradandó érdeklődés | 70 |
A szituációtól függő ösztönzési variánsok | 70 |
A tanítási óra motiválási lehetőségei | 72 |
A tanuláshoz szükséges megfelelő előfeltételek megteremtése | 74 |
Az oktatási folyamat motiváló modelljeinek pedagógiai céloktól függő differenciált alkalmazása | 76 |
Az individualizáció és diferenciáció követelményeinek fokozott érvényesítése | 80 |
A tanulók tanulási tevékenységeinek tudatos formálása. Tanulni tudásra nevelés | 84 |
Megfelelő tanítási anyagok és eszközök biztosítása az adagolt diszkrepancia elvének érvényesítésével | 86 |
Szociális, affektív és kognitív kapcsolatösszefüggések figyelembevétele a tanulócsportoknál | 88 |
A normára irányított értékelés az egyén tanulási haladásának folyamatos megállapítása és ösztönzése érdekében | 91 |
A motiváló eljárások empirikus feltárása | 95 |
Kutatásmódszertani megfontolások | 95 |
Kutatási eljárásaink | 98 |
Természetes pedagógiai kísérlet a tanulók motivációjának fejlesztésére | 119 |
A kísérlet célja és megszervezése | 119 |
Az elővizsgálatok eredményei, további feladatok megfogalmazása | 121 |
A formáló pedagógiai kísérlet leírása, értékelése | 122 |
A kiejtés, intonáció, szókincsfejlesztés | 122 |
A fordítási készség fejlesztése | 123 |
A formáló pedagógiai kísérlet hatására alakuló tanulói tevékenység | 124 |
Az eredmények értékelése | 125 |
A tanulók tudásszintjének változása | 128 |
A tanulók attitűdjének alakulása | 129 |
A pedagógiai kísérlet eredményeinek összegezése | 130 |
A tanárok motiváló tevékenysége a gyakorlatban | 131 |
A vizsgálat módszerei | 131 |
Eredmények és értelmezésük | 132 |
A tárgyi körülmények | 132 |
Viszony a tanított szaktárgyhoz | 133 |
Az elért eredményekkel kapcsolatos elégedettség | 134 |
A tanárok túlterheltségi érzése | 137 |
A tanárok motivációs eljárásai | 137 |
A tanulók tanuláshoz való viszonyának elemzése | 150 |
A tanulás érzelmi-szociális dimenziója | 155 |
Megismerési (kongnitív) dimenzió | 156 |
Önintegrációs, morális (effektív) dimenzió | 156 |
A szakirodalomból és pedagógiai kísérlet eredményeiből levont következtetések összegezése | 158 |
Mellékletek | 161 |
Irodalom | 173 |
Névmutató | 183 |