1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Repülésirányító és hírközlő berendezések

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 393 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: 230 példányban jelent meg. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Kihajtható mellékletet tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A polgári repülés rohamos fejlődése a II. világháború után következett be, amikor megjelentek az első gázsugárhajtású nagyteljesítményű utasszállító repülőgépek. Ezzel nagymértékben megnövekedett a... Tovább

Előszó

A polgári repülés rohamos fejlődése a II. világháború után következett be, amikor megjelentek az első gázsugárhajtású nagyteljesítményű utasszállító repülőgépek. Ezzel nagymértékben megnövekedett a repülési távolság, magasság és sebesség. A gyorsütemű teljesítménynövekedés viszont ugrásszerűen megnövelte a forgalomirányítás berendezéseivel szemben támasztott műszaki követelményeket. Ez a fejlődés manapság nem áll meg, hanem egyre növekszik a szuperszónikus utasszállító repülőgépek kifejlesztésének programjával. A közeljövő szuperszónikus repülőgépeinek irányításához a ma korszerűnek mondott forgalomirányítás műszaki berendezései nem megfelelőek. A repülőgép irányítása és vezetése a starttól kezdve /útvonalrepülés,megközelítés, leszállás/ a célrepülőtérig, automatikusan fog végbemenni. A forgalomirányítás automatizálása gyakorlatilag már ma megvalósult, kísérleti stádiumban van a teljes automatikus /pilótanélküli/ fel- és leszállás problémája is. A repülésirányítás és vezetés automatizálása a manuális /kézi/ munkának teljes kiküszöbölését célozza. Ezáltal lényegesen megnövekszik a repülés biztonsága. A repülés fejlődése együttjár a repülésre és a repülésirányítás műszaki berendezéseire vonatkozó ismeretek kiszélesítésére irányuló törekvésekkel. Számos külföldi cikk és könyv foglalkozik a repülésirányítás korszerű rendszereivel,olyan munka azonban, amely ezen berendezések elvi ismertetésével, a repülés terén való alkalmazásuk különleges feltételeivel foglalkozik - ezideig hazai könyvkiadásban nem jelent meg. A könyv a repülésirányítás műszaki és részben forgalmi ismeretek terén pótolja azt a hiányt, amely ezen szakágban fennáll. Elsősorban a polgári repülés dolgozói részére, szakmai továbbképzésük érdekében középfokú igényeket és gyakorlati követelményeket kielégítő bőséges ismeretanyag forrása a könyv. Hasznos segítséget nyújt ezen a területen az általános műveltség kiszélesítéséhez azok részére is, akik a repülésirányítás iránt érdeklődést tanúsítanak. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
BEVEZETÉS 5
1. FEJEZET. A légiforgalmi irányítás FELADATAI ÉS ELJÁRÁSAI
1.1. A légiközlekedés fejlődésének rövid áttekintése 7
1.2. A légiközlekedés nemzetközi szervezetei 8
1.2.1. Az ICAO szerepe és tevékenysége 9
1.2.2. A KGST KÁB Légiközlekedési Állandó Munkabizottsága 10
1.2.3. A Légügyi Hatóság szerepe 11
1.3. A légiforgalmi irányító szolgálattal szemben támasztott követelmények 11
