1.067.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Repülőgépek műszer- és elektromos berendezései

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 214 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-103-636-x
Megjegyzés: 2. kiadás. Tankönyvi szám: 36332. 174 fekete-fehér ábrával illusztrált. Megjelent 606 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ember képzeletét ősidők óta foglalkoztatta a levegő meghódítása. Bizonyításul elég megemlíteni az Ikarus-legendát, vagy Leonardo da Vincit, aki korának műszaki színvonalát tekintve, komoly... Tovább

Előszó

Az ember képzeletét ősidők óta foglalkoztatta a levegő meghódítása. Bizonyításul elég megemlíteni az Ikarus-legendát, vagy Leonardo da Vincit, aki korának műszaki színvonalát tekintve, komoly elképzeléseket hagyott ránk az ember repülésével kapcsolatosan. A későbbi, tudatos fejlesztés során a repülés alapelve nem változott. A célszerűség alakította ki a mai sárkányszerkezetet. A nagyteljesítményű, kis súlyú repülőgép-motorokat, hajtóműveket az emberi teremtő elme, az akarat hozza létre. Különösen sokat fejlődött a különleges (vagy ahogy a szakemberek rövidítik: KLGS) szakterület. Ez érthető, hiszen mind nagyobb teljesítményű és mind bonyolultabbá váló repülőgépek mind nagyobb feladat elé állítják a pilótákat. Mind több és több adatot kell kapnia ahhoz, hogy helyes döntést hozhasson. Ez azt eredményezi még, hogy mind több feladatot végeztetünk el az ember helyett a különleges berendezésekkel. Öncélú különleges berendezés nincs a repülőgépeken. Mindegyik kapcsolódik a motorhoz, a sárkányszerkezethez, vagy egy másik különleges berendezéshez, esetleg adatot szolgáltat a pilótának. Félkarú óriás az, aki csak egy-egy részterületet ismer, a többiről semmit sem tud. Csak az lehet jó repülőipari szakember, aki a saját szakterületét részleteiben, az azzal kapcsolatosakat pedig összefüggéseiben ismeri. A jövő rádió- és lokátorműszerészei sem nélkülözhetik az elektromos- és műszerberendezések ismeretét. Ezek a témakörök szorosan kapcsolódnak a fő szakterületükhöz. Jelen tankönyvünkben igyekeztünk, hangsúlyozni azokat a fejezeteket, amelyek anyaga szorosabban kapcsolódik a rádió és a lokátor szakterülethez. Ennek figyelembevételével egyes fejezetekben megelégedtünk a leíró ismertetéssel. Ahol viszont a kapcsolat szoros, ott részletes ismertetést adtunk. Ha a tankönyvben leírtak segítségével sikerül jobban megismerni a repülőgépeket, ezen belül a rádió- és lokátorrendszereket, azok működését, akkor elérték a céljukat. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
1. Általános ismeretek 5
1.1. A különleges szakterület ágazatai 5
1.2. A repülőgép kábelek- és vezetékrendszerek 7
1.2.1. A fedélzeti kábelekkel szemben támasztott követelmények 8
1.2.2. A fedélzeti vezetékrendszerek 9
1.2.3. A vezetékek jelölése 9
1.2.4. A rádiófrekvenciás kábelek 11
1.2.5. A fedélzeti villamos hálózatok ábrázolása 12
1.3. A fedélzeti villamosenergia-rendszerek 13
1.3.1. Az energiarendszerek felépítése 15
2. A repülőgép akkumulátorok 18
2.1. A lúgos akkumulátorok 18
2.1.1. A NiFe akkumulátorok 18
2.1.2. Az ezüst-cink akkumulátorok 19
2.2. A savas akkumulátorok 22
2.2.1. A savas akkumulátorok működése 22
2.3. Az akkumulátorok hatásfoka 24
2.4. A savas akkumulátorok üzemeltetése 24
2.5. A munkavédelmi előírások 25
3. A repülőgépek villamos forgógépei 27
3.1. A villamos forgógépek működése 27
3.1.1. A váltakozóáramú generátor működési elve 28
3.1.2. A háromfázisú generátor működési elve 29
3.1.3. Az egyenáramú generátorok működési elve 29
3.2. A villamos forgógépek szerkezeti felépítése 30
3.2.1. Az állórész a gerjesztőtekercsekkel 30
3.2.2. A forgórész 31
3.2.3. A kommutátor csomópont 31
3.3. A villamos forgógépek gerjesztése 32
3.3.1. A soros gerjesztés 32
3.3.2. A párhuzamos gerjesztés 32
3.3.3. A vegyes gerjesztés 33
3.4. Az armatúra-visszahatás
3.5. A fedélzeti forgógépek alkalmazási területei 34
3.5.1. Az egyfázisú váltakozóáramú forgógépek 34
3.5.2. A kétfázisú motorok 34
3.5.3. A háromfázisú váltakozóáramú generátorok 35
3.5.4. A háromfázisú váltakozóáramú motorok 35
3.5.5. Az egyenáramú generátorok 37
3.6. Az egyenáramú motorok jellegzetes megoldásai 37
3.7. A fedélzeti elektromos forgógépek sajátosságai 39
4. A repülőgép generátorok feszültségszabályozói 40
4.1. A vibrációs feszültségszabályozók 40
4.2. A szenes feszültségszabályozók 41
4.3. Az elektronikus feszültségszabályozók 43
4.4. A kézi feszültségszabályozás 44
5. A differenciál-minimál relék 45
6. Az áramátalakítók 46
6.1. A forgó áramátalakítók 46
6.1.1. A szerkezeti felépítésük 47
6.1.2. A frekvencia szabályozása 48
6.1.3. A feszültség szabályozása 52
6.2. Az elektronikus átalakítók 54
7. A transzformátorok 55
7.1. A differenciál-transzformátorok 57
8. Az egyenirányítók 59
9. Az elektromágnesek 61
10. A programmechanizmusok 63
10.1. Az elektromágneses hajtású programmechanizmusok 64
10.2. A motoros hajtású programmechanizmusok 64
11. Az elektronmechanizmusok 67
12. A villamos szerelvények 70
12.1. A nyomógombok 70
12.2. A kapcsolók 71
12.3. Az automata védőkapcsolók 71
12.4. Az olvadóbiztosítók 72
12.5. A dugaszos csatlakozók 73
12.6. A testelések 75
12.7. A statikus kisütök 76
12.8. A relék, kontaktorok 76
12.9. A rádiófrekvenciás zavarszűrők 76
13. A repülőgépek villamos rendszerei 78
13.1. A hajtóműindítás rendszere 78
13.1.1. Az indítás segédberendezései 79
13.1.2. Az indítás feltételei 79
13.1.3. Az indítás szakaszai 80
13.2. A jégtelenítés rendszere 82
13.2.1. A jegesedés jelzése 82
13.2.2. A jégmentesítés megoldásai 84
13.3. Az ablakok fűtése és törlése 86
13.4. A fedélzeti fűtésrendszerek 86
13.4.1. A kabinfűtés rendszere 86
13.4.2. Egyéb fűtések 88
13.5. Az olaj hőmérsékletének szabályozása 88
13.6. A túlnyomás-rendszer 89
13.7. A vitorlába állítás rendszere 90
13.8. A tüzelőanyag-rendszer 91
13.8.1. A tüzelőanyag feltöltését és a kifogyasztását vezérlő rendszer különleges berendezései 92
13.8.2. A tüzelőanyag feltöltés 93
13.8.3. A tüzelőanyag kifogyasztásának rendje 94
13.8.4. A tüzelőanyaggal kapcsolatos biztonsági előírások 95
13.9. A világítás rendszere 96
13.10. A tűzjelző és tűzoltó rendszer 97
13.11. A futóhelyzet jelzése és a fékautomaták 99
13.12. A közhasználatú berendezések 100
14. A repülőgépműszerekről általában 101
14.1. A repülőgépműszerek csoportosítása 101
14.1.1. A repülőgépműszerek csoportosítása rendeltetés szerint 101
14.1.2. A repülőgépműszerek csoportosítása működési elvük szerint 102
14.1.3. A repülőgépműszerek csoportosítása táplálásuk szerint 103
14.2. A műszerekkel szemben támasztott főbb követelmények 103
14.2.1. A műszerek pontossága 103
14.2.2. A hiszterézis 103
14.2.3. Egyéb követelmények 104
15. Nyomásmérők 105
15.1. A nyomásérzékelők 105
15.2. A jelátalakítók 108
15.2.1. A potenciométeres jelátalakítók 108
15.2.2. Az induktív jelátalakítók 108
15.3. A távnyomásmérő rendszerek jelzői vagy vevői 109
15.4. A távnyomásmérő rendszer működése 110
15.5. A nyomáskapcsolók 112
15.6. A nyomásmérők és a nyomásmérő rendszerek alkalmazási területei 112
16. A hőmérsékletet mérő műszerek 113
16.1. A kettősfém (bimetall) hőmérők 113
16.2. Az ellenállás-hőmérők 114
16.3. A hőelemes hőmérők 115
17. A motorindikátorok 117
17.1. A feszültség- és árammérő műszerek 118
18. A tüzelőanyag- és olajmennyiség-mérők 119
18.1. A mechanikus mennyiségmérők 119
18.1.1. Az úszós, közvetlenül mutató mennyiségmérők 119
18.1.2. A forgóorsós mennyiségmérők 120
18.2. Az úszós, hidraulikus mennyiségmérők 120
18.3. A kapacitív tüzelőanyag-mennyiségmérők 121
18.3.1. A mérőrendszer működése 122
18.3.2. Az önkiegyenlítő hidak működése 123
19. A tüzelőanyag-fogyasztás mérők 124
19.1. Az úszós fogyasztásmérők (rotaméterek) 125
19.2. A Venturi-csöves fogyasztásmérők 125
19.3. A lapátkerekes fogyasztásmérők 126
20. A fordulatszámmérők 128
20.1. A centrifugális fordulatszámmérők 128
20.2. A közvetlen hajtású villamos fordulatszámmérők 129
20.3. A villamos fordulatszám-távmérők 130
21. A rezgésmérő műszerek 132
21.1. A rezgésmérő adók 132
21.1.1. A piezoelektromos adók 132
21.1.2. Az indukciós rezgésadók 133
21.2. Az erősítők és jelzőműszerék 133
22. Az állásjelzők (szögávivők vagy elektromos tengelyek) 135
22.1. A korlátozott szögelfordulású szögátvivő rendszerek 135
22.2. A korlátlan szögelfordulású átvivő rendszerek 136
22.2.1. Az egyenáramú szögátvivő rendszer 136
22.2.2. A váltakozóáramú szögátvivő rendszer 138
22.2.3. A kontroll-transzformátorok 140
22.2.4. A differenciál szelszinek 141
23. A szelencés műszerek 144
23.1. A magasságmérők 144
23.1.1. A szelencés magasságmérők 144
23.1.2. Az elektromechanikus magasságmérők 146
23.1.3. A hibagrafikon (a deviációs táblázat) .. 148
23.2. A sebességmérők 149
23.3. A Mach-szám jelzők és az átesésjelzők 150
23.4. A kabinmagasság és túlnyomásjelzők 151
23.5. A szívótárnyomás-mérők 152
23.6. A levegőfogyasztás-mérők 153
23.7. A variométerek 153
23.8. A légnyomásvevők (Pitot-csövek) 154
23.9. A levegőjelrendszer 155
24. A fedélzeti repülési adatrögzítők 157
24.1. Az adatrögzítő egységei 159
24.1.1. A jeladók 159
24.1.2. A kódolóegység 159
24.1.3. A rögzítő- és a szalagtovábbító egység 160
24.2. A beszédrögzítők 160
25. A pörgettyűs műszerek 161
25.1. A pörgettyű 161
25.2. A szabadságfok fogalma 162
25.3. A pörgettyű látszólagos mozgása 163
25.4. A három szabadságfokú valóságos pörgettyű sajátosságai 164
25.5. A folyadékingás kiegyenlítő rendszer 165
25.6. A pörgettyű hajtása 167
25.6.1. A pneumatikus hajtású pörgettyűk 167
25.6.2. Az elektromos hajtású pörgettyűk 168
25.7. A csúszásjelzők 168
25.8. A pörgettyűk alkalmazási területei 170
25.8.1. Az elfordulásjelzők 170
25.8.2. A műhorizontok 171
25.8.3. A központi pörgettyűs függőleges
25.8.4. A legyezőmozgás csillapítók 173
25.8.5. A helyesbítés-kikapcsolók 174
26. Az iránytűk és irányrendszerek . .176
26.1. A Föld mágneses tere 176
26.1.1. Az orthodroma és a loxodroma 176
26.2. A mágneses iránymérők jelzési hibái 177
26.3. A folyadékos iránytűk 178
26.4. A táviránytűk és irányrendszerek 179
26.4.1. Az anyairánytűk 180
26.4.2. Az erősítők 183
26.4.3. A helyesbítő (korrekció-) mechanizmusok 183
26.4.4. Az irányszöggel arányos elektromos jel továbbítása 187
26.4.5. A pörgettyűegység 187
26.4.6. Az irányrendszerek kezelő szervei 188
26.4.7. Az irányjelző műszer 189
26.5. A csillagászati irányrendszer 191
26.6. A pörgettyűs iránytűk 192
26.7. Az önálló helymeghatározó navigációs rendszer 192
27. A robotpilóták 195
27.1. A robotpilóták fejlődése 196
27.2. A robotpilóta-rendszerek felépítése 196
27.3. A robotpilótákkal szemben támasztott főbb követelmények 197
27.4. A robot-csatornák működési elve 198
27.5. A kormánygépek 199
27.6. A fékmágnesek 199
28. A repülőgép oxigén- és magassági berendezései 200
28.1. A légkör tulajdonságainak változása a magasság függvényében 200
28.2. Az oxigénhiány hatása az emberre 201
28.3. Az oxigénhiány megelőzésére szolgáló módszerek 202
28.4. Az oxigénrendszerek felépítése 203
28.5. Az oxigénberendezések működése 203
28.6. Az oxigén kémiai tulajdonságai 206
28.7. A repülőgépek oxigénrendszerének karbantartása 207

Melegh Mihály

Melegh Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Melegh Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem