1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Repülőgép-hajtómű szerkezettan I.

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 110 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-102-293-5
Megjegyzés: 3. kiadás. Megjelent 530 példányban. 60 fekete-fehér ábrával illusztrált. Tankönyvi szám: 36322/I.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tankönyvünk tíz témakört ölel fel. Minden témakör több-kevesebb részre oszlik. Mindegyik témakör előtt ott találjuk a témakör számát, majd ponttal elválasztva ennek részeit. Az egyes témakörök... Tovább

Előszó

Tankönyvünk tíz témakört ölel fel. Minden témakör több-kevesebb részre oszlik. Mindegyik témakör előtt ott találjuk a témakör számát, majd ponttal elválasztva ennek részeit. Az egyes témakörök nagyobb részeit két szám jelzi, pl. 8.2. Ez a nyolcadik témakör második témáját jelöli. Az egyes témákon belül a kisebb részeket további számok jelzik. Például a 8.2.2 számjel a nyolcadik témakör második témájának második részét jelenti. A további kisebb részekre bontáskor már nem használunk pontot a számok közé. Ezzel a számozási módszerrel a tanulást és az ismeretek visszakeresési lehetőségeit kívánja a tankönyv megkönnyíteni. Az sem mellékes szempont, hogy a számozással a tanítási anyagot jól taglaljuk, ezáltal könnyebb áttekinteni, megtanulni. Ezekkel a számjelekkel megismerkedve könnyebbé válik a tudományos és technikai könyvek használata is, mivel a műszaki könyvekben többnyire ehhez hasonló számozási módszert alkalmaznak. A fejezetek végén kérdéseket, feladatokat találunk. Ezek a kérdések segítséget nyújtanak ahhoz, hogy felidézzük azokat az ismereteket, amelyek szükségesek a további ismeretszerzéshez. A feltett kérdések egyúttal a téma lényegét is kiemelik. Az egyes fejezetek lényegét nem elég csupán megértenünk, hanem rögzítenünk kell, meg kell tanulnunk, és be kell gyakorolnunk. Ismereteink a tanulás folyamán állandóan bővülnek. Minden új ismeret összefügg a már meglevő ismereteinkkel, ezért az új ismereteket könnyebben és alaposabban elsajátíthatjuk, ha azokat összekapcsoljuk a már meglevő ismereteinkkel. Ezt kívánja elősegíteni ez a tankönyv is. Az egyes fejezetek legfontosabb részeit - a tanulás megkönnyítése végett - dőlt betűvel vagy bekeretezéssel emeljük ki Találunk olyan részeket is, amelyek kisebb betűfokozatból vannak szedve. Ezeket a részeket nem kell megtanulni, ezek a tananyagot kiegészítő, tájékoztató jellegű olvasmányok, amelyek sok tanuló érdeklődésére tarthatnak számot. A kérdések megválaszolását tartsuk kötelességünknek, mert ez tudásunk megbízható fokmérője. Tanulmányaink befejezése után csak akkor tudunk eredményesen dolgozni, ha a munkákhoz szükséges ismeretekkel rendelkezünk. Ezért nemcsak jogunk, de kötelességünk is, hogy általános és szakmai műveltségünket minél magasabb szintre emeljük. A repülőgép-szerelő szakma szakembereinek munkája fokozott felelősséggel jár, hiszen csakis az ő alapos szaktudásuk és lelkiismeretes munkájuk teszi lehetővé a balesetmentes légi közlekedést. A sikeres tanuláshoz jó munkát kíván a szerző. Vissza