1.4. A légiforgalmat alkotó jelenlegi és várható típusok jellemzői a repülés különböző fázisaiban 14
1.4.1. A jelenlegi és várható repülőgép típusok 14
1.4.2. Földi mozgás 16
1.4.3. Felszállás és emelkedés az utazómagasságra 16
1.4.4. A vízszintes repülés szakasza 17
1.4.5. Süllyedési szakasz 19
1.4.6. Megközelítési és leszállási szakasz 20
1.5. A légiforgalmi irányítás módszerei 21
1.5.1. Légiforgalmi irányító szolgálatok 21
1.5.2. A légiforgalmi irányítás módszerei 23
1.5.3. Az elkülönítési minimumok alkalmazása 24
1.6. Légtérnyilvántartás 26
2. FEJEZET. A LÉGINAVIGÁCIÓ eljárásai és berendezései
2.1. A léginavigáció alapelemei és módszerei 29
2.2. A léginavigáció alapelemei 31
2.1.1. Repülési irány szögek 31
2.2.2. Távolság 34
2.2.3. Sebesség 34
2.2.4. Magasság 35
2.2.5. A repülés előzetes kiszámítása 37
2.2.6. A repülés végrehajtása 38
2.3. A helymeghatározás módszerei és rádiónavigációs berendezései 39
2.3.1. A repülőgép helyzetvonala 39
2.3.2. Földi rádióiránymérők felhasználása 40
2.3.3. Fedélzeti rádióiránytűk és irányadó állomások 43
2.3.4. Rho/Theta rendszerek 44
2.3.5. Hiperbola rendszerek 44
2.3.6. Földi és fedélzeti radarberendezések 45
2.4. A megközelítés eljárásai és berendezései 46
2.4.1. A műszermegközelítés szakaszai 47
2.4.2. A forduló sugár és a forduló idejének kiszámítása 47
2.4.3. A rádiónavigációs berendezések szerepe a kiinduló és közbeeső megközelítésnél 48
2.4.4. A befejező megközelítési eljárás 51
3. FEJEZET. RÁDIÓKAPCSOLAT A REPÜLŐGÉPEKKEL
3.1. Rádióhullámok 57
3.1.1. Hírösszeköttetést igénylő feladatkörök 57
3.1.2. A vezetéknélküli kapcsolat lehetőségei 57
3.1.3. Elektromágneses hullámok és elektromágneses spektrum 58
3.1.4. Az elektro-mágneses hullámok kisugárzási mechanizmusa 58
3.1.5. Miért használunk a beszédsávnál magasabb frekvenciákat 61
3.1.6. A hírcsatornák elve 61
3.1.7. A rádióhullámok terjedési sajátosságai 62
3.1.8. A jel/zaj jelentősége 64
3.1.9. Decibel számítás 64
3.1.10. Különféle rádiózavarok 65
3.1.11. A repülésben használatos frekvenciasávok 66
3.2. Információátviteli módszerek 69
3.2.1. Információátvitel a hírcsatornákon 69
3.2.2. A rádiózás üzemmódjai 72
3.2.3. A polgári repülésnél használatos modulációs üzemmódok felsorolása 81
3.3. Rádióadók 82
3.3.1. Az adók általános ismertetése 82
3.3.2. A hosszú-, közép- és rövidhullám-tartományban dolgozó adók 85
3.3.3. Az ultrarövidhullám-tartományban dolgozó adók 86
3.3.4. Deciméterhullámú és mikrohullámú adók 88
3.4. Rádióvevők 90
3.4.1. A vevőkészülékek fejlődése és általános ismertetése 90
3.4.2. A szupervevő 91
3.4.3. A kétszeres transzponálású szupervevő 95
3.4.4. Kommunikációs vevők által nyújtott lehetőségek 97
3.4.5. Fix frekvenciás vevők 98
3.4.6. Frekvenciastabilizátoros vevők 98
3.4.7. SSB vételre alkalmas vevők 100
3.4.8. Távolból kezelhető vevők 102
3.4.9. Mérések vevőkön 102
3.5. Adó-vevők 104
3.5.1. Adó-vevők általában 104
3.5.2. Kézi rádiótelefonok 104
3.5.3. Gépkocsirádiók 106
3.5.4. Egymáshoz kapcsolódó berendezések 107
3.5.5. Frekvenciakombinációs adó-vevő berendezések 108
3.6. Antennák és tápvonalak 109
3.6.1. Antennák általában 109
3.6.2. Hatásos magasság 110
3.6.3. Hatásos felület 111
3.6.4. Polarizáció 112
3.6.5. Antennaimpedancia 112
3.6.6. A reciprocitás elve 113
3.6.7. Az illesztés elve 114
3.6.8. Állóhullámok 116
3.6.9. Antennakarakterisztikák 117
3.6.10. Antennanyereség 117
3.6.11. Nyereséges antennák 118
3.6.12. Egy antenna jóságát meghatározó adatok 120
3.7. Rádióállomások 121
3.7.1. Rádió adóállomások 121
3.7.2. Rádió vevőállomások 121
3.7.3. Közeli rádióállomások vezérlése 122
3.7.4. Reléállomások és távvezérlésük 123
3.7.5. Tartalék rádióállomások 125
3.8. A MALÉV Föld - levegő hírközlő hálózatának megszervezése 125
3.8.1. Repülésirányítás 125
3.8.2. Kereskedelmi - forgalmi szolgálat 126
3.8.3. A hírváltás rögzítése 127
4. FEJEZET. Útvonalakon alkalmazott rádiónavigációs rendszerek
4.1. Általános szempontok 129
4.2. Az elektromágneses sugárzás és a navigáció 130
4.3. Irányadó - rádióiránytű rendszer 132
4.3.1. A rádióiránytű /Radio-compass/ 132
4.3.2. A rádióirányadó /ndb - non directional beacon/ 135
4.4. Földi iránymérő rendszerek 136
4.4.1. Katódsugárcsöves iránymérők /Cathode Ray direction finders C.R.B.F./ 137
4.4.2. Váltogatott antennás földi iránymérők /Commutaled Aerial Directlon Finder C.A.D.F./ 140
4.4.3. Forgó antennás, vagy Doppler Iránymérő berendezés /Doppler Dlrection Finder D.D.F./ 144
4.4.4. Irányított sugárzású iránymérő rendszerek 147
4.4.5. A VOR rendszer 150
4.4.6. A TACAN /Tactical Air Navigation/ rendszer 164
4.5. Távolságmérő rendszerek 166
4.5.1. A távolságmérés alapelvei 166
4.5.2. ME /Distance Measuring Equipment/ távolságmérő rendszer 167
4.6. Hiperbolikus rendszerek 177
4.6.1. Alapelvek 177
4.6.2. A GEE rendszer 179
4.6.3. A LORAN /Long Range Navigation/ nagy hatótávolságú navigációs rendszer 181
4.6.4. Decca navigátor 182
4.6.5. A Dectra rendszer 188
4.6.6. Egyéb hiperbolikus rendszerek 191
5. FEJEZET. A MEGKÖZELÍTÉS ÉS LESZÁLLÁS NAVIGÁCIÓS MŰSZEREI ÉS BERENDEZÉSEI
5.1. A megközelítéssel és leszállással kapcsolatos általános kérdések 193
5.2. A megközelítés szakaszai 194
5.3. Műszer szerinti leszállító rendszer ILS /Instrument Landing System/ 195
5.3.1. A rendszer része 196
5.3.2. A földi rendszer telepítése 198
5.3.3. Irány sávadó /Loacliser/ 199
5.3.4. Siklópályaadó /Glide Path/ 207
5.3.5. Hely jeladók /Markerek/ 209
5.3.6. Távvezérlő rendszer 214
5.3.7. Fedélzeti vevőkészülékek 214
5.3.8. A rendszer értékelése 219
5.4. Automatikus leszállás 219
5.4.1. Gazdasági kérdések 219
5.4.2. Az automatikus leszállítás berendezéseinek áttekintése 220
6. FEJEZET. RÁDIÓLOKÁTOROK
6.1. A rádiólokátorok általános ismertetése 221
6.1.1. Bevezetés 221
6.1.2. A radarok elvi működése 222
6.1.3. Radarberendezések elvi felépítése 224
6.1.4. Radarberendezések indikátorai 225
6.1.5. Radarberendezések főbb jellemzői 232
6.1.6. A repülésben használatos radarberendezések 235
6.2. A rádiólokátorok elvi kérdései 236
6.2.1. A rádiólokátorok alapegyenlete 236
6.2.2. Az észlelhető minimális jel 238
6.2.3. Céltárgyak felülete 241
6.2.4. Szabadtéri hatótávolság 243
6.2.5. Szekunder radar hatótávolsága 244
6.2.6. Földfelület hatása 245
6.2.7. A légkör hatása 248
6.2.8. Rádiólokátorok hullámhossz megválasztásának problémái 249
6.2.9. Célok meghatározásának problémái 250
6.2.10. Fedési vagy sugárzási diagram 253
6.2.11. Esőzavar elleni védekezés 254
6.2.12. Zavaró földi visszaverődések kiküszöbölése 258
6.2.13. Több frekvencia alkalmazása 264
6.3. Repülésben használt radartípusok 266
6.3.1. Földi ellenőrző és irányító radar berendezések 267
6.3.2. Repülőgép radarberendezései 284
6.3.3. Szekunder radar 290
6.3.4. Meteorológiai radarberendezések 294
7. FEJEZET. VEZETÉKES TÁVKÖZLŐ RENDSZEREK
7.1. Bevezetés 299
7.1.1. Nemzetközi szervezetek 300
7.2. Távírótechnika fejlődése 301
7.2.1. Elektromosság a távírótechnikában 302
7.2.2. Betűnyomtató távírórendszerek 302
7.2.3. Aritmikus távíróberendezések 303
7.3. Távíró ábécék 305
7.3.1. Számrendszerű ábécé 306
7.3.2. Morse-ábécé 305
7.3.3. Időrendszerű ábécé 307
7.3.4. Rekorder ábécé 307
7.3.5. Ötös ábécé 308
7.3.6. Táviratozási sebesség 312
7.4. Egyen- és váltóáramú távíró 313
7.4.1. Egyenáramú távíró 313
7.4.2. Váltóáramú távíró 314
7.4.3. Morse készülékek 315
7.4.4. Gyorsmorse berendezések 316
7.5. Aritmikus távgépírókészülékek 317
7.5.1. Start-stop elv 318
7.5.2. Távgépírókészülékek részei 319
7.5.3. Lyukszalagos üzemelés 326
7.5.4. Távgépíró kiegészítő szerelvények 327
7.6. AFTN hálózat automatizálása 329
7.6.1. Általános szempontok 330
7.6.2. Gazdasági mutatók 331
7.6.3. Táviratozási forma 332
7.6.4. Közlemények továbbítása 337
7.6.5. Gépesítés különböző fokozatai 339
7.6.6. Egyéb forgalmi igények 340
7.6.7. Félautomata távgépíróközpontok 342
7.7. Automata központok áramkörigénye 354
7.7.1. Vonalak foglaltsága 354
7.7.2. Rádiótávgépíró összeköttetés 355
7.8. Automataközpont egységeinek kapcsolata 356
7.8.1. Egy címre szóló táviratok adása 356
7.8.2. Több címre szóló táviratok adása 357
7.8.3. Fej-rész adás 358
7.8.4. Felügyeleti munkahely 359
7.8.5. Szolgálati munkahely 361
7.9. Forgalmi és műszaki ellenőrzés 362
7.9.1. Teljes szöveg megőrzése 363
7.9.2. Első-sor ellenőrzés 365
7.9.3. Összeköttetés ellenőrzése 366
7.10. Számszerű adatok automataközpont tervezéséhez 368
7.10.1. Közösen használható berendezések száma 368
7.10.2. Bejövő távíró emlékezőegységek száma 369
7.10.3. Közbenső távíró emlékező egységek száma 370
7.10.4. Számozó egységek száma 371
7.10.5. Automatikus táviratmegsemmisítés 372
7.10.6. Áramellátás 372
7.10.7. Gépterem adatai 373
7.11. Vezetékes összeköttetések 375
7.11.1. Egyenáramú távíró, távbeszélő áramkörön 375
7.11.2. Váltóáramú táviratozás 378
7.12. Postai távgépíróközpontok 381
7.12.1. Kézikapcsolású központok 381
7.12.2. Gépikapcsolású központok 382
7.12.3. Közhasználatú távíróhálózatok 383
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem