A repülőgép szerkezete | |
Mivel foglalkozik a repülőgép szerkezettan | 5 |
A repülőgépek általános felosztása | 6 |
A repülőgépek általános szerkezeti felépítése | 11 |
A szárny | 11 |
A törzs | 11 |
A farokfelületek és kormányszerkezetek | 11 |
Futószerkezetek | 12 |
Hajtómű | 12 |
A repülőgépek felosztása | 13 |
Rendeltetésük szerint | 13 |
Hajtóművük szerint | 13 |
A gép anyaga szerint | 15 |
Szárnyuk elrendezése szerint | 16 |
Futóművek szerint | 20 |
Mechanika | |
Bevezetés a mechanika tárgyalásához | |
Az erő | |
A repülőgépre ható erők | 26 |
A koncentrált és megoszló erőrendszer fogalma | 27 |
Felületi és tömegerők | 29 |
Külső és belső erők | 29 |
Az erők egyensúlya | 30 |
Szilárdságtan | |
A szilárdságtan feladata | 31 |
Szilárdságtani alapfogalmak | 32 |
Alakváltozás | 35 |
Húzódiagram | 37 |
Rugalmasság | 40 |
Húzás | 42 |
Nyomás | 43 |
Nyírás | 45 |
Síkidomok másodrendű nyomatékai | 48 |
A keresztmetszeti tényező | 51 |
Hajlítás | 53 |
Csavarás | 61 |
Kihajlás | 65 |
A repülőgépeken használatos statikai szerkezetek | |
A statikai szerkezetek áttekintése | 69 |
Konzolos v. konzol nélküli (egyszerű) kettő vagy többtámaszú gerendatartó | 69 |
Síkbeli rácsos szerkezetek | 71 |
Térbeli rácsos szerkezetek | 72 |
Keretek | 73 |
Lemez szerkezetek | 74 |
Cső-szerkezetek | 75 |
Héjj-szerkezetek | 76 |
Repülőgépgyártás | |
A repülőgépek szerkezeti anyagai | |
Faanyagok | 79 |
A fa tulajdonságai és feldolgozása | 81 |
A fa szárítása | 83 |
A fa szilárdsági vizsgálata | 85 |
Réteges falemez | 88 |
Nemesített vagy réteges fa | 90 |
Enyvek, ragasztóanyagok | 91 |
Kazein enyvek | 92 |
Műgyanta enyvek | 92 |
Faszerkezeti elemek kötési módjai | 94 |
Fémek | 96 |
A repülőgépgyártásban használatos fémek | 97 |
Könnyűfémek | 98 |
Az alumínium tulajdonságai és felhasználási területei | 99 |
Alumíniumötvözetek | 100 |
Sajtolható ötvözetek | 100 |
Nemesíthető ötvözetek | 100 |
Nem nemesíthető ötvözetek | 103 |
Önthető ötvözetek | 104 |
Magnézium | 105 |
Színesfémek | 105 |
Réz | 105 |
Horgany | 107 |
Ólom | 108 |
Ón stb. | 108 |
A vas és acél | 109 |
Acélgyártás | 111 |
Ötvözött acélok | 111 |
Mangánacélok | 111 |
Nikkelacélok | 112 |
Krómacélok | 112 |
Réztartalmú acélok | 112 |
Sziliciumtartalmú acélok | 113 |
Gumianyagok | 113 |
Műanyagok | 114 |
Műgyanták | 114 |
Sellak | 114 |
PVC | 115 |
Nylon | 115 |
Cellon | 115 |
Galalit | 115 |
Plexi | 116 |
Üveg | 116 |
Szálas anyagok | 116 |
Vászon | 116 |
Pamut | 116 |
Len | 116 |
Selyem | 116 |
Felületvédelem módszerei | 117 |
Festés és lakkozás | 117 |
Galvanizálás | 118 |
Krómozás | 118 |
Kadmiumozás | 119 |
Fémszínezés | 120 |
Barnítás | 120 |
Alumínium felületkezelése és szinezése | 121 |
Eloxálás | 121 |
Fémszórás | 121 |
Alumínium szórás | 122 |
Alakítási eljárások | |
Forgácsnélküli megmunkálások | 122 |
Képlékeny alakítás | 122 |
Hidegalakítás - melegalakítás | 123 |
Kovácsolás | 125 |
Hengerlés | 127 |
Hőhatással történő alakítás. Öntés | 128 |
Forgácsoló megmunkálások | 129 |
Esztergálás | 129 |
Hosszesztergálás | 130 |
Oldalazás | 131 |
Beszúrás és leszúrás | 131 |
Furatestergálás | 131 |
Menetvágás | 131 |
Idomesztergálás | 131 |
Kúpesztergálás | 131 |
Gyalulás | 131 |
Hosszgyalu | 131 |
Harántgyalu | 132 |
Vésés | 132 |
Fúrás - fúrógépen elvégezhető megmunkálások | 132 |
Zsákfuratok, átmenőfuratok | 134 |
Felfúrás | 134 |
Süllyesztés | 134 |
Dörzsölés | 134 |
Menetvágás | 134 |
Marás | 134 |
Palástmarás | 134 |
Homlokmarás, lépcsős marás | 135 |
Csoportmarás | 135 |
Oldalazó marás | 135 |
Fűrész- és horonymarás | 135 |
Hőkezelések | 136 |
Edzés | 136 |
Megeresztés | 137 |
Nemesítés | 137 |
Patentírozás | 137 |
Lágyítás | 137 |
Feszültségmentesítés | 137 |
Normalizálás | 138 |
Felületi hőkezelések | 138 |
Kötési eljárások | |
Nem oldható kötések | 138 |
Hegesztés | 138 |
Kovácshegesztés | 139 |
Lánghegesztés | 139 |
Villamoshegesztés | 141 |
Forrasztás | 143 |
Lágyforrasztás | 143 |
Keményforrasztás | 143 |
Szegecselés | 143 |
Oldható kötések | 145 |
Csavarok | 145 |
Csapok | 146 |
Biztosítások | 146 |
Sasszeg | 147 |
Biztosítótű | 147 |
Kötöződrót | 147 |
Tervezéstől a berepülésig | |
A repülőgép útja a tervezéstől a berepülésig | 147 |
Repülőgépipari kutatás | 147 |
Tervezés | 149 |
Sorozatgyártás | 151 |
Berepülés | 159 |
Repülőgépszerkezetek | |
Repülőgépek szilárdsági vizsgálata, "szilárdsági előírások" | 160 |
Külső kialakítás | 160 |
Belső kialakítás | 160 |
Levegőből származó erőhatások | 160 |
Motortól, légcsavartól származó erőhatások | 162 |
A szárny | |
A szárnyszerkezet feladata | 167 |
A szárny terhelése | 167 |
A szárny megoszló terhelése | 170 |
A szárny nyíró igénybevétele | 170 |
A szárny hajlító igénybevétele | 170 |
A szárny csavaró igénybevétele | 171 |
A szárny rezgései | 171 |
Hajlítórezgés | 172 |
Csavarórezgés | 173 |
Hajlító- és csavarórezgések kapcsolódása | 174 |
Szárny- és csűrőrezgések kapcsolódása | 176 |
Merevségi, rezgési adatok felvételére szolgáló kísérletek | 176 |
A szárny szerkezeti kialakítása | 179 |
Kétfőtartós, teherviselő borítás nélkül | 179 |
Egyfőtartós, torziós orrborítással | 180 |
Kétfőtartós, torziós orrborítással | 180 |
Vékonyfalú héjszerkezetek | 182 |
Vastagfalú héjszerkezetek | 185 |
Réteges (szendvics) szerkezetek | 186 |
Főtartók | 187 |
Faszerkezetű főtartók | 187 |
Egygerinces főtartók | 188 |
Kétgerinces főtartók | 188 |
Három- vagy többgerinces főtartók | 188 |
Fémszerkezetű főtartók | 188 |
Főtartóvasalások | 192 |
Triéderek | 193 |
Szárnybordák | 195 |
Faszerkezetű szárnybordák | 195 |
Fémszerkezetű szárnybordák | 196 |
A szárny segédberendezései | 198 |
Fékszárnyak és orr-segédszárnyak | 198 |
Előretolt orrszárny | 200 |
Profilkontúron belüli orrszárny | 201 |
Fékszárnyak | 202 |
Fékszárnyak szerkezeti kialakítása, mozgatásuk | 204 |
Zuhanófékek | 207 |
Zuhanófékek szerkezeti kialakítása, mozgatásuk | 209 |
Szárnyzuhanófékek | 209* |
Törzszuhanófékek | 211 |
Farokfelületek | |
A farokfelületek feladata | 213 |
Farokfelületek szerkezeti kialakítása | 214 |
Különleges farokfelületek | 216 |
Kettős oldalkormány | 216 |
"V" oldalkormány | 217 |
A kormányfelületek | |
A csűrőkormány feladata | 218 |
A csűrőkormány kialakítása | 219 |
Közönséges donga csűrő | 219 |
Frise-típusú csűrő | 219 |
Handley Page-típusú csűrő | 219 |
Segédszárny csűrő | 221 |
A csűrők differenciálása | 222 |
A kormánylapok aerodinamikai kiegyenlítése | 223 |
A kormánylapok statikai kiegyenlítése | 227 |
A kormánylapok terhelése | 229 |
A kormányfelületek szerkezeti kialakítása | 231 |
A segédkormány | 235 |
A törzs | |
A törzs feladata | 237 |
A törzs terhelése | 238 |
A törzs szerkezeti kialakítása | 239 |
Faszerkezetű törzs | 239 |
Fémszerkezetű törzs | 241 |
Belső kormányszervek | |
A belső kormányszervek feladata | 246 |
A belső kormányszervek terhelése, kialakítása | 246 |
Botkormány | 247 |
Kormányszarv | 247 |
Kormánykerék | 247 |
Teleszkóp kormány | 248 |
Lábkormány | 249 |
A mozgatás kinematikája különleges gépeknél | 250 |
"V" farokfelületek mozgatása | 250 |
Csupaszárny gépek kormányzása | 251 |
Helikopter gépek kormányzása | 256 |
A futószerkezet | |
A csúszótalpak feladata | 260 |
A csúszótalp terhelése, szerkezeti kialakítása | 261 |
A futószerkezet feladata | 262 |
A futószerkezet terhelése | 262 |
A futómű kialakítása | 264 |
Merev futószerkezet | 265 |
Behúzható futószerkezet | 268 |
A farokkerék | 273 |
Az orrkerekes futószerkezet | 276 |
A rúgóstagok | 277 |
Rúgóstagok feladata | 277 |
Csavarrúgós rúgóstag | 278 |
Gyűrűrúgós rúgóstag | 280 |
Olaj- és levegőrúgózású rúgóstag | 280 |
Futóműfékezés | 282 |
A légcsavar | |
A légcsavar feladata | 282 |
Merev légcsavar | 285 |
Állítható légcsavar | 288 |
Közöstengelyű (koaciális) légcsavar | 292 |
Repülőgépberendezések | |
A repülőgépberendezések feladata | 294 |
Mechanikus mozgatóberendezések | 295 |
Tolórudas mozgatás | 296 |
Drótköteles mozgatás | 301 |
Kioldó berendezések | 307 |
Kötélbehúzó berendezések | 311 |
Hidraulikus berendezések | 314 |
A hidraulikus rendszer működésének elve | 314 |
Hidraulikus fékszárnymozgatás | 314 |
Hidraulikus futóműfékezés | 316 |
Hidraulikus rendszer | 320 |
Elektromos berendezések | 324 |
Áramforrások | 324 |
Elektromos hálózat | 326 |
Elektromos fogyasztók | 326 |