kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 380 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákat tartalmaz. |
Technikai termodinamika | |
Hőtani alapfogalmak | 11 |
A hőmérséklet és mérése | 11 |
Hőmennyiség, fajhő | 11 |
A közegek termodinamikai állapotát meghatározó jellemzők | 13 |
A termodinamika első főtétele | 14 |
A munka hőegyenértéke | 14 |
A belső energia | 14 |
Az első főtétel alapkifejezései | 15 |
A közeg térfogatváltozásának munkája | 15 |
A P-v, vagy munkadiagramm | 17 |
A termodinamika első főtétele megfordítható folyamatokra | 18 |
Energia áramlása a csővezetéken át. Az entalpia fogalma | 19 |
Állandó nyomású gép elméleti (technikai) munkája | 21 |
Az első főtétel további alakjainak megfordítható állapotváltozásokra | 22 |
Az ideális gázok | 23 |
Termikus és kalórikus egyenletek | 23 |
Ideális gázok állapotváltozásai | 25 |
Állapotváltozás állandó térfogaton (izochor folyamat) | 25 |
Állapotváltozás állandó nyomásnál (izobar folyamat) | 26 |
Állapotváltozás állandó hőmérsékletnél (izotermikus állapotváltozás) | 26 |
Adiabatikus állapotváltozás | 27 |
Az izotermikus és az adiabikus állapotváltozások összehasonlítása | 29 |
A politrop állapotváltozás | 30 |
A fojtás | 33 |
Ideális gázok keveredése | 33 |
Az ideális gázok áramlása | 35 |
A gázok kiömlése állandó nyomású tartályból | 35 |
Kiömlés kis nyomáskülönbséggel | 36 |
Kiömlés nagy nyomáskülönbséggel | 37 |
A sebességgel ekvivalens hőmérséklet | 38 |
A termodinamika második főtétele | 39 |
Körfolyamatok | 40 |
A Carnot körfolyamat | 41 |
A clausiusi integrál | 42 |
Az entropia | 43 |
T-s, vagy hődiagramm | 45 |
Ideális motorikus körfolyamatok | 47 |
Az Ottó körfolyamat | 48 |
A Diesel körfolyamat | 52 |
A Sabathé körfolyamat | 53 |
A Humprey körfolyamat, melynél a hőközlés állandó térfogaton történik | 55 |
A Humprey körfolyamat, melynél a hőközlés állandó nyomáson történik | 56 |
Az Ottó és Diesel körfolyamatok összehasonlítása | 57 |
Az ideális állandó nyomású turbina munkafolyamata | 60 |
Az expanzió izotermikus | 61 |
Az expanzió adiabatikus | 61 |
Az izotermikus és az adabatikus turbina munkájának összehasonlítása | 62 |
Az ideális kompresszor munkafolyamata | 62 |
A kompresszor izotermikus | 63 |
A kompresszor adiabatikus | 64 |
Az izoterikus és adiabatikus kompresszor munkájának összehasonlítása | 64 |
A repülőgéphajtóművek | |
Bevezetés, a hajtómű fogalma | 65 |
A repülőgép hajtóművek általános jellemzése, osztályozása és rövid leírása | 66 |
A hajtóművek legfontosabb jellemzői, ezek között összefüggések és a jellemzők változása repülési sebesség szerint | 74 |
A vonóerő és a vonóteljesítmény számítása | 76 |
A repülőgép hajtóműveinek hatásfokai | 77 |
A propulziós hatásfok számítása | 80 |
A rakéták propulziós hatásfokának számítása | 80 |
A környező levegőt használó közvetett és közvetlen sugárhajtóművek propulziós hatásfokának számítása | 81 |
A hajtóművek összehasonlítása propulziós hatásfok szempontjából | 82 |
A hajtóművek termikus hatásfoka, és összehasonlításuk termikus hatásfok szempontjából | 85 |
A hajtóművek összehasonlításából levonható következtetések | 89 |
A dugattyús repülőgépmotorok alapelvei | |
A dugattyús repülőgépmotorok általános jellemzése és osztályozása | 91 |
A repülőgépmotorok általános jellemzése | 91 |
A repülőgépmotorok osztályozása | 92 |
Hatásfok és tüzelőanyagfogyasztás | 93 |
A termikus hatásfok | 94 |
Az indikált hatásfok | 95 |
Az indikált termikus hatásfok | 96 |
A mechanikai hatásfok | 96 |
A gazdasági vagy effektív hatásfok | 97 |
A négyütemű Ottó-motor | 97 |
A négyütemű Ottó-motor általános felépítése és ideális indikátor diagrammja | 97 |
A tökéletes Ottó-motor munkája és hatásfoka | 99 |
Négyütemű Diesel-motor | 102 |
A volumetrikus hatásfok | 102 |
A sűrítés | 105 |
A terjeszkedés | 108 |
Az égés a benzinmotorban | 108 |
Keverékképződés a benzinmotorban | 109 |
A keverék meggyujtása az Ottó-motorban | 110 |
Az égési sebesség | 111 |
Az égési görbe alakja és a gyujtás időpontja | 111 |
Az öngyulladás (Korai gyujtás) | 112 |
Kopogás a benzinmotorban | 112 |
Égés a Diesel-motorban | 114 |
Keverékképződés a Diesel-motorban | 115 |
A gázváltási folyamat | 116 |
A kipuffogás | 118 |
Kitolás és szívás | 118 |
A benzinmotor munkafolyamatának veszteségei | 121 |
A benzinmotor tüzelőanyagainak osztályozása kopotási tulajdonságaik szerint | 121 |
Kétütemű motorok | 123 |
Kétütemű Ottó-motorok | 124 |
Kétütemű Diesel-motorok | 126 |
Két- és négyütemű motorok összehasonlítása | 130 |
Teljesítményszabályozás | 130 |
Ottó-motorok teljesítményszabályozása | 130 |
Diesel-motorok teljesítményszabályozás | 132 |
A motor indikált és effektív teljesítménye. Indikált és effektív középnyomás | 132 |
A motor főméreteinek meghatározása | 133 |
A repülőmotorral szemben támasztott különleges követelmények | 133 |
Teljesítménysúly-csökkentés, teljesítménynövelés | 134 |
A kipuffogó gáz energiájának hasznosítása | 135 |
A motor feltöltése és túltöltése | 138 |
A feltöltés célja és általános tárgyalása | 139 |
A sűrítők meghajtása | 140 |
A sűrítők elhelyezése | 143 |
Feltöltés a motorról mechanikusan meghajtott sűrítővel | 144 |
A motor munkafolyamata feltöltéskor | 153 |
A kompressziótérben visszamaradt égéstermékek összenyomásából származió többlettöltés számítás | 153 |
A kompressziótér átöblítése | 154 |
A szívás és a kipuffogás között fellépő munkanyereség | 157 |
A sűrítők | 157 |
A sűrítők fajtái | 161 |
A sűrítők munkafolyamata | 163 |
A sűrűsödő és a motor együttmüködése | 164 |
Túltöltés kipuffogó gázturbinával meghajtott sűrítővel | 166 |
A turbina munkafolyamatának hatása a motor munkafolyamatára | 170 |
A turbofeltöltés és a mechanikus meghajtású elősűrítővel való feltöltés összehasonlítása | 172 |
A gázlökések hasznosítása, a Büchi-eljárás | 172 |
A túltöltés gyakorlati korlátai | 173 |
A kopogás, mint a túltöltés korlátja | 176 |
A hőigénybevételek mint a túltöltés korlátjai | 178 |
A motorok teljesítménye a magasban | 178 |
Az atmoszféra | 181 |
Az atmoszféra rétegződése | 186 |
A nemzetközi normál atmoszféra | 186 |
A feltöltetlen motor teljesítménye a magasban | 186 |
A belső teljesítmény változása | 186 |
A mechanikai hatásfok romlásának hatása | 187 |
Tapasztalati képletek a feltöltetlen motor magassági teljesítményének számításához | 189 |
Magassági motorok | 190 |
Magassági motorok fajtái | 190 |
A volumetrikus túlméretezett motor | 191 |
A túlkomprimált motor | 191 |
Az elősűrítős motor magassági teljesítménye | 191 |
Feltöltés és túltöltés a magasban | 191 |
Állandó áttételű, mechanikus meghajtású, elősűrítővel ellátott motor magassági teljesítménye | 192 |
Az égéstermékek összenyomásából származó többletöltés | 193 |
A gázváltási munkaterület változása | 194 |
Mechanikus meghajtás, elősűrítővel ellátott motorok magassági teljesítmények elméleti számítása | 194 |
A kompresszor teljesítményszükségletének meghatározása | 196 |
A motor belső teljesítményének számítása | 196 |
A motor hasznos magassági teljesítményének számítása | 198 |
A számított magassági teljesítmény változása a magasság szerint | 201 |
Mechanikusan meghajtott elősűrítős motorok magassági teljesítményének számítása próbatermi mérések alapján | 202 |
A turbófeltöltős motor magassági teljesítménye | 203 |
A kipuffogógáz-turbina lapátjainak hűtése | 205 |
A turbófeltöltő szabályozása | |
A porlasztás | 206 |
A porlasztók feladata és osztályozása | 207 |
Úszóval ellátott permetező porlasztók | 207 |
A Bánki-Csonka porlasztó | 208 |
Az elemi porlasztó által szolgáltatott keverékek minősége | 209 |
A levegő torokban lévő sebességének hatása | 211 |
A külső körülmények - nyomás, hőmérséklet, magasság - hatása | 212 |
Az elősűrítő hatása | 213 |
A géphelyzet befolyása a keverék minőségére | 214 |
Az elemi porlasztó hibáinak összefoglalása és a szükséges korrekciók | 214 |
Keverési arány állandóságát biztosító berendezések | 214 |
A keverési arány állandó értéken való tartása változó motorfordulatnál | 215 |
A Zenith-karburátor | 216 |
A Pallasz-karburátor | 217 |
A Solex-karburátor | 218 |
Az üresjárási fúvóka | 219 |
A keverési arány állandóságának biztosítása változó magasságban | 219 |
Levegő szabályozása | 219 |
Tüzelőanyagszabályozás | 220 |
A porlasztók egyéb berendezései | 221 |
Hátrepülő berendezés | 221 |
Gyorsító szivattyúk | 222 |
Gazdaságos üzemanyag-fogyasztást biztosító szerkezet | 222 |
Gyorsellátó | 223 |
A porlasztó védelme befagyás ellen | 223 |
Segélyindító készülék | 225 |
Úszónélküli porlasztók | 225 |
Úszónélküli befecskendező porlasztó | 225 |
Úszónélküli permetező porlasztó | 226 |
A befecskendező szivattyús porlasztás Ottó-motornál | 231 |
A befecskendezés módozatai | 231 |
A befecskendező szivattyú | 233 |
A tűzelőanyag légtelenítése | 237 |
Keverékszabályozás befecskendező porlasztás esetén | 239 |
Szállítószivattyúk | 212 |
A motor hűtése | |
A hűtés módjai. Léghűtés. A folyadékhűtés | 244 |
Folyadékhűtés és a levegőhűtés összehasonlítása | 244 |
A léghűtés | 245 |
A folyadékhűtés | 247 |
A hűtéssel elvitt hő | 247 |
A hűtőrendszer | 248 |
A hűtők | 249 |
A motor szerkezeti kialakítása | |
A repülőmotorok építési formái | 252 |
A forgattyús hajtómű dinamikája | 260 |
Kinematikai viszonyok | 260 |
A dugattyú útja | 260 |
A dugattyú sebessége | 261 |
A dugattyú gyorsulása | 263 |
Erőbeli viszonyok | 263 |
A motorban működő erők | 263 |
Egyhengeres gép tömegerőinek meghatározása | 265 |
A forgó és ide-oda mozgó tömegek nagysága | 267 |
A dugattyúra ható erők | 267 |
A forgattyúcsapon működő hajtóerőművek felbontása érintőleges és sugárirányú összetevőre | 270 |
A tengenciális diagramm | 270 |
A lendítőtömegek szerepe és az egyenlőtlenségi fok | 273 |
A tehetetlenségi erők kiegyenlítése | 275 |
Egyhengeres motor tömegeiről | 275 |
Egyhengeres motor tömegerőinek kiegyenlítése | 276 |
Többhengeres motor tömegerőinek kiegyenlítése | 276 |
A forgattyús tengely lengései | 288 |
A csavarólengések csillapítása | 291 |
A forgattyús hajtómű szerkezeti kialakítása | 297 |
A dugattyú | 297 |
A dugattyú alakja és méretei | 297 |
A dugattyú csúszófelületeinek felületi kezelése | 301 |
A dugattyúcsapszeg | 302 |
Dugattyúgyűrűk | 303 |
A hajtórudak | 303 |
A hajtórudak fajtái | 304 |
A hajtórúd hossza | 306 |
A hajtórúdkisfej | 308 |
A hajtórúdszár kialakítása és igénybevételei | 309 |
A hajtórúdnagyfej | 314 |
A V motor hajtórúdjai | 314 |
Csillagmotorok hajtórúdjai | 314 |
Forgattyús tengelyek | 317 |
A forgattyús tengelyek méretezése | 320 |
Soros és V motorok tengelyei | 321 |
Osztott forgattyústengelyek | 322 |
Ellensúlyok | 325 |
Csapágyak | 327 |
Áttételezés | 327 |
A forgattyúszekrény | 327 |
Általános szempontok a forgattyúszekrény kialakításánál | 329 |
Soros és V motorok forgattyúszekrénye | 329 |
Csillagmotorok forgattyúszekrénye | 329 |
Hengerek és hengerfejek | 329 |
A hengerek osztályozása | 333 |
Különálló hengerek | 334 |
Hengertömbök | 334 |
Szelepvezérlés | 340 |
Elrendezések | 343 |
Szelepek | 347 |
A vezérlő bütykök | 347 |
Az elősűrítő és a szivótérnyomás-szabályozó | 349 |
Az elősűrítő | 352 |
Szivótérnyomás-szabályozó | 352 |
A gyujtás | 353 |
Gyujtórendszerek | 357 |
Gyujtómágnesek | 357 |
Akkumulátoros gyujtóberendezés | 358 |
Indiító segéd-gyujtóberendezések | 360 |
Gyujtógyertyák | 360 |
A motor kenése | 361 |
Kenési rendszerek | 364 |
A motor belső olajozási rendszere | 364 |
Olajhígítás és inditás hideg időben | 367 |
Kenőolaj szűrők | 367 |
Kenőolaj hűtők | 367 |
Indítóberendezések | 370 |
Kézi indítókészülékek | 370 |
Elektromos indítókészülékek | 370 |
Gázzal indítókészülék | 371 |
A motor fékezése | |
A motor teljesítményének meghatározása | 373 |
A fékek | 373 |
A Prony-fék | 373 |
Vízfékek | 374 |
Elektromos fékek | 375 |
Légcsavarral történő fékezés | 376 |
Teljesítménymérés repülés közben | 378 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.