Tartalom

Tanácsok a tankönyv használatához 3
Bevezetés 5
1.1 Történeti áttekintés 5
1.2 A hőerőgép fogalma 6
1.3 A repülőgép-hajtómű fogalma 8
2. A hőmérséklet és mérése 9
2.1 A hőmérséklet fogalma 9
2.1.1 A hőmérséklettől függő fizikai jelenségek 9
2.2 Különféle hőmérsékleti skálák 10
2.2.1 A hőmérsékletmérés eszközei 10
3. Hőmennyiség, fajhő, állapotjelzők 13
3.1 A hőmennyiség fogalma és egysége 13
3.2 A fajhő 14
3.2.1 A fajhő fogalma, egysége 14
3.2.2 A gázok fajhője; az állandó térfogaton és az állandó nyomáson mért fajhő, a molhő 14
3.3 A hőmennyiség és a fajhő mérése 16
3.4 Állapotjelzők 17
3.4.1 A nyomás fogalma, egysége, mérése 17
3.4.2 A térfogat, a fajtérfogat és a sűrűség 20
3.4.3 A hőmérséklet szerepe a közeg állapotának meghatározásában 20
4. Az I. főtétel
4.1 Az I. főtétel megfogalmazása, a térfogatváltozási munka és a technikai munka 22
4.2 A p-v diagram felépítése 24
4.2.1 Munkafolyamatok ábrázolása és értelmezése 25
5. Ideális gázok állapotváltozásai 28
5.1 Izochor állapotváltozás 34
5.2 Izobár állapotváltozás 34
5.3 Izoterm állapotváltozás 37
5.4 Adiabatikus állapotváltozás 38
5.5 Politropikus állapotváltozás 41
6. Gázok kiáramlása állandó nyomású térből
6.1 A gázok kiáramlása állandó nyomású térből, a gáz energiatartalmának állandósága 45
6.2 Gáz kiáramlása kis nyomáskülönbség esetén 46
6.3 Gáz kiáramlása nagy nyomáskülönbség esetén 47
6.3.1 A kritikus nyomásviszony
6.3.2 A kritikus sebesség 51
6.3.3 A Laval-fúvóka mint a sebességnövelés módja 51
7. Körfolyamatok, a termodinamika IL főtétele 54
7.1 A körfolyamatok vizsgálatának szükségessége és elvei 54
7.1.1 A Carnot-körfolyamat 55
7.1.2 Az Otto-körfolyamat 55
7.1.3 A Diesel-körfolyamat 57
7.1.4 A Sabathé-körfolyamat 57
7.1.5 A Humphrey-körfolyamat 58
7.2 A körfolyamatok munkája és hatásfoka 59
7.2.1 A Carnot-körfolyamat hatásfoka 60
7.2.2 Az Otto-körfolyamat hatásfoka 61
7.2.3 A Diesel-körfolyamat hatásfoka 63
7.2.4 A Sabathé-körfolyamat hatásfoka 64
7.2.5 A Humphrey-körfolyamat hatásfoka 65
7.3 A körfolyamatok megvalósításának kérdései a különböző erőgépekben 66
8. A hajtómű 68
8.1 A hajtómű fogalma, részei. Az egyes elemek megjelenési formái 68
8.2 A hajtóművek felosztása 69
8.2.1 Környező levegőt nem használó sugárhajtóművek 71
8.2.2 A környező levegőt használó hajtóművek 72
8.2.2.1 Közvetett sugárhajtóművek (légcsavaros hajtóművek) 72
8.2.2.2 Közvetlen sugárhajtóművek 73
8.2.2.2.1 Kompresszor nélküli sugárhajtóművek 73
8.2.2.2.2 Kompresszoros sugárhajtóművek 75
8.2.2.3 Részben közvetett, részben közvetlen sugárhajtóművek 76
8.3 Vonóerő és vonóteljesítmény 78
9. Dugattyús repülőgép-hajtóművek hatásfokai 81
9.1 A propulziós hatásfok 82
9.2 A repülőgépmotorok termikus hatásfoka 84
9.3 A repülőgépmotorok indikált hatásfoka 86
9.4 A repülőgépmotorok mechanikai hatásfoka 87
9.5 A repülőgépmotorok volumetrikus hatásfoka 88
9.6 A repülőgépmotorok effektív hatásfoka 90
10. Motorok indikátordiagramja 92
10.1 A négyütemű Otto-motor szerkezete 92
10.2 Az elemi porlasztó szerkezete és működése 94
10.3 A négyütemű Diesel-motor szerkezete, működése 96
10.4 A kétütemű motorok 98
10.4.1 A kétütemű Otto-motor 98
10.4.2 A kétütemű Diesel-motor 99
10.5 A négyütemű Ottó- és Diesel-motor ideális indikátordiagramja 100
10.5.1 Az Otto-motor ideális indikátor diagramja 100
10.5.2 A négyütemű Diesel-motor ideális indikátordiagramja 101
10.6 A tengelyteljesítmény és meghatározása 103
10.6.1 A tengelyteljesítmény megállapítása az indikátordiagramból 103
10.6.2 A tengelyteljesítmény megállapítása fékezéssel 106

Badovszky György

Badovszky György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Badovszky György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem